M-ketju sinnittelee suurempien varjossa - kauppias toivoo kilpailulain muutoksesta helpotusta

Suomen päivittäistavarakauppa on keskittynyt voimakkaasti S- ja K-ryhmille. S-ketjun kauppoja ovat muun muassa Alepa, Sale ja S-market, K-ketjun ruokakauppoja K-supermarket ja K-citymarket. Näillä kahdella ketjulla on yhteensä 80 prosenttia alan markkinoista.

Suurten varjossa on itsenäisten kauppiaiden vuonna 2006 perustama M-ketju, joka on laajentanut toimintaansa hitaasti mutta varmasti. Ketjulla on nyt noin 60 myymälää eri puolilla Suomea, tulevaisuuden tavoite on 100 myymälää. Ketju on perustanut aivan viime aikoina uusia kauppoja muun muassa Helsinkiin.

M-ketjun suurimman myymälän kauppias ja ketjun hallituksen puheenjohtaja Timo Pyrhönen sanoo, että parhaat liiketilat menevät kuitenkin useimmiten suurille ketjuille.

Hyvinkäällä kauppaa pyörittävän Pyrhösen mukaan M-ketjun kaupan on hankala saada paikkaa esimerkiksi kauppakeskuksesta.

– Kauppaketjua ei välttämättä tarjota M-kaupoille, koska me olemme olleet vasta niin vähän aikaa markkinoilla. Tarjonta menee kiinteistön omistajilta tai sijoittajilta isoille toimijoille. Pikkuhiljaa on tarjontaa tullut nyt myös meille, Pyrhönen toteaa.

"Hinnoittelun perusteena muu kuin markkinaosuus"

Eduskunnan on ennen joulutaukoa tarkoitus saada käsiteltäväksi kilpailulain muutosehdotus, jolla yritetään rajoittaa määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä päivittäistavarakaupassa.

Päivittäistavarakaupan toimija olisi uudistuksen mukaan määräävässä markkina-asemassa, jos sen valtakunnallinen markkinaosuus ylittää 30 prosenttia päivittäistavaroiden vähittäiskaupassa. Esitys koskisi siis S- ja K-ryhmiä.

Pyrhösen mukaan uudistus olisi tervetullut. Hänen mukaansa kaupan hinnoittelu perustuu liikaa markkinaosuuksiin eikä siihen, kuinka paljon esimerkiksi tavaroiden kuljetuskustannukset ovat.

– Pitäisi saada tämä homma pelaamaan niin, että oltaisiin reiluja, eikä aina laskettaisi näitä markkinaosuuksia. Pitäisi hinnoitella sen perusteella, kuinka paljon kuljetus tuottaa jollekin kustannuksia, eikä aina sen mukaan, mikä on markkinaosuus.

"Markkinaosuuksissa voi tapahtua muutoksia"

Päivittäistavarakaupan liiton mukaan ruokakauppojen kilpailu toimii tutkimusten perusteella Suomessa melko hyvin, mutta lisäkilpailu on aina tervetullutta. Esimerkiksi kaavoitusasioissa on liiton mukaan parannettavaa, mutta muuten kilpailua pitäisi liiton mukaan lisätä pikemminkin purkamalla sääntelyä kuin lisäämällä sitä.

– Pitäisi keskittyä enemmän siihen, millä me saadaan lisää toimintaedellytyksiä ja kilpailijoita markkinoille. Esimerkiksi alkoholiasiat, itsehoitoasiat ja erityisesti kaavoitusasiat ovat sellaisia, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Vaikka Suomen ruokakauppa on poikkeuksellisen keskittynyt, Luoto uskoo, että markkinaosuuksissa voi tapahtua muutoksia.

– Jos katsotaan esimerkiksi 10 vuotta sitten, niin silloin Lidl tuli Suomen markkinoille ja heidän markkinaosuus oli nolla. Tänä päivänä se on hieman yli 6 prosenttia. Silloin oli myös Spar, jonka markkinaosuus oli 8 ja jota ei tänä päivänä enää ole. Eli kyllä näitä muutoksia voi tapahtua, Kari Luoto sanoo.

Katso Pekko Ylösen juttu (Seitsemän uutiset 20.11.2012)

Lue myös:

    Uusimmat