Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Latvala haki superautolla tuntumaa Portugalin ralliin

Ensi kaudella WRC-autot ovat nykyistä tehokkaampia. Jari-Matti Latvala on jo päässyt testaamaan kehitysversiota Volkswagenin tulevasta ajokista.
Ensi kaudella WRC-autot ovat nykyistä tehokkaampia. Jari-Matti Latvala on jo päässyt testaamaan kehitysversiota Volkswagenin tulevasta ajokista.Helena El Mokni
Julkaistu 18.05.2016 19:22

MTV SPORT-STT

Jari-Matti Latvalan mielestä Kansainvälinen autoliitto FIA ei liioittele, kun se turvallisuuteen vedoten aikoo rajoittaa sitä, ketkä voivat kilpailla ensi vuonna MM-sarjaan tulevilla supertehokkailla WRC-autoilla.

- Hitailla osuuksilla niiden kanssa ei ole ongelmia, mutta tilanne muuttuu, kun ajetaan Jyväskylän tai Ruotsin MM-rallin tapaisia nopeita kisoja ja mennään nelos-, viitos- ja kuutosvaihteilla, Latvala tuumi Portugalissa ajamansa parin sadan kilometrin soratestin perusteella.

- Sain itse hyvän tuntuman autoon. Sattui vielä niin, että pääsin ajamaan koko päivän kuivilla teillä, Latvala sanoo.

Kuivilla teillä ajetaan myös torstaina Matosinhosista, Porton tuntumasta alkavassa Portugalin rallissa. Erikoiskokeet olivat nuotituksessa sateiden jäljiltä kosteita, mutta soratiet kuivuvat rallin alkuun mennessä.

Teiden pinnalla on runsaasti irtosoraa, joten lähtöpaikat ovat tutussa roolissa.

- Olen kuudes auto tiellä. Siitä pitäisi olla hyötyä, mutta esimerkiksi Kris Meeke on paljon taaempana. Saa nähdä, onko hyöty hänelle vielä suurempi, Latvala sanoo.

Viime ajat Citroenin ensi vuoden autoa testannut Meeke ajoi viimeksi kilpaa Ruotsin rallissa.

Ogier: Alénin kanssa tasoihin

Latvala puolustaa Portugalissa voittoa. Kisan suosikki on VW:n Sebastien Ogier. MM-sarjan johtajana ranskalainen auraa tietä kärkiautona torstaista lauantaihin.

- Voitolla pääsisin tasoihin Markku Alénin kanssa, joka voitti täällä viidesti. Se tuo ekstraa motivaatioon, Ogier tuumi.

Latvala oli kauden edellisessä kilpailussa Argentiinassa voittovauhdissa, mutta iskunvaimentimen ja ohjausvarren pettäminen pudottivat hänet kauas kärjestä. Nyt on revanssin paikka.

- Fiilis on innokas ja odottava. Tykkään näistä erikoiskokeista, eikä reitti ole juuri viime vuodesta muuttunut. Eka pätkä perjantaina on kisan vaikein ja oli harjoituksissa sumuinen. Se pitää ottaa maltilla, Latvala sanoo.

Teemu Sunisen kausi jatkuu Portugalissa WRC2-luokassa.

Portugalin MM-rallin aikataulu (ajat Suomen aikaa):

Torstai 19.5.
9.30 Testierikoiskoe (4,61 km)
21.01 EK1: Lousada (3,36 km)

Perjantai 20.5.
11.30 EK2: Ponte de Lima 1 (27,44 km)
12.14 EK3: Caminha 1 (18,03 km)
13.03 EK4: Viana do Castelo 1 (18,70 km)
(Huoltotauko)
17.39 EK5: Ponte de Lima 2 (27,44 km)
18.23 EK6: Caminha 2 (18,03 km)
19.12 EK7: Viana do Castelo 2 (18,70 km)
21.03 EK8: Porto Street Stage 1 (1,85 km)
21.18 EK9: Porto Street Stage 2 (1,85 km)

Lauantai 21.5.
11.42 EK10: Baiao 1 (18,66 km)
12.24 EK11: Marao 1 (26,31 km)
13.52 EK12: Amarante 1 (37,67 km)
(Huoltotauko)
17.32 EK13: Baiao 2 (18,66 km)
18.14 EK14: Marao 2 (26,31 km)
19.42 EK15: Amarante 2 (37,67 km)

Sunnuntai 22.5.
9.04 EK16: Vieira do Minho 1 (22,47)
11.08 EK17: Fafe 1 (11,19 km)
12.04 EK18: Vieira do Minho 2 (22,47 km)
14.08 EK19: Fafe 2 (11,19 km) *Power Stage

Lisää aiheesta:

Asiantuntija: Esapekka Lapilta vaaditaan voittotaistoon ajatusmuutosta – Rovanperäkään ei ole nyt suurin suosikkiMikä on Teemu Sunisen asema Fordilla? – "Kukaan ei ole turvassa"Esapekka Lappi paljasti: Bottas ajoi myös Citroenilla – "Paljon paremmin meni"Jari-Matti Latvala harmitteli takkuista menoaan – "En vain saanut luottoa"Esapekka Lappi naureskeli ilmalennolleen ja hihkaisi: "Hei, me johdetaan kisaa!"Ogier surkeana lauantain päätöspätkän maalissa
RalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 17:17
    MM-ralli

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • 06:57
    MM-ralli

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"