Mitä löytyy huippusuosittujen kauneuskalentereiden sisältä? Avasimme kauppojen kosmetiikkakalenterit ja tutkimme sisällön asiantuntijan kanssa.
Aiemmin joulukuun aamut alkoivat kuvia tai suklaata sisältävillä kalentereilla – muita vaihtoehtoja kun ei yksinkertaisesti ollut. Viime vuosina aikuisetkin on kuitenkin kutsuttu mukaan joulunodotukseen uuden ilmiön, kosmetiikkakalentereiden, seurassa.
"Hyvä keino tutustua uusiin brändeihin"
Kosmetiikkaa sisältäviä joulukalentereita on ollut markkinoilla jo muutamia vuosia. Suosio ei ole laantumaan päin – päinvastoin, sanoo meikkaaja-maskeeraaja Jonna Härkänen.
– Suosio tuntuu kasvavan koko ajan, eri brändeiltä tulee koko ajan kalentereita. Nämä ovat erittäin hyvä keino tutustua kosmetiikkaan ja uusiin brändeihin, Härkänen vinkkaa.
Kalentereita julkaisevat esimerkiksi Maybelline, Lumene, NYX, Kicks, The Body Shop ja erilaiset pienemmät brändit. Sisältö riippuu paljolti julkaisijasta.
– Se vaikuttaa paljon, minkä brändin kalenteri on kyseessä: meikkibrändiltä tulee totta kai meikkikalenteri, ihonhoitoon keskittyneillä sarjoilla tulee enemmän ihonhoitoon suunnattua tuotetta, Härkänen kuvailee.
Osa kalentereista erikoistuu vain yhteen tuotteeseen: kalenterista voi ilmaantua 24 kynsilakkapulloa tai huulipunaa. Valinnan voi tehdä jo kaupassa, ja esimerkiksi harrastajalle tietyn aihepiirin kalenteri voi olla joulukuun piristys. Härkänen itse nauttii vaihtelusta ja siitä, että tuotteita on useita erilaisia.

