Viro alensi heinäkuussa alkoholiveroaan tuntuvasti ja eilen Latvia seurasi perässä alentamalla vahvojen alkoholijuomien veroa 15 prosentilla.
Viking Linen markkinointijohtaja Kai Takolander uskoo, että Latvian ja Viron verotuspäätökset liittyvät enemmän siihen, että virolaisten halutaan ostavan alkoholinsa kotimaastaan sen sijaan, että he kävisivät Latvian puolella ostoksilla.
Takolanderin mielestä alkoholi puhututtaa, mutta verotusmuutokset ovat niin pieniä, etteivät ne muuta suurta kuvaa dramaattisesti.
– Viro päätti kolmisen vuotta sitten, että siellä nostetaan alkoholin valmisteveroa radikaalisti. Siellä oli varmaan jollain matemaatikolla valtiovarainministeriössä excel-taulukko, että jos näillä määrillä nostetaan näin ja näin paljon sitä veroa, niin tulee näin ja näin paljon rahaa lisää.
– Helmikuussa 2017 lähti tällainen korotusohjelma käyntiin. Heinäkuussa nostettiin lisää ja sitten taas helmikuussa, ja sitten ihmeteltiin, kun virolaiset itse lähtivät Latviaan hankkimaan juomiaan, kun oltiin ajateltu, että turistit ja virolaiset ostavat tietenkin nämä edelleen sieltä kotimaasta, Takolander sanoo.
Hän uskoo, että Viron heinäkuinen veronlasku on vastaus siihen, että virolaiset koitetaan saada kuluttamaan kotimaassaan.