Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Julkaistu 04.09.2020 12:51
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Laivayhtiö Tallink Silja ilmoitti keskiviikkona jättimäisistä sopeuttamistoimistaan, vain hieman aiemmin yt-neuvotteluista kuultiin Viking Linelta. Kysyimme laivayhtiöiltä, mitä risteilyn järjestäminen vaatii talouskurimuksen keskellä.

MTV Uutiset kysyi jättilomautuksista ilmoittaneelta Tallink Siljalta, millaisen määrän henkilökuntaa tyypillinen Tukholman-risteily vaatii.

– Jos matkustajia tulisi kyytiin esimerkiksi 500, pitäisi miehistön määrän nousta noin 100 henkilöön. Normaalitilanteessa esimerkiksi täydellä perjantailähdöllä miehistöä on noin 200–250, sisältäen artistit, kertoo Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd.

Normaalitilanteesta ollaan kuitenkin koronavirusepidemian takia kaukana. Nöjdin mukaan Turun ja Tukholman väliä seilaava M/S Baltic Princess on kuljettanut maaliskuusta lähtien pääasiassa rahtia.

– Miehistön määrä on ollut noin 50–80 henkilöä, jolloin matkustajia on otettu kyytiin maksimissaan 100–500. Kesä-heinäkuu oli poikkeus, jolloin matkustajia oli enemmän.

Sairaanhoitaja apuna tax freessa

Risteilylle vaaditun miehistön määrä riippuu turvallisuusorganisaatiosta, mutta myös ravintolan palveluiden aukiolosta. 

Nöjdin mukaan miehistö tekee erityistehtäviä lukuunottamatta kaikkia laivalla olevia askareita: esimerkiksi laivan sairaanhoitaja auttaa tarvittaessa tax free -myymälässä.

Kun päällikötkin joutuvat siivoustalkoisiin: MTV kysyi talousahdingossa painivilta laivayhtiöiltä, miten risteilyt pyörivät poikkeusoloissa – "Laivojen pysäyttäminen on viimeinen vaihtoehto"

Vaikka kyydissä ei olisi yhtäkään matkustajaa, pitäisi laivalla olla silti noin 30 työntekijää. Laivan liikennöintiin ja ylläpitoon liittyvät kiinteät kulut eivät juuri pienene, oli kyydissä sitten sata tai tuhat matkustajaa.

– Kuljetetun rahdin tuomat tuotot eivät riitä kattamaan kiinteitä kuluja, Nöjd sanoo.

Rahtia ja rekkakuskeja

Tallink Siljan viestintäjohtajan mukaan yhtiön risteilyillä matkustaakin enää pääosin rahtia ja rekkakuskeja. Matkustajia on vain sadasta muutamiin satoihin risteilyä kohden.

– Laivojen pysäyttäminen satamiin on viimeisin vaihtoehto yrityksellemme, mutta emme voi jatkaa myöskään tappiollista liiketoimintaa.

Viking Linellä ei sen helpompaa

Viking Line ilmoitti viime viikolla aloittavansa maahenkilökunnan yt-neuvottelut, ja suuri osa laivahenkilökunnasta on edelleen lomautettuna.

Koronatilanteen takia Helsinki-Tukholma-reitti on ollut jäissä.

Yhtiön mukaan risteilyillä matkustajamäärät on tiputettu puoleen alusten maksimikapasiteetista – ja henkilökuntaa sen mukaisesti.

– Todellisuudessa matkustajia on vielä vähemmän tällä hetkellä, joten henkilökunnan määrä vaihtelee, kertoo tiedotusjohtaja Johanna Boijer-Svahnström.

Normaalioloissa esimerkiksi Turusta Tukholmaan liikennöivä M/S Viking Grace vetää maksimissaan 2 800 matkustajaa, jolloin vuorossa on oltava yli 200 työntekijää. Laivan vuorottelujärjestelmän takia kyydissä on kuitenkin tällöin yli 400 työntekijää.

Päällikötkin mopin varressa

Työtehtävien supistamisen ohella myös Viking Linen henkilökunnalta on vaadittu joustavuutta laivan askareiden suhteen: muun muassa siivoustehtäviin on osallistuttu päälliköitä myöten.

Viking Line ei kerro yksittäisen risteilyn rahallisia kustannuksia. Boijer-Svahnströmin mukaan suurimmat kulut ovat polttoaine, henkilöstökustannukset ja muut maksut.

Tuottoa risteily tekee tavallisesti rahdista, henkilöautoista, reittimatkustajista sekä risteilymatkustajia. Koronan takia ainoastaan rahti on toiminut tavalliseen tapaan.

Miljoonia menetettyjä matkustajia

Koronan takia Viking Linen risteilymatkustajia oli kesällä 25–30 prosenttia vuoden takaisesta määrästä. Yhtiön mukaan mittavat taloudelliset tappiot tuottanut Helsinki-Tukholma-reitti tulee elpymään hitaasti.

– Olemme menettäneet 2,4 miljoonaa matkustajaa tammi-heinäkuun välisenä aikana. Se luku kertoo paljon tilanteestamme, tiedotusjohtaja sanoo.

Viking Linen tiedotusjohtaja syyttää osin viranomaisten viestintää matkustusrajoituksista siihen, että risteilyjen varaustilanne heikkeni Suomen markkinoilla.

– Saimme paljon peruutuksia kun viestit olivat epäselvät, jopa virheelliset. Tästä kertyi lisäharmia jo entuudesta vallitsevassa tukalassa tilanteessa, Boijer-Svahnström sanoo.

Lue lisää: Tuhansia suomalaisia uhkaa lomautus tai potkut: Yt-uutisia tulee kuin sieniä sateella – tässä suurimmat pommit!

Lisää aiheesta:

Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenRuotsinlaivat porskuttavat taas korona- ja sotakurimuksen jälkeen – näin Tallinkin ja Viking Linen kova tulos syntyi: "Emme käytä venäläistä kaasua" Matkailurajoitusten höllennykset avaavat reittejä ulkomaille – lentoja lisätään tilanteen mukaan, laivaliikenne vilkastuuLaivojen matkustajamäärät romahtivat – Tallink vetää Silja Europan pois liikenteestäKoronavirus sekoitti kesän risteilyreitit – uuden risteilykohteen suosio yllätti laivayhtiön: "Varauksia on tullut jo tuhansia"Laivayhtiöt huutavat valtiota apuun matkustajien kaikottua – "Pelkkä rahdin kuljettaminen ei kata kustannuksia"
Tallink SiljaViking Line MatkailuMuutosneuvottelutVeneet ja laivatKoronavirusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tallink Silja
  • ma19:23
    Kuolemantapaukset

    Ihminen kuoli Tallinkin risteilyllä

  • 21.9.11:23
    Tukholma

    Silja Serenadella pelastusoperaatio

  • 14.8.14:33
    Tulipalot

    Bussi syttyi tuleen Tallinkilla – tämän takia laivan evakuointi avomerellä on vasta viimeinen keino

  • 4.5.06:29
    Asian ytimessä.doc

    Himoristeilijä Sami on käynyt laivalla jo 500 kertaa – myös koti muistuttaa risteilyalusta

  • 8.3.23:50
    KAJ

    Riemu repesi Silja Serenadella KAJ-yhtyeen voiton siivittämänä – Katso video