Mainos

Lasketko jokaisen syömäsi kilokalorin? Ei ehkä kannattaisi

Aiemmin hyvinkin moni dieetti perustui kilokaloreiden tarkalle kyttäämiselle. Kilokalorien laskeminen ei kuitenkaan ole enää se, mitä ravitsemustieteilijät suosittelevat tekemään. The Time listasi syitä, miksi.

Jos tavoitteenasi on pudottaa painoa, kannattaa pelkkä kilokalorien laskeminen unohtaa heti.

– Kalorien tarkka laskeminen ei yksinkertaisesti ole mahdollista, sanoo ravitsemustieteen professori Marion Nestle.

Elintarvikkeissa ilmoitettua enemmän energiaa

Elintarvikkeiden sisältämät energia- ja ravintoainemäärät eivät ole hänen mukaansa oikeastaan koskaan täydellisiä. Yhdysvaltain ruoka- ja lääkehallinto FDA:n mukaan pakatut elintarvikkeet sisältävät todellisuudessa jopa 20 prosenttia enemmän kaloreita, kuin mitä pakkauksessa on ilmoitettu.

– Vaikka elintarvikkeissa ilmoitettuihin kalorimääriin voisikin luottaa, syötyjen kaloreiden ja niiden kuluttamisen mittaaminen on lähes mahdotonta, Nestle sanoo The Time -lehdelle.

Monet ravintotutkijat väittävätkin, että kalorit eivät ole kaiken niiden saaman huomion arvoisia.

Pelkkä kalorien tuijottaminen johtaa asiantuntijoiden mukaan vääristyneeseen ajatukseen siitä, että kaikki kalorit ovat samanarvoisia. Todellisuudessa eri ruoat vaikuttavat aineenvaihduntaan, sulavat ja muuttuvat rasvaksi ja energiaksi eri tavoin. 

Pelkkä kalorien tuijottaminen jättää kaiken tämän huomioimatta. Kalorien syömisen ja kulutuksen laskeminen ei myöskään ole oikea tie laihtumiseen.

– Ihmiset luulevat, että liian paljon syöminen lihottaa, kun todellisuudessa lihominen saa syömään liikaa, ravitsemustieteen professori David Ludwig sanoo.

Lihomisen syynä häiriö insuliinituotannossa

– Kun lihot, jokin on saanut rasvasolusi varastoimaan liikaa energiaa, jolloin muulle keholle ei jää tarpeeksi energiavaroja. Tämä ”jokin” on yleensä insuliini, Ludwig kertoo.

Oikeiden ruoka-aineiden syöminen rauhoittaa kehon insuliinituotantoa ja saa rasvasolut rauhoittumaan.

– Rasvasolut avautuvat ja vapauttavat varastoimansa energian, joka palaa muun kehon käyttöön, Ludwig selittää.

– Näläntunne häviää, aineenvaihdunta kiihtyy ja painon kertyminen ei ole enää ongelma.

Toisin sanoen laihduttajat ovat keskittyneet vain ruoan määrään, kun todellinen ratkaisu löytyisi sen laadusta.

– Kalorien laadulla, eli sillä mitä suuhusi pistät, on suuri vaikutus siihen, lihommeko vai laihdummeko. Jotkut ruoat saavat meidät kylläisemmiksi kuin toiset. Samoin insuliinituotanto vaikuttaa siihen, miten hyödynnämme tai varastoimme syömämme kalorit, sanoo tohtori Walter Willett.

Asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että prosessoidut hiilihydraatit, kuten valkoinen leipä ja erityisesti sokeri, ovat pääsyitä epänormaalille insuliinituotannolle, joka altistaa lihomiselle.

Etsitkö uutta liikuntaharrastusta ruokavalion tueksi? Kurkista videolta, mitä on AgroYoga.

Lähde: The Time

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.