Kun elämä mullistuu, tiedon ja viranomaispalvelut saa samalta sivulta

Suomalaiset voivat nopeassa tahdissa siirtää viranomaisten kanssa asioimistaan Suomi.fi-palveluun.

Lähivuosien tavoite on, että ihmiset saavat tietoa ja voivat asioida eri viranomaisten kanssa samassa palvelussa. Kun haluaa perustaa yrityksen, lapsi syntyy tai läheinen kuolee, tarvittavan tiedon ja viranomaispalvelut voisi hoitaa ilman kirjeiden postittamista tai virastoissa juoksemista.

Iäkkäitä ihmisiä tai mieluummin paperilla asioivia ei pakoteta palveluun. Jos palveluun ei kirjaudu, viranomaiset lähettävät jatkossakin esimerkiksi veroilmoitukset, kiinteistöverolaput ja yhdistyksen rekisteröintiin liittyvät paperit postilaatikkoon.

Valtakirjan avulla esimerkiksi iäkkään ihmisen sukulainen voi hoitaa tiettyjä, valtakirjan rajaamia asioita.

– Nykyisin usein annetaan pankkitunnukset toiselle, mikä ei ole hyvä tapa. Valtakirjan avulla esimerkiksi toisella puolella Suomea asuva sukulainen voi käydä valmiiksi apteekissa, Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari sanoo.

Viestien vastaanottamiseen, niihin vastaamiseen ja arkistointiin tarkoitettu palvelu Suomi.fi-viestit aukeaa ensi viikon perjantaina. Jos viranomaisviestit haluaa jatkossa saada Suomi.fissä, kansalaisen on käytävä aikaisintaan perjantaina antamassa suostumuksensa palvelussa.

– Sähköpostiin tai alkuvuodesta julkaistavaan mobiilisovellukseen tulee heräte viestin saapumisesta. Ei ole tarkoitus, että kansalainen käy jatkuvasti palvelussa kyttäämässä, sanoo Väestörekisterikeskuksen asiantuntija Tuuli Krekelä.

Viestiin pitää kuitenkin reagoida samalla tavalla kuin paperipostiin. Jos sähköisen palvelun on ottanut käyttöön ja viranomainen kysyy esimerkiksi tukihakemukseen lisätietoja, ne pitää muistaa lähettää.

Viranomaisten pitäisi säästää

Ylijohtaja Viskari sanoo, että palvelun parantumisen ja arkistoinnin helpottamisen lisäksi tavoitteena on rahan säästäminen. Paperisen veroilmoituksen käsittely maksaa 14 euroa, mutta sähköisen ilmoituksen käsittely vain neljä euroa. Tanskassa lähes 90 prosenttia kansalaisista on valinnut sähköisen asioinnin, ja muutoksen on arvioitu säästävän 130 miljoonaa euroa.

Postinkantajien työmäärä vähenee, jos suomalaiset siirtyvät sähköisen palvelun käyttäjiksi. Nykyisin valtionhallinto lähettää vuodessa 50 miljoonaa kirjettä ja kunnat arviolta 30–50 miljoonaa kirjettä.

Suomi.fi kehittyy hiljalleen. Esimerkiksi Kelan palveluita voi hoitaa sitä kautta noin vuoden kuluttua. Verohallinnon palveluiden pitäisi olla palvelussa pitkälti vuonna 2019.

Eri käyttäjiä on kuukaudessa tällä hetkellä noin 150 000. Esimerkiksi kunnat ja eri viranomaiset on velvoitettu kertomaan palveluistaan Suomi.fi-palvelussa, mutta läheskään kaikki eivät lähetä viestejä vielä ensi viikolla.

Lue myös:

    Uusimmat