USA 1999. Käsikirjoitus ja ohjaus: Paul Thomas Anderson. Tuotanto: JoAnne Sellar. Kuvaus: Robert Elswit. Leikkaus: Dylan Tichenor. Pääosissa: Jason Robards, Julianne Moore, William H. Macy, Tom Cruise, Philip Seymour Hoffman, Jeremy Blackman, Melinda Dillon, Philip Baker Hall, John C. Reilly. Kesto: 193 min.
Paul Thomas Andersonin edellinen elokuva Boogie Nights tarkasteli amerikkalaista elämäntapaa 70-luvun kiihkeän pornomaailman kautta, ja nyt ohjaajan suurennuslasin alla on joukko 90-luvun losangelesilaisia, joiden elämää seurataan yhden päivän ajan. Robert Altmanin Short Cuts'in mieleen tuovassa kerrontamuodossa henkilöiden vaiheet kietoutuvat toisiinsa episodimaisesti, mikä yleistyi viime vuosikymmenellä muuttuakseen lopulta suorastaan kiusalliseksi muodiksi. Magnolia on kuitenkin yllättävä ja omaperäinen elokuva, joka hallitsee keinonsa ja pitää otteessaan läpi reilun kolmituntisen kestonsa. Turhaan sitä ei ole hukutettu erilaisiin palkintoihin ja Oscar-ehdokkuuksiin.
Ajallemme ominaisesti miltei kaikkien Magnolian henkilöiden elämä liittyy jotenkin television maailmaan. Entinen TV-pohatta Earl Partridge (Jason Robards) tekee kuolemaa, ja haluaa viime hetkillään tavata kauan sitten hylkäämänsä pojan Frankin (Tom Cruise). Tämä testosteroniinsa miltei tikahtuva egokimppu vetää sarasvuomaisia TV-seminaareja miehille naisenkaatamisen jalosta taidosta, muttei halua kuulla isästään ja valehtelee menneisyydestään. Donnie Smith (William H. Macy) on entiseen lapsineron rooliinsa jumittunut luuseri, joka on täydellisesti hukannut elämänsä suunnan. Nykyinen lapsinero Stanley (Jeremy Blackman) koettaa puolestaan pyristellä omasta roolistaan eroon, mutta dollarinkuviin kiehtoutunut isukki (Michael Bowen) ei päästä poikaa vapaaksi television tietokilpailukierteestä.
Lisäksi tutustumme Partridgen lääkeriippuvaiseen vaimoon Lindaan (Julianne Moore), vanhuksesta huolehtivaan empaattiseen mieshoitajaan Philiin (Philip Seymour Hoffman), yksinkertaiseen poliisimieheen Jimiin (John C. Reilly) ja tämän ihastukseen Roseen (Melinda Dillon), joka kokahuuruisena kantaa kaunaa isälleen, lapsinero-visailun suositulle vetäjälle (Philip Baker Hall). Tämä sairastaa syöpää, eikä halua ymmärtää todellista syytä tyttärensä vihanpitoon.