Jari-Matti Latvalan mielestä Kansainvälinen autoliitto FIA ei liioittele, kun se turvallisuuteen vedoten aikoo rajoittaa sitä, ketkä voivat kilpailla ensi vuonna MM-sarjaan tulevilla supertehokkailla WRC-autoilla.
- Hitailla osuuksilla niiden kanssa ei ole ongelmia, mutta tilanne muuttuu, kun ajetaan Jyväskylän tai Ruotsin MM-rallin tapaisia nopeita kisoja ja mennään nelos-, viitos- ja kuutosvaihteilla, Latvala tuumi Portugalissa ajamansa parin sadan kilometrin soratestin perusteella.
- Sain itse hyvän tuntuman autoon. Sattui vielä niin, että pääsin ajamaan koko päivän kuivilla teillä, Latvala sanoo.
Kuivilla teillä ajetaan myös torstaina Matosinhosista, Porton tuntumasta alkavassa Portugalin rallissa. Erikoiskokeet olivat nuotituksessa sateiden jäljiltä kosteita, mutta soratiet kuivuvat rallin alkuun mennessä.
Teiden pinnalla on runsaasti irtosoraa, joten lähtöpaikat ovat tutussa roolissa.
- Olen kuudes auto tiellä. Siitä pitäisi olla hyötyä, mutta esimerkiksi Kris Meeke on paljon taaempana. Saa nähdä, onko hyöty hänelle vielä suurempi, Latvala sanoo.
Viime ajat Citroenin ensi vuoden autoa testannut Meeke ajoi viimeksi kilpaa Ruotsin rallissa.
Ogier: Alénin kanssa tasoihin
Latvala puolustaa Portugalissa voittoa. Kisan suosikki on VW:n Sebastien Ogier. MM-sarjan johtajana ranskalainen auraa tietä kärkiautona torstaista lauantaihin.
