Mainos

Koronapandemia muutti ihmisten ostokäyttäytymistä

Kun vuoden 2020 maaliskuussa koronaepidemia muuttui maailman laajuiseksi pandemiaksi, alkoi nyt jo puolitoistavuotta kestänyt aikakausi, jonka aikana ihmisten liikkumista on rajoitettu monenlaisilla rajoituksilla.

Tämä näkyi ja tuntui maailman laajuisesti etenkin suosituissa ostoskeskuksissa ja muissa perinteisissä kivijalkamyymälöissä. Ihmiset eivät enää liikkuneet niin paljon kuin aikaisemmin, johtuen kokoajan pahenevasta koronatilanteesta. Tämän seurauksena puolestaan verkkokauppojen myynti lähti kovaan kasvuun, sillä pandemiasta riippumatta ihmiset kuluttivat edelleen, nyt ostosten tekeminen vain siirtyi kivijalkakaupoista verkkokauppoihin.

Koronapandemia lisäsi netin hintavertailupalveluiden suosiota merkittävästi

Kun tuotteiden ja palveluiden hankinta siirtyi verkkoon, kasvoi myös niin sanottujen hintavertailupalveluiden käyttö merkittävästi. Kun ostaa tuotteen tai palvelun verkosta, voi hintavertailupalveluiden avulla tarkistaa sen hinnan monelta eri palveluntarjoajalta.

Tämä on toki ollut mahdollista jo ennen pandemiaakin, mutta sen seurauksena esimerkiksi sähkön kilpailutus netissä kasvoi merkittävästi. Myös puhelinliittymien hintavertailu netissä kasvatti suosiotaan.

Tämän seurauksena Suomeenkin perustetiin jopa kymmeniä uusia palveluiden- lainojen- ja liittymien hintavertailupalveluita.

Mihin tuotteiden, palveluiden ja liittymien vertailuissa kiinnitettiin huomiota?

Hintavertailuja on netissä moneen eri tarpeeseen, mutta kolme yleisintä ovat varmasti: Tuotteiden hintavertailu, sähkö- ja puhelinliittymien vertailu ja lainojen kulujen + korkojen vertailu.

Tuotteiden hintavertailuissa kuluttajat vertailevat lähinnä kolmea eri asiaa, jotka ovat: Tuotteen hinta, toimituskulut ja toimitusaika.

Sähkö- ja puhelinliittymien vertailuissa korostui eniten: Palvelun hinta, määräaikaisuus ja kuukausimaksuttomuus.

Lainojen vertailussa korostui erilaisten lainalaskureiden käyttäminen lainojen todellisten kulujen vertailun helpottamiseksi. Lainojen vertailuissa vertailtiin eniten lainojen todellista vuosikorkoa, maksuaikaa ja lainojen joustavuutta.

Ruuan verkkokauppa koki räjähdysmäisen kasvun

Ennen koronaa vain harvat tekivät ruokatilauksen verkossa. Yleinen mielipide oli jopa se, että ruuan verkkokauppamyynti ei koskaan tule yleistymään. Tämä kaikki kuitenkin muuttui koronan myötä vain muutamassa kuukaudessa.

Ruuan verkkokauppamyynti on ollut kasvussa useita vuosia, mutta koronakriisin aikana sen suosio on yllättänyt varmasti kaikki. Pelkästään K-ryhmässä verkossa toimivien kauppojen määrää lisättiin noin kymmenkertainen määrä, koronaa edeltävään ajankohtaan verrattuna.

Myös ruuan kertaostoksen suuruus verkossa oli monelle suuri yllätys. Ennen koronaa verkosta tulleiden tilausten koko oli 2-3 laatikkoa, kun se koronan aikana nousi jopa 5 laatikkoon.

Iso Britannia on ruuan verkkomyynnin edelläkävijä

Briteissä ruuan verkkokauppamyynti on noin 7 – 8 % markkinasta, kun se Suomessa oli ennen koronaa noin yhden prosentin luokkaa. Britanniassa markkinoille on myös tullut lukuisia uusia ruuan verkkokauppaan erikoistuneita kauppoja, joilla ei ole lainkaan kivijalkamyymälää.

Suomessa suurin osa ruuan verkkokaupoista toteutetaan perinteisen kivijalkamyymälän lisäpalveluna. Kun koronakriisi on ohitse, nähdään sen lopulliset vaikutukset ihmisten ostokäyttäytymiseen. Kun verkkokaupasta ostaminen on ollut näin kauan ”uusi normaali”, jatkuuko se yhtä suosittuna myös koronakriisin jälkeen? Se jää nähtäväksi.

Lue myös:

    Uusimmat