Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensi-illassa Mercedes-Benz EQC – uuden sähköautoperheen pyöreä esikoinen

Julkaistu 04.09.2018 20:51
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Isot autonvalmistajat esittelevät nyt tiuhaan tahtiin uusia sähköautojaan. Mercedeksen uutukainen kulkee nimellä EQC ja se paljastettiin Tukholmassa.

Muutos kohti sähköisempää autoilua on hyvässä vauhdissa ja markkinoilla tarjonta kasvaa jatkuvasti. Mercedes-Benzillä on historiaa sähköautoista sekä henkilö- että tavara-autojen puolelta, mutta nyt saksalaisvalmistaja laittaa seuraavan vaihteen päälle, ja esittelee uuden sähköisen EQ-tuoteperheen ensimmäisen jäsenen.

Sisällä tuttuja juttuja uutena yhdistelmänäKaiken sydän on akusto

Mercedeksen ensimmäinen uuden sukupolven täyssähköinen auto ei ole sattumalta keskikokoinen katumaasturi. Autoluokkana se on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, ja uudella sähköautolla Mercedes haluaa omansa tästä kasvusta. Korkeampi rakenne helpottaa myös akkupaketin piilottamista lattian alle.

Muotoilullisesti EQC viitoittaa tulevien EQ-tuoteperheen mallien tyyliä. Se on kokonaisuutena hyvin puhdaslinjainen, ja ainoat selkeät pokkaukset löytyvät kyljen alaosasta. Keulaan on haettu persoonallista ilmettä muusta mallistosta erottuvalla maskilla ja siihen integroiduilla ajovaloilla. Ajovalot puolestaan yhdistyvät vaakasuuntaisella valolistalla. Takaosassa valojen vaakasuuntainen asettelu korostaa korin leveyttä. Keulan tavoin myös takavalot yhdistyvät valolistalla, jollaisia on nähty viime aikoina useammissakin autoissa.

Sisätiloissa valmistaja on yhdistänyt varsin tyylikkäällä tavalla muista malleista tuttuja elementtejä. Ohjauspyörä on sama kuin viime aikoina nähdyissä Mercedeksissä. Mittaristo ja MBUX-multimediajärjestelmä on integroitu samaan paneeliin, josta löytyy kaksi näyttöä A-sarjalaisesta tuttuun tyyliin. Järjestelmä on siis tuttu A-sarjasta, mutta luonnollisesti valikoista löytyy sähköisyyden myötä myös uusia ominaisuuksia esimerkiksi akkuun ja lataamiseen liittyen. Näyttökompleksi on istutettu kojelautaan, joka jatkuu näytöistä alaspäin C-sarjasta tuttuun kaarevaan tyyliin.

Tilojen osalta EQC on samaa luokkaa GLC:n kanssa. Edessä on hyvät oltavat ja takapenkillä mahtuu istumaan vaivatta noin 180 senttisen kuljettajan takana. Tavaratila on hyvän muotoinen ja sitä on tarjolla varustelusta riippuen noin 500 litraa.

Mercedeksen sähköautouutuuden energia varastoidaan 384 solusta koostuvasta 80 kWh:n akustoon. Akku sijaitsee ohjaamon alapuolella akseleiden välissä, ja sieltä viedään energiaa molemmista päistä löytyville sähkömoottoreille. Valmistaja ilmoittaa koko nimeltään EQC 400:n kokonaistehoksi 300 kW (408 hv) ja vääntöä on tarjolla 765 newtonmetriä. Satasen nopeuteen päästään 5,1 sekunnissa ja huippunopeutta autolle luvataan 180 km/h. Massaa katumaasturille on kertynyt 2 425 kiloa, josta akun osuus on noin 650 kiloa. Siitäkin huolimatta tämä esikoinen on tullut maailman varsin tukevassa kunnossa.

Täydellä latauksella matkaa pitäisi pystyä NEDC-mittauksen mukaan taittamaan noin 450 kilometriä. Todellinen lukema jäänee vajaseen 400 kilometriin, joka olisi myös lähempänä ilmoitetun 22,2 kWh:n energiankulutuksen mukaan laskettua toimintamatkaa.

Lataaminen hoituu kotiinkin saatavalla latauslaitteella 7,2 kW:n teholla, jolloin tyhjän akun täyttymiseen menee noin 11 tuntia. Auto tukee luonnollisesti myös pikalatausta, jolloin akkua täytetään 110 kW:n teholla ja 80 prosentin lataus on saavutettavissa alle 40 minuutissa. Akulle valmistaja lupaa 8 vuoden takuun.

Minkä kanssa EQC sitten kilpailee? Lista ei vielä ole kovin pitkä, sillä oletettavasti saman hintaluokan ja samaan toimintamatkaan yltäviä sähköautoja ovat lähinnä Teslan mallit sekä Jaguar I-Pace. Parin viikon päästä samaan joukkoon julkaistaan myös Audi e-tron. Paperilla vaihtoehdot asettuvat varsin lähelle toisiaan, mutta eroja syntyy ainakin tyylin suhteen.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Lisää aiheesta:

Mercedes-Benz EQC lähtee 81 373 eurolla – tällainen on odotettu sähköautouutuusEnsituntumat Audin ensimmäisestä sähköauto e-tronista – hiottu kokonaisuusVaihtaisitko Teslan tähän? Yli 2,4 tonnia painava Mercedes-Benz EQC on sähköauto, joka pakottaa ottamaan itsensä vakavastiKoeajossa uusi tähtioppilas – Mercedeksen A-sarja asettaa riman uudelle tasolleKoeajossa sähköautoilun keihäänkärkiKoeajo: VW:n insinöörit osaavat myös pitää hauskaa – sähköbussilla Las Vegasiin
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!