Pistokkeesta ladattavat hybridit kiinnostavat asiakkaita ja autonvalmistajat myös laajentavat niiden tarjontaa. Pääsimme tutustumaan kerralla Mercedes-Benzin kolmen mallisarjan uusiin hybrideihin.
Mercedes-Benzillä on tiukat tavoitteet sähköistää koko automallistonsa lähivuosien aikana. Vuoteen 2022 mennessä kaikista mallisarjoista on tarjolla vähintään sähköavusteinen versio. Mercedeksen sähköistä voimaa tarjoavat mallit tunnistaa EQ-merkinnöistä, joita on kolme erilaista. Kevyimmässä sähköistyksessä auto on varustettu 48 voltin sähköjärjestelmällä ja käynnistingeneraattorilla, joka kerää talteen liike-energiaa hidastuksissa ja tarjoaa hetkellistä lisätehoa kiihdytyksissä. Tämä järjestelmä tunnetaan jo nyt esimerkiksi E- ja S-sarjalaisissa EQ Boost -nimellä.
Galleria
Seuraava sähköistämisen taso on EQ Power. Tämä merkintä tullaan näkemään Mercedeksen pistokehybrideissä. Nyt esitelty kolmannen sukupolven hybridijärjestelmä nähdään heti C-, E- ja S-sarjan autoissa. Näissä kaikissa on yhtenevä hybridiyksikkö, joka koostuu 9-portaisen automaattivaihteiston kuorien sisällä olevasta 90 kW:n tehoisesta ja liikkeellelähdöissä parhaimmillaan 440 newtonmetriä tarjoavasta sähkömoottorista sekä auton takaosasta löytyvästä 13,5 kWh:n akustosta.
Täyssähköautot tullaan tuntemaan EQ-merkinnästä. Mercedes esitteli hiljattain ensimmäisen nimellä EQC kulkevan täyssähköauton, joka on tulossa markkinoille ensi vuoden aikana. Vuoteen 2022 mennessä täyssähköisten autojen malliperhe tulee kasvamaan kuudella mallilla.
Uuden sukupolven hybriditeknologiaa – lisää tehoa, älyä ja toimintamatkaaMercedeksen pistokehybridit kulkevat valmistajan nykyisen mallimerkintäpolitiikan mukaisesti yksinkertaisesti tunnisteella e. Mallimerkintöjen C 300 e ja E 300 e takaa löytyvän 2,0-litraisen bensakoneen (155 kW/211 hv) ja sähkömoottorin liitto tarjoaa yhteistehoa 235 kW (320 hv) ja 700 newtonmetrin väännön. Dieselmallien, C 300 de ja E 300 de, polttomoottorina nähdään tuttu 2,0-litrainen turbodiesel (143 kW/194 hv), joka sähkömoottorin kanssa tarjoaa 225 kW (306 hv) ja niin ikään 700 newtonmetrin yhteisväännön. S-sarjalaisessa puolestaan sähkömoottori löytyy 3,0-litraisen V6-moottorin yhteydestä, jolloin yhteistehoa on tarjolla 350 kW (476 hv), ja vaihteiston rajoitteiden vuoksi yhteisvääntö tässäkin variaatiossa on 700 newtonmetriä.

