Organisaatioiden mainetta tutkineen Suomalaisen Tiedeakatemian pääsihteerin Pekka Aulan mielestä yritysten kannattaisi olla aktiivisempia omien tekemistensä uutisoinnissa ja maineensa hallinnassa.
Aulan mielestä esimerkiksi Nordean kannattaisi olla aktiivinen veroparatiisikohuasian selvittämisessä.
Finanssikonserni Nordea nousi kohun keskiöön niin kutsuttujen Panama-papereiden myötä. Niistä selvisi, että yritys on Ruotsin finanssivalvonnan varoituksista huolimatta toiminut aktiivisesti veroparatiiseissa kuten Panamassa ja Brittiläisillä Neitsytsaarilla.
– Yleensä mainetta ei heikennä välttämättä varsinainen kriisi vaan se, miten asiat kriisin ilmaantumisen jälkeen hoidetaan. Asian oikominen ei välttämättä riitä. Tarvitaan pitkäkestoisia muutoksia, viestintään ja sidosryhmäsuhteisiin panostamista, Aula arvioi.
1:44
Aula korostaa aloitteen ottamista omiin käsiin. Yrityksen pitäisi olla asioiden selvittelyssä piikkipaikalla eikä odottaa median paljastuksia. Nöyristely ja turhan anteeksipyytely kannattaa jättää väliin.
 
–  Jos ei ole tehnyt mitään väärää, se on sanottavan kovaa ja selkeästi, mutta siitä on oltava varma. Johtajuus asiassa pitää ottaa, muuten sen tekee joku muu, yleensä media. Näin kävi esimerkiksi Nokian Renkaiden testimanipulointien tapauksessa tai Marimekon plagiointijutussa. 
