Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuluttajien silmissä yrityksen vastuullisuudella on yhä suurempi merkitys – "Vastuullisuuden voi sanoa räjähtäneen suosiossaan"

8:27Yrityksien vastuullinen vedenkäyttöVideo: Suomalaisilla yrityksillä on edellytykset vesivastuullisuuden edelläkävijöiksi.
Julkaistu 30.01.2019 08:09

MTV UUTISET – STT

Yritysten vastuullisuus on kuluttajille yhä tärkeämpää. Vastuullisuuden merkitys on Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan kasvanut vuodesta 2015 lähtien 11 prosenttiyksikköä ja on nyt 87 prosenttia. Tämä tarkoittaa, että vastaajat ovat liki yksimielisiä vastuullisuuden tärkeydestä.

–  Aiempaan tutkimukseen verrattuna vastuullisuuden voi sanoa räjähtäneen suosiossaan. Kasvu on ollut nopeaa ja suurta, sanoo tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Eri-ikäiset kuitenkin arvioivat vastuullisuutta eri tavoin: Nuoremmat arvostavat sitä, että työntekijöistä pidetään huolta. Lisäksi heidän mielestään yritysten voitonjaon tavoilla on merkitystä.

Lähes 80 prosenttia 15–24-vuotiaista olisi valmiita maksamaan tuotteesta tai palvelusta enemmän tai useammin, jos sen tarjoava yritys antaa voitostaan vähintään puolet yhteiskunnalliseen hyvään.

Vanhemmat ikäluokat puolestaan pitävät yritysten läpinäkyvyyttä ja kuluttamisen vastuullisuutta tärkeämpänä kuin nuoremmat.

Tutkimukseen vastasi loka–marraskuussa runsaat 2 000 suomalaista.

Lisää aiheesta:

Kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin on kasvussa – suomalaisten sivistys ja vihapuhe huolettavat
Valtaosa suomalaisista kannattaa rajatonta rikastumista – lähes kolmannes tutkimukseen vastanneista pitää silti miljonäärejä uhkana demokratialle
Suomalaiset kokevat syntyvyyden laskun olevan seurausta muuttuneista toiveista – enemmistö ei usko, että kannustimet muuttaisivat perhehaaveita
Ympäristöasiat huolettavat suomalaisia ennätyksellisen paljon – omasta elintasosta ei kuitenkaan haluta tinkiä
Kotimaisen median arvostus ennätyskorkealla: Valtaosa pitää vahvaa ja monipuolista mediaa tärkeänä
Tutkimus: Suomalaiset kokevat juovansa alkoholia vastuullisesti
Yritykset ja bränditTyöNuoretKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Yritykset ja brändit
  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen13:25
    Kiertotalous

    Suomalaisista tuli maailman innokkaimpia käytetyn tavaran ostajia – nyt ilmiöstä pitäisi takoa rahaa

  • Eilen11:25
    Posti

    Hallinto-oikeus kumosi Postille määrätyn 2,4 miljoonan seuraamusmaksun

  • 2.11.19:22
    Politiikka

    Valtio pohtii Veikkauksen listaamista pörssiin: "On pyörinyt nimenä mukana"

  • 2.11.10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä