Suomen Heikki Kovalainen ajoi voittoon rata-autoilun GP2-sarjan Italian osakilpailussa Monzan radalla lauantaina.
Kovalaisen sarjajohto säilyi yhdeksän pisteen mittaisena, sillä sarjassa toisena oleva suomalaissaksalainen Nico Rosberg ajoi Kovalaisen vanavedessä toiseksi ja otti lisäksi nimiinsä kilpailun nopeimmasta kierroksesta saatavat kaksi sarjapistettä. Näin molemmat kuljettajat saivat kilpailusta kymmenen sarjapistettä.
Paalupaikalta lähtenyt Kovalainen piti toisesta ruudusta startanneen Rosbergin takanaan koko kilpailun ajan Nicon ahkerasta ahdistelusta huolimatta. Tiukin tilanne nähtiin ensimmäisellä kierroksella, kun kaksikko ajoi mutkassa rinta rinnan. Maaliin Kovalainen ajoi 1,163 sekunnin erolla Rosbergiin. Rosbergin kisaan mahtui myös kolari ART-tallikaveri Alexandre Premat'n kanssa.
GP2-debyyttinsä tehnyt suomalainen Toni Vilander ajoi maaliin 15. sijalla. Hänen kilpailunsa meni pilalle jo startissa, kun auto sammui lähtöruudukkoon.
Heikki Kovalaiselle kilpailu oli kaikkea muuta kuin helppo.
- Se oli vähän sellainen taisteluvoitto. Kisa ei todellakaan ollut helppo. Eturenkaat toimivat läpi kisan ihan hyvin, mutta takarenkaat eivät vaan pysyneet matkassa mukana. Niiden kanssa oli todella tekemistä läpi koko kisan, kertoi voitostaan tyytyväinen Heikki Kovalainen.
- Varikkostoppi onnistui hyvin ja siinä saimme kasvatetua eroa Nicoon (Rosberg) sen verran, että se kesti maaliin asti, jatkoi Kovalainen.
- Lopussa Nico sai minut kiinni, mutta ohittaminen tällä radalla ei ole helppoa ja onnistuin sitten pitämään hänet takanani loppuun asti. Se oli ihan kiva juttu. Oli kiva, että tänään voitin, mutta joku toinen päivä se voi mennä toisinpäin. Hän oli tänään nopeampi kuin minä, mutta ainoastaan se lasketaan, kuka on ruutulipulla ensimmäisenä, sanoi Heikki Kovalainen vielä.
Myös Rosbergille 10 pistettä
Nico Rosbergin voittomahdollisuudet murenivat liian pitkään kestäneeseen varikkopysähdykseen. Yhden pyörän irrottamisen kanssa oli vaikeuksia ja siinä tuhlaantui ylimääräiset kuusi sekuntia, joka osaltaan vaikutti, ehkä, kilpailun lopulliseen paremmuusjärjestykseen. Kilpailun nopeimman kierrosajan ansiosta Rosberg keräsi kuitenkin kilpailusta täsmälleen saman määrän pisteitä (8+2) kuin voittaja Kovalainenkin.
- Se oli hyvä kilpailu ja Heikki puolusti omia asemiaan juuri niin kuin hyvän kuljettajan pitääkin ja siksi en onnistunut pääsemään hänestä ohi kahdessa ensimmäisessä mutkassa, kertoi Nico Rosberg.
Rosbergin kilpailu oli vähällä päättyä hänen jouduttua väistämään tallikaverinsa Premat'n ylioptimistista ohitusyritystä. Sen seurauksena Premat liukui ulos radalta ja hänen kilpailunsa päättyi siihen.
- Se, mitä tapahtui tallikaverini kanssa, oli ihan hullu juttu. Ajoin siinä omaa linjaani ja hän ehkä toivoi, että olisin kadonnut näkymättömiin siitä hänen edestään. Hän vain oli tulossa päälleni. Oli ihan oikein hänelle, että hän pyörähti, puuskahti Rosberg.
- Vaikka jäin toiseksi ja Heikki voitti, niin kilpailussa en hävinnyt hänelle lainkaan pisteissä ja se oli hyvä asia. Sääli vain, että varikkopysähdykseni kesti niin pitkään, sillä ilman sitä ongelmaa minulla olisi ollut hyvä mahdollisuus voittaa kilpailu. Ainakin olin tänään Heikkiä nopeampi, arveli Rosberg vielä.
Tulosluettelon mukaan Super Novan Giorgio Pantano olisi ajanut kilpailun nopeimman kierrosajan, mutta se syntyi ensimmäisen ja toisen hidastusmutkan oikaisulla, joten Nico Rosberg saa nopeimman kierrosajan - 1.36,315 - nimiinsä.
Vilanderilla ongelmia lähdössä
Vilanderin uran ensimmäinen GP2-kilpailu meni pilalle heti lähdössä.
- En tiedä mitä lähdössä tapahtui, sillä kun olin ajanut lähtöruutuuni, niin hetkeä ennen starttia vaihteet hyppäsivät vapaalle ja minä jäin siihen lähtöruutuun. Sama tapahtui toistamiseen, kun minut oli ensin työnnetty varikolle. Ilman sitä toista kämmiä, olisin kerinnyt hyvin turva-auton perään ja saanut koko porukan kiinni, mutta nyt jäin siitä heti alkuun kierroksella ja se oli sitten siinä, kertoi Toni Vilander.
- Lopussa tulin sitten hakemaan autooni tuoreet renkaat, tavoitteena ajaa kisan nopein kierrosaika, koska siitäkin saa pari pistettä, mutta siinä emme ihan onnistuneet. Taisin jäädä parhaasta kierrosajasta muutaman kymmenyksen (Nico Rosberg nopein 1.36,315 ja Vilander toiseksi nopein 1.36,732).
- Kyllähän toi auto muuttui aika paljon, kun tankkiin pläjäytettiin sata kiloa bensaa ja nyt jälkeenpäin voin sanoa vain sen, että jotakin säätöjä olisin kyllä autossa muuttanut, jos sen olisin tiennyt. Fyysisesti pystyin ajamaan kisan ihan hyvin läpi ja ne nopeat kierrokset siinä lopussa onnistuivat nekin hyvin, vaikka vähän hakattu olo jo silloin olikin, kertoi Vilander edelleen.
- Tallin sisällä oli vähän sellainen tavoite, että pyritään ajamaan sitä kahdeksatta sijaa, jotta olisi sunnuntain kisan päässyt aloittamaan paalulta. Nyt ei auta muu kuin lähteä opettelemaan tätä hommaa tällä autolla ja yrittää puskea sen verran kun osaan ja katsotaan sitten mitä siitä jää käteen, kertoi Toni Vilander.
GP2-sarja, Italia, lauantai, lopputulokset: 1. Kovalainen Arden 53.55,234 2. Rosberg ART + 1,163 3. Piquet Jr. Hitech Piquet + 12,304 4. Lapierre Arden + 29,980 5. Carroll Super Nova + 35,153 6. Pantano Super Nova + 38,508 7. Jani Racing Engineering + 44,786 8. Monfardini Durango + 51,560 9. Artam iSport + 1.07,954 10. Yoshimoto BCN + 1.08,459 ... 15. Vilander Coloni + 2 kierrosta
GP2-sarjan pistetilanne: 1. Kovalainen 97 pistettä 2. Rosberg 88 3. Speed 59 4. Premat 53 5. Carroll 45 6. Jani 42 7. Pantano 38 8. Piquet Jr. 36 9. Bruni 33 10. Lopez 28
(MTV3)