Koska tuulettimia ei saa kaupasta, turbiini-insinööri Jorma teki sellaisen 83-vuotiaalle äidilleen itse: "Se on absoluuttisen yksinkertaista"

Turbiini-insinööri Jorma rakensi tee-se-itse tuulettimen 0:34

Ilmailualan turbiinimoottori-insinööri Jorma Eerola ratkaisi äitinsä asunnon lämpöongelman itse rakentamallaan yksinkertaisella tuulettimella. Yli 80-vuotiaalle äidille oli turhaan yritetty hankkia viilennyslaitetta kaupoista, kun idea iski.

Ilma on Eerolalle tuttu elementti, sillä on hän ammatiltaan lentokoneiden turbiinimoottori-insinööri.

– Siihen se idea vähän liittyikin, että saatan tuon ilman kiertämisestä ja käyttämisestä ammatin kautta tietääkin jotain.

– Tuollaisella yksinkertaisella puhaltimella saa tehokkaasti valtavan määrän ilmaa liikkeelle. Energiateknisesti kun ajatellaan, otetaan ovi auki talon varjoisalta puolelta ja toinen ovi tai ikkuna toiselta puolelta. Tuulettimen avulla saa ison ilmamassan kiertämään vauhdikkaasti viileältä puolelta ulkoa sisälle.

Ilmaa Jorman tehotuulettimesta tulee kuutisen kuutiometriä minuutissa. Kymmenessä minuutissa se on jo 60 kuutiometriä. 

– Ilmamäärä tuollaisessa pienessä konehuonetuulettimessa on niin iso, että se on kymmenessä minuutissa vaihtanut jo kaksion ilmatilavuuden.

Tuuletin maksaa 15 euroa

Tuuletinkaupoille Jorma lähti iäkkään äitinsä tukalan olon helpottamiseksi. 

– 83-vuotias äitini on reumainen, ja lämmin ilma tekee ikävää ja niveliin alkaa sattua. Hän tarvitsi viilentimen, mutta niitä ei saanut mistään.

– Sitten tajusin, että Biltemat ja Motonetit ovat täynnä näitä 15 euron laitetuulettimia.

Jorma kertoo, että tavallisesti kyseisiä tuulettimia käytetään muun muassa veneiden konehuoneiden viilentämiseen. Veneiden konehuoneet ovat pienet, ja niissä syntyy valtava määrä lämpöä, mikä pitää tuulettaa pois.

Virtalähteenä akkulaturi

Virtansa Jorman rakentama tuuletin saa monelta taloudesta löytyvästä akkulaturista. 

– Kytkin tuulettimen vähän normaalia tehokkaampaan, 12 volttiseen, akkulaturiin. Kytkentä on ihan laillista tehdä itse, eikä ole oikein vaaraa sitä sössiäkään.

Jorman mukaan kytkentä on erittäin helppo tehdä kenen tahansa. 

– Kytkennän osaa tehdä, jos osaa kytkeä akkulaturin auton akkuun ladatakseen sitä. Siinä on kaksi johtoa. Plussa mene plussaan ja miinus miinukseen. Se on absoluuttisen yksinkertaista.

Yksinkertaista on myös härpäkkeen kokoaminen. Kiinnittimeksi käy teippi.

– Tuulettimen ja akkulaturin kiinnitin vielä yhteen sellaisella älyttömän järeällä rakennusteipillä, joka on vielä paljon järeämpää kuin sellainen tavallinen perusjesari. Tuollaisen puhaltimen saa aikaisiksi hyvin pienellä työllä.

Kustannukset kymppejä

Jos kytkeminen on helppoa, eivät tuulettimen kustannuksetkaan päätä huimaa.

– Se tuuletin maksaa 15 euroa, ja akkulaturitkin halvimmillaan vain 15-20 euroa, vähän reteämmät 30-40 euroa.  

Jorman mukaan laite on lisäksi todella tehokas.

– Pöytätuulettimiin verrattuna tämän teho on varmaan 2-3-kertainen.

Äiti huudattaa tuuletinta iltaisin

Mölyisä laite sen sijaan on.

– On se aavistuksen verran inhottavan kova. Kyllä sieltä kohtuullinen kohina kuuluu ja ääni on ehkä sama luokkaa, kuin jos autossa on ilmastointilaite täydellä teholla.

Jorman äiti on ollut poikansa rakentamaan tuulettimeen tyytyväinen.

– Äiti sanoi, että siitä on ollut valtavasti apua. Hän on sitä pitänyt joka ilta vartin verran huutamassa ovella ja ilma on viilentynyt oikein kivasti.

Lue myös:

    Uusimmat