Liikenteen kasvu Helsinki–Vantaan lentokentällä on omaa luokkaansa – päihittää Pohjoismaiden muut isot kentät

Jylhä näky - Air Force One saapui Helsinkiin 1:01

Helsinki–Vantaan lentoaseman matkustajamäärä nousi tammi–kesäkuussa ennätykselliseen 10,1 miljoonaan matkustajaan. Kasvu on ollut kaksinumeroista kaikkina kuukausina, ja kaikkiaan sitä on tullut 11,9 prosenttia.

Video: Yhdysvaltain presidenttiä Donald Trumpia kuljettanut Air Force One -lentokone oli jylhä näky laskeutuessaan Helsinki-Vantan lentokentälle 15.7. 2018.

– Jos katsotaan yhtiöittäin, Finnair ja sitä seuraavana Norwegian kasvavat todella kovaa. On tullut uusia reittejä, lentotiheys on kasvanut ja täyttöasteetkin ovat parantuneet, sanoo Helsinki–Vantaan lentoaseman johtaja Joni Sundelin Finavialta.

– Myös uusia yhtiöitä on tullut, ja esimerkiksi Qatar Airways on lisännyt kapasiteettia lentotiheydessä ja koneiden koossa. Turkish Airlines on lisännyt laajarunkokoneliikennettä. Tarjontaa on tullut huomattavasti lisää.

Helsinki–Vantaan matkustajamäärä kasvoi tammi–kesäkuussa 11,9 prosenttia. Matkustajia oli kuudessa kuukaudessa ennätykselliset 10,1 miljoonaa.

Muiden Pohjoismaiden ­pääkentillä liikenteen kasvu on ollut noin 2–3 prosentin luokkaa.

Helsinki–Vantaa tavoittelee tälle vuodelle 21 miljoonaa matkustajaa.

Valtionyhtiö Finavia operoi ­Suomessa 21 liikennelentokenttää.

Kauttakulkuliikenne lisääntyy

Erityisesti Helsinki–Vantaata tukee kauttakulkuliikenne, joka lisääntyi vuoden alkupuoliskon aikana 23,9 prosenttia. Kauttakulkua tulee etenkin Euroopan ja Aasian välisiltä reiteiltä.

– Se alkaa olla myös absoluuttisesti iso lukumäärä, kun yli 30 prosenttia Helsinki–Vantaan matkustajista on vaihtomatkustajia, Sundelin sanoo.

Pohjoismaiden suuria kenttiä vertailtaessa Helsinki–Vantaan liikenteen kasvu on omaa luokkaansa.

Tukholman Arlandan kentän matkustajamäärä kasvoi tammi–kesäkuussa kahdella prosentilla. Oslossa kasvua tuli tammi–toukokuussa 2,7 prosenttia vuodessa.

Kööpenhaminan kentällä kasvua tuli vuoden alkupuoliskolla 3,1 prosenttia. Mannertenvälisillä lennoilla kasvu oli lähes kolme kertaa nopeampaa, mutta niiden osuus Kööpenhaminan lennoista on selvästi pienempi kuin Helsinki–Vantaalla.

Helsinki-Vantaan sijoitus nousussa

Kööpenhaminan kentällä oli viime vuonna 29 miljoonaa matkustajaa, Oslolla 27 miljoonaa ja Arlandalla hieman tätä vähemmän. Helsinki–Vantaa tavoittelee tänä vuonna 21 miljoonaa matkustajaa, mikä nostaisi sen hyvin lähelle Euroopan 30 vilkkaimman lentokentän listaa.

– Uskoisin, että ensi vuonnakin tulee voimakasta kasvua. Esimerkiksi 8–10 prosentin kasvuluokka olisi erinomainen. Täytyy ottaa huomioon, että vertailupohjakin kasvaa koko ajan, Sundelin sanoo.

Liikenteen kasvun suuntautumisesta juuri Helsinki–Vantaalle Sundelin kiittää etenkin Finnairin onnistunutta kasvustrategiaa. Myös uusia lentoyhtiöitä on päättänyt ­suunnata Suomen-reiteille.

– Isoin tekijä on aina, millainen markkina on ja millaisena yhtiöt näkevät kysynnän kehityksen. Sekin on merkittävää, että meillä on näyttää tällaiset kasvuluvut ja siten osoittaa markkinapotentiaalimme.

Helsinki–Vantaalla on parhaillaan käynnissä rakennustöinä näkyvä miljardin euron investointiohjelma. Muutaman vuoden päästä kentän pitäisi pystyä palvelemaan 30 miljoonaa lentomatkustajaa vuodessa. Tämän jälkeisestä ajasta laaditaan suunnitelmia parhaillaan.

Lue myös:

    Uusimmat