Kommentti: Vantaan pelko on yhdistymisen alku

Keski-Uudellamaalla pelätään Vantaata ja hallituksen kuntauudistusta niin paljon, että kunnat löysivät toisensa. Nyt alueen kunnan- ja kaupunginjohtajat ehdottavat Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Tuusulan, Nurmijärven, Mäntsälän, Sipoon ja Pornaisen yhdistymistä 240 000 asukkaan suurkunnaksi.

Helsingin seudun liitoksia linjannut työryhmä ehdotti maaliskuun alussa metropolialueelle järjestelyjä, jotka saivat Keski-Uudenmaan kuntapäättäjiin vauhtia. Suunnitelmassa Sipoo olisi liitetty Helsinkiin ja Tuusula olisi jaettu: eteläosa Vantaaseen yhdessä Keravan kanssa, pohjoinen yhteen Järvenpään, Hyvinkään, Mäntsälän, Nurmijärven ja Pornaisen kanssa.

Etenkin tuusulalaisille, keravalaisille ja sipoolaisille tuli kiire. Vauras Tuusula ja kohtalaisessa kunnossa oleva Kerava eivät missään nimessä halua velkaisen Vantaan peräkyläksi. Sipoolla taitaa olla pelkästään huonoja kokemuksia jo osan siitä napanneesta Helsingistä.

Etelä-Tuusulan omakotitaloalueilla vitsailtiin ihan yleisesti, että meiltä lähtee talo heti myyntiin, jos meidät liitetään Vantaaseen. Kärjistäen voidaan väittää, että Vantaa merkitsee monelle keskiuusmaalaiselle vain Jumboa, lentokenttää ja moottoritietä kotiin.

Tuusula, Kerava ja Järvenpää ovat jahkailleet ja selvittäneet yhdentymistä vuosia, mutta aina se on tyssännyt esimerkiksi kuntien erilaiseen velkataakkaan ja Ristinummen / Ristikydön peltoihin.

Alueen pellot näkyvät kauniisti junan ikkunaan Keravan ja Järvenpään asemien välillä, juuri siinä kohdassa, missä Tuusula tekee itään päin pienen umpisuolimaisen mutkan. Tuusulassa on ollut jo vuosia linja, jonka mukaan maata ei pakkolunasteta ja Ristinummen maanviljelijät eivät ole halunneet myydä. Tuusula on myös suosinut omakotitaloasumista, ja radanvarteen on tapana rakentaa tehokkaasti kerrostaloja. Sekä Järvenpää että Kerava ovat himoinneet aluetta.

Tuusulassa, Keravalla ja Sipoossa pelätään Vantaan haukkaavan myös arvokkaat teollisuus- ja logistiikka-alueet lähellä Vuosaaren satamaan meneviä teitä sekä Helsinki-Vantaan lentokenttää. Heti kentän pohjoispuolella, Tuusulan puolella rajaa, on Focus-alue, johon on suunniteltu isoa kansainvälistä yrityspuistoa ja jonne on linjattu myös Kehä IV.

Hyvinkäähän kuntia ajaa se tosiasia, että vaikka Tuusulassa, Keravalla ja Järvenpäässä on jo nyt yhteensä 110 000 asukasta eli reilusti yli 50 000 ihmisen "sote-rajan", niillä ei ole omaa sairaalaa. Lähimmät sairaalat, joissa esimerkiksi synnytetään ja leikataan umpisuolia, ovat Hyvinkäällä, Vantaalla ja Helsingissä.

Keravan keskustan ja Tuusulan keskustan väli on kilometreissä vain kuusi, mutta henkisesti matka on ollut tähän asti kuin maasta kuuhun. Jos vaaleilla valitut kuntapäättäjät nyt jatkavat kuumatkaa, seuraava kysymys kuuluukin, mikä uuden suurkunnan nimeksi? Tuusulanjärvi vai Ainola? Jos nuorisolta kysytään, se on Tussula. Ihana suomalainen suurkunta.

Kirjoittaja asuu Tuusulassa.

Lue myös:

    Uusimmat