Mainetutkija: Nokian Renkaat kompuroi, Nordealla vielä mahdollisuus

Organisaatioiden mainetta tutkineen Suomalaisen Tiedeakatemian pääsihteerin Pekka Aulan mielestä yritysten kannattaisi olla aktiivisempia omien tekemistensä uutisoinnissa ja maineensa hallinnassa.

Aulan mielestä esimerkiksi Nordean kannattaisi olla aktiivinen veroparatiisikohuasian selvittämisessä.

Finanssikonserni Nordea nousi kohun keskiöön niin kutsuttujen Panama-papereiden myötä. Niistä selvisi, että yritys on Ruotsin finanssivalvonnan varoituksista huolimatta toiminut aktiivisesti veroparatiiseissa kuten Panamassa ja Brittiläisillä Neitsytsaarilla. 

– Yleensä mainetta ei heikennä välttämättä varsinainen kriisi vaan se, miten asiat kriisin ilmaantumisen jälkeen hoidetaan. Asian oikominen ei välttämättä riitä. Tarvitaan pitkäkestoisia muutoksia, viestintään ja sidosryhmäsuhteisiin panostamista, Aula arvioi.

Nokian Renkaat manipuloineet testituloksia 1:44

Aula korostaa aloitteen ottamista omiin käsiin. Yrityksen pitäisi olla asioiden selvittelyssä piikkipaikalla eikä odottaa median paljastuksia. Nöyristely ja turhan anteeksipyytely kannattaa jättää väliin.
 
–  Jos ei ole tehnyt mitään väärää, se on sanottavan kovaa ja selkeästi, mutta siitä on oltava varma. Johtajuus asiassa pitää ottaa, muuten sen tekee joku muu, yleensä media. Näin kävi esimerkiksi Nokian Renkaiden testimanipulointien tapauksessa tai Marimekon plagiointijutussa. 

Nordea-pomoja hiillostettiin pitkään:"Eikö teitä yhtään hävetä?" 1:19:45

 
Jos yrityksessä ollaan pimennossa tapahtumista, se pitää myöntää, ja luvata asian selvittämistä. Selvitys on syytä myös tehdä reippaasti. Näin toimi Aulan mielestä esimerkiksi Wärtsilä, joka kärysi konetestien manipuloinnista.

Aulan mukaan sisäinen selvitys tehtiin rivakasti.

– Hallituksen puheenjohtaja oli aktiivisesti esillä. Wärtsilän osalta kohu jäi lyhyeksi. Se, että juostaan karkuun ja pelataan aikaa, ei nykymaailmassa toimi. 

Aula muistuttaa, että kriisi ei silti välttämättä ole yrityksille huono asia.
 
– Yksittäisen ihmisen ja organisaation maine voi parantua kriisin jälkeen, jos se hoidetaan hyvin. Ja jos yrityksellä on entuudestaan hyvä maine, se suojaa monelta kolhulta. 

Lue myös:

    Uusimmat