Mainos

Leipäviikkoa vietetään kylläisenä ja nautiskellen

Terveellisestä ruokavaliosta käydään keskustelua niin lehtien palstoilla kuin kahvipöydissäkin. Uutta tutkimustietoa syntyy jatkuvasti, mutta leivän asema ei horju. Asiantuntijoiden mukaan täysjyvävilja on edelleen terveellisen ravitsemuksen perusta. Leipäviikko 8.9. - 14.9. muistuttaa, että leipä ja muut viljatuotteet pitävät vatsan kylläisenä ja nälän loitolla. Täysjyvävilja ei lihota vaan auttaa jaksamaan.

Viljan kylläisyysvaikutus perustuu sen sisältämään ravintokuituun. Kuitupitoinen ruoka sulaa hitaasti ja pitää yllä kylläisyyden tunnetta paremmin kuin runsaasti rasvaa sisältävä ruoka.

- Kuidussa ei ole lainkaan kaloreita, joten kuitupitoinen leipä on painoaan tarkkailevallekin hyvä tapa täyttää vatsaa pitkäksi aikaa, Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Ulla Rauramo huomauttaa.

Kuitupitoisuuden lisäksi myös ruuan rakenne vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen. Urheilijoille ei turhaan suositella pastan eli makaroniruokien nauttimista, sillä rakenteensa takia pasta imeytyy hitaasti ja pitää siksi nälän loitolla ja verensokerin tasaisena.

Kylläisyys on tänä vuonna 40. kertaa vietettävän Leipäviikon teema. Leipätiedotuksen teemaviikolla tehdään nyt yhteistyötä Painonvartijoiden kanssa. Painonvartijoiden ohjelmissa täysjyväviljatuotteilla on jo vuosia ollut tärkeä rooli.

Tasainen verensokeri auttaa jaksamaan

Täysjyväviljan ja pastan hiilihydraatit imeytyvät hitaasti, joten ne nostavat verensokeria hitaasti ja auttavat siten jaksamaan. Täysjyvätuotteet voivat siksi auttaa myös ehkäisemään aikuistyypin diabetesta, joka on yhä yleisempi kansansairaus.

- Riittävä kuidun saanti on tärkein yksittäinen neuvo terveellistä ruokavaliota tavoittelevalle, Ulla Rauramo kiteyttää.

Professori Antti Aro huomauttaa, että terveellinen ruokavalio on kokonaisuus, jonka rakentamisessa on tarpeen käyttää tervettä järkeä.

- Viime aikoina on pyritty kehittämään monia mittareita ruokavalion terveellisyyden arvioimiseksi. Lehdissäkin on kirjoitettu glykeemisestä indeksistä, joka yksinkertaistettuna kuvaa sitä, miten nopeasti verensokeri nousee ja laskee eri ruoka-aineiden syömisen jälkeen. Näyttää kuitenkin siltä, että glykeemisellä indeksillä on merkitystä lähinnä diabeetikoille, Aro toteaa.

Kaupan hyllyllä on mistä kahmia kuitua

Viljatuotteet ovat tärkein kuidun lähde ja Suomessa on valtava valikoima erilaisia leipiä, sämpylöitä, pastoja ja puuroaineksia. Kaikkia näitä herkkuja on saatavilla neljästä viljalajista tehtynä. Silti suomalaiset saavat aivan liian vähän kuitua.

- Leipää joka aterialle, puuroa aamiaispöytään ja leseitä viiliin, Ulla Rauramo luettelee vinkkejä kuidun lisäämiseksi. Pienet valinnat vaikuttavat.

Pastaruuasta on tullut muotijuttu. Myös puuron suosiolle Rauramo povaa uuttaa nousua.

- Ruisleipä on kuituruokien kuningas, mutta on olemassa myös paljon erilaisia kuitupitoisia sekaleipiä. Riittävän kuidun saannin takaamiseksi suositellaan nauttimaan leipää 6 -9 palaa päivässä.

20 000 pullaa eikä yhtään ylimääräistä kiloa

Viljatuotteet ovat vatsan lisäksi hyväksi myös mielelle. Vastapaistetun leivän tai pullan tuoksu ja maku kertovat nautinnosta, kiireettömyydestä ja turvallisuudesta.

- Pulla on sitä paitsi sallittu nautinto myös laihduttajalle, koska tavallinen pikkupulla tai viipale pitkoa sisältää vain vähän rasvaa, huomauttaa Ulla Rauramo.

Leipäviikon kunniaksi suomalaiset leipurit jakavat pullaa kaikille Suomen Painonvartijoille. Pullaherkuttelun lomassa Painonvartijoiden ryhmissä puhutaan viljatuotteiden merkityksestä laihduttajille. Pullanjakelun taustalla on mylly- ja leipomoteollisuuden Nauti vapaasti viljasta -hanke, jonka tavoitteena on levittää tietoa viljatuotteiden terveellisyydestä.

(MTV3-Leipätiedotus)

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.