Amerikkalainen lentoyhtiö United Airlines pyysi uudelleen anteeksi tapausta, jossa mies poistettiin yhtiön koneesta väkivaltaisesti. Unitedin toimitusjohtaja Oscar Munoz lupasi, että yhtiö tarkastelee käytäntöjään.
– Minua häiritsee yhä, mitä tällä lennolla tapahtui ja pyydän syvästi anteeksi asiakkaalta, joka poistettiin väkisin sekä kaikilta muilta lennolla olleilta, Munoz sanoi.
– Me otamme täyden vastuun ja pyrimme korjaamaan tilanteen.
Kohu syntyi, kun Unitedin henkilökunta alkoi poistaa neljää matkustajaa ylibuukatusta koneesta. Kolme otti tarjotun korvauksen vastaan ja suostui poistumaan, mutta neljäs kieltäytyi. United kutsui koneeseen poliisit, jotka retuuttivat tuskasta huutavan miehen koneesta väkivaltaisin ottein.
Munoz pahoitteli tapahtunutta jo tuoreeltaan, mutta kääntyi myöhemmin puolustuskannalle. Hän kirjoitti viestin lentoyhtiön henkilökunnalle, jossa hän sanoi henkilökunnan toimineen ohjeiden mukaisesti. Munozin mukaan ulos heitetty matkustaja aiheutti häiriötä ja haastoi riitaa.
Pörssikurssi laskussa ja boikottivaateita
Tiistaina yhtiön pörssikurssi oli päivän aikana neljän prosentin laskussa, kun matkustajan kohtelusta syntynyt jupakka laajeni.
Kiinassa heräsi suurta närää, sillä koneesta pois retuutettu matkustaja on tiettävästi kiinalainen. Silminnäkijän mukaan mies oli huutanut, että hänet valittiin poistettavaksi koneesta kansalaisuutensa takia.
Toisen matkustajan kuvaamaa videota miehen kohtelusta katseltiin 120 miljoonaa kertaa Kiinan sosiaalisen median palvelu Weibossa, ja monet palvelun käyttäjät alkoivat vaatia Unitedin boikottia.