Mercedes pakotettiin muuttamaan F1-autoaan – tästä kielletyssä osassa oli kyse

Kansainvälinen autoliitto FIA perusteli Mercedeksen uuden etusiiven kieltämistä muun muassa turvallisuussyillä, kertoo C Moren tekninen F1-asiantuntija Ossi Oikarinen.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Kiinan GP suorana 12.-14.4.
Su: Kiinan GP klo 09.10, ennakkotunnelmat klo 08.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa!

Saksalaislehti Auto Motor und Sport uutisoi perjantaina, ettei Mercedeksen ratkaisu läpäissyt FIA:n seulaa, jossa vaaditaan etusiiven päätylevyjen olevan yhtenäisiä koko matkalta ja niiden tulee peittää sivusta katsottuna poikittaiset siivekkeet kokonaan.

– Kyse on ihan sääntötulkinnasta. Jos katsotaan etusiiven päätylevyn takareunaa, niin sinne oli tehty pieni lovi, pieni leikkaus, jolla koetetaan saada pyörre eturenkaan ulkopuolelta vähän voimakkaammaksi, Oikarinen kertoo osan toiminnasta C Moren F1-studiossa.

– Sääntötulkinta oli sellainen, että sitä ei saa tehdä. Päätylevyn pitää jatkua koko matkaltaan täydessä korkeudessa loppuun saakka. Sitä perusteltiin muun muassa sillä, että jos tulee pientä osumaa, niin etusiiven päätylevy ei hajota rengasta.

Lauantain aika-ajoissa Mercedes oli ratkaissut asian niin, että päätylevyn takareunaan oli tehty 90 asteen leikkauksen sijaan viistoon vedetty pyöristetympi muotoilu.

Lue myös:

    Uusimmat