Lentoyhtiöitä syytetään matkayhtiö Thomas Cookin maanantaisen konkurssi-ilmoituksen jälkimainingeissa brittituristien hädän hyväksikäyttämisestä. Joissakin tapauksissa matkustajat kertovat jopa noin 900 euron hinnankorotuksesta lentolippujen hintoihin, uutisoi brittiläinen Sky News.
Lukuisat henkilöt ovat nostaneet sosiaalisessa mediassa esiin lento- ja matkayhtiöiden äkilliset hinnankorotukset Thomas Cookin maanantaisen konkurssi-ilmoituksen jälkeen.
Muutaman tunnin sisään, esimerkiksi brittiläisen charter-yhtiön Jet2.comin lomamatka Kyprokselle kallistui 800 puntaa, eli noin 900 euroa.
Niin ikään toinen samaisen yhtiön lomamatkaa suunnitellut henkilö tviittasi närkästyneenä, että haaveissa ollut matka kallistui yllättäen 248 puntaa, eli noin 280 euroa.
Vielä kolmas lomailija kertoo varanneensa viime viikolla matkan Thomas Cookilta noin 240 euron hintalapulla. Viikko sitten Jet2.com tarjosi samaa matkaa noin 320 euron hintaan – nyt täsmälleen samalta matkalta pyydetään jo lähes 580 euroa.
”Hinnoittelu vastaa kysyntää ja tarjontaa”
Jet2.comin edustajan mukaan yhtiön hinnoittelu perustuu matkailualalle tyypillisesti kysynnän ja tarjonnan periaatteelle.