Luksusristeilijää yritettiin estää lähtemästä Helsingin Länsisatamasta – jättimäisen laivan liikkeellelähtö yllätti kajakeissa olleet aktivistit: "Emme olleet varautuneet siihen"

1:35
Katso video, kun Elokapina yritti estää kajakeilla luksusristeilijän lähdön Helsingin satamasta.

Joukko kajakilla liikkuvia aktivisteja yritti keskiviikkona estää luksusristeilijä Queen Elizabethin lähdön Helsingin Länsisatamasta. Laiva lähti liikkeelle, vaikka sen miehistö oli tietoinen laivan välittömässä läheisyydessä olevista mielenosoittajista.

Aurinko paistoi, kun Elina Kauppila, 39, tovereineen työnsi kajakkia vesille. Suuntana oli puolentoista kilometrin päässä sijaitseva Hernesaaren satama, josta risteilyalus Queen Elizabeth oli lähdössä matkaan.

– Minulla oli aika rauhallinen olo. Ei ollut kovin tuulista. Ryhmähenkemme on hyvä ja toiminta oli hyvin suunniteltua. Tunnelma oli innokas ja odottava, Kauppila kuvailee kokemusta MTV Uutisille.

Laiva lähti liikkeelle kajakeista huolimatta

Perille saavuttiin kolmetoista minuuttia ennen laivan aikataulun mukaista lähtöaikaa. Kajakit lipuivat valtavan laivan viereen.

– Mielessä oli päällimmäisenä se, että miten tämä homma saadaan onnistumaan, Kauppila muistelee.

Risteilyalukselle oli etukäteen annettu tieto siitä, että heidän lähtöään edeltää rauhanomainen mielenilmaus ja laivan lähtö yritetään estää. Laiva lähti liikkeelle siitä huolimatta.

– Se oli vielä pysähdyksissä, kun saavuimme siihen. Ajattelimme, että se ei lähtisi liikkeelle. Olimme myös ilmoittaneet radiopuhelimella toiminnastamme sellaisella taajuudella, mitä kaikki laivat kuuntelevat. Se oli olennainen osa turvallisuussuunnitelmaa. Mutta se lähti ja se oli sellainen tapahtumien kulku, mihin emme olleet varautuneet.

Kun iso risteilyalus lähtee satamasta, veteen syntyy virtauksia ja pyörteitä valtavien potkurien kyntäessä merta. Kajakki tuntuu hyvin pieneltä laivan vieressä.

– Onhan se valtava se laiva. Olimme pieniä ja haavoittuvaisia. Laivasta ei laitettu moottoreita hirveän kovalle teholle. Meillä oli myös selvät tiedot siitä, mitkä ovat sellaisia kohtia, mitä pitää välttää. Olimme tietoisia kaikista riskeistä ja siitä, mitä pitää ottaa huomioon, Kauppila kertoo.

Laivan miehistön kanssa käytiin keskustelua

Aktivistit kommunikoivat jonkin verran laivan miehistön kanssa.

– Kanssakäymistä oli huutelemalla, kun miehistöä tuli kannelle. He olivat turhautuneen oloisia ja tietysti pahoittelimme sitä, että olemme siinä. Yritimme pitää yllä ystävällistä ja kunnioittavaa keskustelua. Siihen tuli myös matkustajia ja osa heistä osoitti myös tukensa meille, Kauppila kertoo.

Mielenilmaus keskeytettiin viranomaisten toimesta

Lopulta poliisi ja rannikkovartiosto saapuivat paikalle.

– Queen Elisabeth oli siinä vaiheessa jo lähempänä Pihlajasaarta. Se liikkui aika pitkän matkan meidän aktiomme aikana. Poliisi oli antanut poistumiskäskyn jossain vaiheessa, mutta itse en sitä kuullut. Moottoreista ja merenkäynnistä lähtevä meteli oli kova, Kauppila kertoo.

Kello 17:45 poliisit ja rannikkovartiosto alkoivat yksitellen nostaa aktivisteja kajakeista ylös. Heidät otettiin kiinni, mutta vapautettiin myöhemmin Länsiterminaalin edessä. Yksi henkilö vietiin kuulusteluihin.

"Ympäristön tila on vakava"

Luonto ja ympäristö on aina ollut lähellä Kauppilan sydäntä.

– Tällainen toiminta on minulle vaikeaa ja toivoisin, ettei minun tarvitsisi tehdä tällaista, mutta olen todella huolissani ympäristön ja ilmaston tilasta.

– Koko ajan tulee lisääntyvissä määrin todella hurjaa tutkimustietoa ja suomalaisetkin tutkijat ovat sitä mieltä, että tilanne on todella vakava. Kiireellisiä toimia tarvitaan, hän sanoo.

Kauppila on tehnyt 15-vuotiaasta asti erilaisia kulutusvalintoja ympäristön hyväksi.

– Olen todella huolissani ja näyttää siltä, että tilanne vain pahenee koko ajan, eikä riittäviä toimia tehdä. En halua syyllistää ketään yksittäistä ihmistä, joka käy perheensä kanssa Ruotsissa risteilyllä.

Seuraukset näkyvät köyhissä maissa

Kauppilan mukaan suuri ongelma on kuitenkin tasa-arvossa.

– Hyväosaiset tuottavat valtaosan hiilidioksidipäästöistä ja sen seuraukset näkyvät köyhemmissä maissa. Tämän takia teimme tämän nimenomaan luksusristeilijää kohtaan, hän sanoo.

Aktivistit kuuluvat Elokapina -nimiseen ryhmittymään (Extinction Rebellion), joka on kansainvälinen ympäristöliike. Elokapina vaatii järjestelmätason yhteiskunnallisia muutoksia. Suomessa liike aloitti toimintansa marraskuussa 2018.

Ryhmittymä kertoo tiedotteessaan, että suuren luksusaluksen hiilipäästöt voivat vastata 80 000 auton päästöjä.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja