Lamborghinilta räväkkä tulkinta raharikkaiden maastolelusta – korotettu ja levennetty superauto

Lamborghini on esitellyt Huracanistaan korotetun ja muutenkin hieman maastokykyisemmän konseptipainoksen.

Oletko miettinyt, miltä näyttäisi nykytrendien mukainen maastohenkisesti maustettu urheiluauto? Ilmeisesti Lamborghini on saanut niin positiivisia kokemuksia katumaasturi Uruksesta, että tehtaalla on kiinnostusta laajentaa maastokykyisten autojen valikoimaa.

Lamborghini esitteli urheiluauto Huracaniin pohjautuvan konseptiauton, joka kantaa lisänimeä Sterraton.

Lamborghinille tuttujen terävien muotojen ja lisälevikkeiden yhdistelmä näyttää hurjalta. Ja sitä on myös auton suorituskyky; voimanlähteenä toimii Huracan Evo -version 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10, joka tuottaa 470 kW (640 hv) ja 600 newtonmetrin väännön.

Valmistaja ei suoraa kerro konseptin suoritusarvoista, mutta tuotantoauton taktiset luvut antavat viitteitä riittävyydestä; 0-100 km/h 2,9 sekuntia, 0-200 km/h 9,0 sekuntia ja huippunopeus 325 km/h.

Lamborghini esitteli maailman nopeimman katumaasturin 13:17
VIDEO: Lamborghini esitteli maailman nopeimman katumaasturin.

Olennaisempana asiana Sterraton kohdalla keskitytään kyvykkyyteen haastavassa maastossa. 47 millimetrin korotuksen lisäksi alusta on asianmukaisesti suojattu lialta ja iskuilta.

Raideleveyttä on kasvatettu 30 millimetrillä ja 20-tuumaiset suhteellisen korkeaprofiiliset renkaat pyörivät reilusti levitettyjen kaarien alla.

Ulkonäkö viimeistellään lisävalotelineillä. Myös sisätilat noudattavat maastotunnelmaa uusien hiilikuiturunkoisten penkkien ja turvakaarien osalta.

Ulkoisten muutosten lisäksi myös auton elektroniikkaa on päivitetty auttamaan uusien haasteiden selättämisessä. Lamborghinin LDVI-järjestelmä (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata) säätää muun muassa nelivetojärjestelmän, nelipyöräohjauksen, alustan ja aktiivisen voimanjaon toimintaa.

Tavoitteena on vastata kuljettajan pyyntöihin ennakoivasti ja tarjota paras mahdollinen ajokokemus ajoalustasta riippumatta. Erityisesti valmistaja on panostanut ajokokemukseen matalan kitkan pinnoilla ja yliohjaavissa ajotilanteissa.

Mahdollista tuotantoon tulemista valmistaja ei kommentoi, mutta ainakin Sterrato osoittaa Lamborghinin tuotekehitysosastolta löytyvän kaavoihin kangistumatonta mielikuvistusta.

Ja onhan jotain vastaavaa nähty myös yksittäiskappaleina 70-luvulla rallipolkujen puolella Jaraman ja Urracon muodoissa. Miksipä ei uudestaan.

Lähde: Lamborghini

Lue myös:

    Uusimmat