Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen, 39, ilmoitti maanantaina lopettavansa menestyksekkään uransa MM-tasolla tämän kauden jälkeen.
Mäkinen, 39, on voittanut urallaan MM-sarjan vuosina 1996-99. MM-osakilpailuvoittoja hänellä on kaikkiaan 24, mukana mm. neljä Monte Carlon ja viisi Jyväskylän rallin voittoa.
Mäkinen mietti lopettamista ensimmäisen kerran jo neljä vuotta sitten voitettuaan neljännen peräkkäisen maailmanmestaruutensa. Seuraavan kerran mies pähkäili jatkamisen kanssa kaksi vuotta sitten menestyksekkään Mitsubishi-uran päättyessä, mutta kahden vuoden sopimus Subarun kanssa muutti vielä tilanteen. Lopettamisesta tämän kauden jälkeen jo aikaisemmin vihjaillut rallilegenda on nyt siis päätöksensä tehnyt, lopullisesti.
- Tulin pitkän harkinnan jälkeen siihen tulokseen, että vetäydyn pois MM-sarjasta tämän kauden jälkeen, ja keskityn sen jälkeen helpompiin asioihin, Mäkinen kertoi.
- Pidän ajamisesta ja autourheilu kiinnostaa yhä, mutta ei sillä ole enää minulle hirveän paljon annettavaa. Tässä lajissa pitää olla kova nälkä ja motivaatio, nyt on hyvä aika jättäytyä pois, Mäkinen jatkoi.
Innostuksen hiipumisen syitä Mäkinen ei halunnut selvitellä sen tarkemmin. Lopettamispäätöstä vauhdittivat kuitenkin Kansainvälisen autoliiton FIA:n MM-sarjaan suunnittelemat sääntömuutokset, kuten etuautojen poistaminen.
- Päätöksiä ei vielä ole tehty, mutta suunta on kuitenkin selvillä. En usko, että muutos parantaa kuljettajien tai katsojienkaan turvallisuutta. Etuautoihin on totuttu kohta kymmenen vuoden ajan, ja sitä tottumusta ei ole helppo kääntää, Mäkinen mietti.
Tilanhoito pitää kiireisenä
Jatkosuunnitelmistaan Mäkinen ei itsekään vielä paljon tiedä. Ainoa varma asia on se, että oma maatila vie jatkossa miehen aikaa entistä enemmän. Se, nähdäänkö Mäkistä traktoreitten lisäksi muiden moottorivehkeitten ohjaimissa jatkossa, ei ole vielä selvinnyt miehelle itselleenkään.
- Omaa tilaa on pikkuhiljaa kehitetty ja rakennettu. Ensi vuoden alusta olisi tarkoitus saattaa voimaan lopullinen tilakauppa, joten lisähommia riittää. Sitä en tiedä, jäänkö kokonaan pois autourheilusta, mutta nythän sitä on aikaa miettiä. Motocross ja enduro pysyvät toki harrastuksina, jos joskus vaikka Päijänneajoon kerkeäisi, Mäkinen virnuili.
Nykyinen ammatti jatkuu kuitenkin vielä marraskuulle asti, jolloin ajetaan kauden viimeinen MM-ralli Britanniassa. Seuraavana vuorossa on Australian ralli syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna.
- Tiistaina lähden Englantiin testaamaan Australiaa varten. Täysillä mennään kauden loppuun asti, ja tallilta tulee täysi tuki. Viimeiset viisi kisaani aion ajaa niin hyvin kuin vain voin, MM-pisteissä kahdeksantena oleva Mäkinen kertoi.
Eroa sarjaa johtavaan Peugeotin Richard Burnsiin on 31 pistettä. Vielä vahvistamattomien tietojen mukaan Subaru aikoo palkata Burnsin Mäkisen tilalle, norjalaisen Petter Solbergin tallikaveriksi.
- Luulisin, että brittikuskit Colin McRae ja Richard Burns ovat kovimmat vaihtoehdot, Mäkinen kommentoi.
Lindström haluaisi jatkaa
Mäkisen kartanlukijana vuoden 2001 viimeisestä MM-rallista lähtien toiminut Kaj Lindström oli hieman harmissaan kaverinsa päätöksestä. Lindström ei aio kuitenkaan kuljettajansa tavoin lopettaa, halu jatkaa huipputasolla on kova.
- Onhan tämä asia ollut tiedossa, mutta ei tätä välttämättä halunnut uskoa. Tottakai kunnioitan Tommin päätöstä, vaikka määrätyllä tavalla olenkin harmissani. Ei voi mitään, Lindström totesi.
- Nyt on mietittävä, minkälainen tulevaisuus minulla on. Toivottavasti kuitenkin jatkan ralliautoilussa, katsellaan löytyykö mahdollisuutta siihen, kartturi pohti.
Tommi Mäkinen
Syntynyt 26.6. 1964 Puuppolassa.
Ammatti: ralliautoilija.
Asuinpaikat: Monaco/Jyväskylän mlk.
Perhe: avovaimo Eliisa Järvelä, pojat Henry (s. 1996) ja Mikko (s. 2003).
Kartanlukijat: Jari Nieminen, Risto Mannisenmäki, Rodney Spokes, Timo Hantunen, Seppo Harjanne, Juha Repo ja Kaj Lindström.
Tehdastallit MM-sarjassa: Nissan (1992), Mitsubishi (1995-2001), Subaru (2002-03).
Saavutukset: Ralliautoilun maailmanmestari 1996, 1997, 1998, 1999. MM-ralleja 134, MM-voittoja 24 (Jyväskylä 4, Monte Carlo 4, Ruotsi 3, Argentiina 3, Safari 2, Australia 2, Portugali 2, San Remo 2, Katalonia, Uusi-Seelanti). N-ryhmän Suomen mestari 1988. N-ryhmän FIA-cupin kolmas 1990. Tunturirallin voittaja 1989. Thaimaan rallin voittaja 1995.
Muuta:
Ensimmäinen ralliauto: Ford Escort RS 2000 (1985).
Ensimmäinen kilpailu: Jäppilän soralennätys,
maastoajokilpailu Varkaudessa 1985.
Ensimmäinen ralli: Nokia-ralli 12.10. 1985.
Ensimmäinen MM-ralli: Jyväskylän Suurajot 1987
(MTV3-STT)