Koominen moka uudessa Game of Thrones -jaksossa toi kahviketjulle miljardien arvoisen näkyvyyden

Hittisarjan fanit kokoontuivat elokuvateatteriin 1:17
Game of Thronesin fanit kokoontuivat katsomaan kauden avausjaksoa elokuvateatteriin.

Yhdysvaltalainen kahviketju Starbucks sai miljardien arvosta mainosnäkyvyyttä uusimmassa Game of Thrones -jaksossa nähdyn mokan seurauksena.

Uusimpien arvioiden mukaan Starbucks-kahvilaketju sai noin kahden miljardin euron arvosta ilmaista mainosta uusimman Game of Thrones -jakson myötä.

Jaksossa nähtiin koominen moka, kun Emilia Clarken esittämä Daenerys Targaryen kuvattiin istumassa pöydän ääressä, edessään pahvinen take away -kahvikuppi. Kahvikupin logo ei näy kunnolla, mutta monet tulkitsivat sen näyttävän kuuluisalta Starbcuks-ketjun merenneitologolta.

Kahvikupista tuli viraali-ilmiö ja iso osa kohtausta käsitteleviin vitseihin liitettiin myös Starbucks-ketjun nimi. Todellisuudessa kahvikuppi ei ollut Seattlen kaupungista lähtöisin olevasta ketjusta, vaan catering-palvelun kuppi.

Yhdysvaltalaisen Hollywood Branded -markkinointiketjun toimitusjohtaja Stacy Jonesin mukaan Starbucksin saama mainostila jaksossa ja siitä seuranneessa keskustelussa on arvoltaan tähtitieteellinen, yli kaksi miljardia. Hän perustaa arvionsa Critical Mention -palvelun laskelmointeihin, joidenka mukaan Starbucks on mainittu 10 627 kertaa nettiartikkeleissa, televisiossa ja radiossa.

– Tämä on kerran elämässä sattuva mahdollisuus Starbucksille. Lukema on vain jäävuoren huippu, sillä siihen ei ole laskettu sosiaalista mediaa tai puheen välityksellä kulkevaa tietoa.

Sosiaalisen median analytiikkaan keskittyvä Talkwalker-alusta laski, että Starbucks sekä Game of Thrones, tai joku sarjaan liittyvä tunniste, mainittiin yhdessä yli 193 000 kertaa. PR-yritys Hill Impactin toimitusjohtaja Dan Hill kommentoi CNBC:n haastattelussa, että kahvikuppiepisodin todellista arvoa on hankala arvioida.

– On mahdotonta arvioida todellista summaa siitä, kuinka paljon ilmaista mainosta Starbucks saa tästä tilanteesta, mutta se on ihan eri kategoriassa tuotesijoitteluun verrattuna, sillä tämä oli vahinko, mikä tekee siitä arvokkaampaa, Hill sanoi.

Keskiaikaiseen fantasiamaailmaan sijoittuva Game of Thrones ei miljöönsä puolesta ole otollinen sarja tuotesijoittelulle, vaikka sarjan avulla olisi mahdollista saada tuotteilleen valtava näkyvyys.

– Lisäksi tämä jatkaa elämää meeminä, joten voisi sanoa, että kyseessä on lahja, joka antaa antamista, Hill jatkoi.

Lähde: CNBC

Lue myös:

    Uusimmat