Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Räikkösen v-käyrästä tärkeä huomio – Ferrarin tyrimisen loputtuva

imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 30.04.2017 07:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kimi Räikkösen kiukkuinen tiimiradioviesti lähes täydellisesti onnistuneen aika-ajon jälkeen puhuu lupaavaa kieltä: kymmenen vuoden takainen maailmanmestari ei ole taipumassa Ferrarin kakkoskuskiksi.

Sitä ei tiedetä, mitä Räikkönen tarkalleen ottaen tarkoitti, kun hän vastasi kisainsinöörilleen Dave Greenwoodille nuo sanat: tämän täytyy loppua. Arvella kuitenkin sopii, että Räikkönen alkaa olla kyllästynyt siihen tapaan, jolla tämän kevään kaikki aika-ajot ovat menneet alakanttiin milloin mistäkin syystä juuri ratkaisevalla hetkellä.

Räikköselle ei riitä, että hän on auttamassa Ferrarin ensimmäistä kertaa eturiviin liki yhdeksään vuoteen. Hän haluaa taistella paalupaikoista ja kisavoitoista. Kimiä kyrpi – ja kunnolla.

Tällä kertaa Räikkönen oli vielä viimeistä edellisellä vedolla yli puolitoista kymmenystä tallikaveriaan Sebastian Vetteliä edellä, mutta niin vain saksalainen taikoi taskustaan 59 tuhannesosaa nopeamman kierrosajan, kun Räikkönen puolestaan epäonnistui oman aikansa parantamisessa. Jo ennen aika-ajoja oli tiedossa, että Sotshin olosuhteet vaativat ultrapehmeille renkaille kaksi lämmittelykierrosta ennen kunnon aikavetoa. Vettel ja molemmat Mercedekset tekivätkin sen – Räikkönen jätettiin yhden varaan.

Tämän jälkeen lehdistötilaisuudessa oli havaittavissa kauden toistaiseksi tärkein signaali: Räikköselle ei riitä, että hän on auttamassa Ferrarin ensimmäistä kertaa eturiviin liki yhdeksään vuoteen. Hän haluaa taistella paalupaikoista ja kisavoitoista, mutta talli ei tällä hetkellä auta häntä siinä. Kimiä kyrpi – ja kunnolla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Räikkönen on nyt kisannut 128 F1-viikonloppua ilman paalupaikkaa. Jos hän ottaa vielä joskus urallaan sellaisen, näiden kahden ykköstilan välinen kisamäärä on formula ykkösten ylivoimainen ennätys, sillä tällä hetkellä kärkipaikkaa pitää Giancarlo Fisichella, joka ehti ajaa Itävallan GP:n 1998 ja Australian GP:n 2005 paalupaikkojensa välissä 107 kisaa.

Sen sijaan Ferrarin uusi kultapoika Sebastian Vettel on ottanut kaikki 47 paaluaan Räikkösen toistaiseksi viimeisen, Ranskan GP:ssä 2008 tulleen ykkösruudun jälkeen. Sotshin onnistuminen oli toki Vettelillekin vasta toinen Ferrarilla, mutta vakuuttavan alkukauden jälkeen Räikkösen on pikaisesti vahvistettava asemansa tasavertoisena kuskina saksalaisen kanssa.

Paalupaikan karkaaminen suomalaisilta tietysti kirpaisi sen jälkeen, kun Räikkönen ja Valtteri Bottas ehtivät jo antaa viitteitä siitä, että historian ensimmäinen sinivalkoinen eturivi olisi mahdollinen. Pienen sulattelun jälkeen pettymyksellä on kuitenkin kääntöpuoli. Räikkösen esiinmarssin lisäksi Bottas onnistui jo toista kertaa peräkkäin lyömään maagisena aika-ajajana tunnetun Mercedeksen tallikaverinsa Lewis Hamiltonin, jota taisin itsekin kuvailla yliluonnolliseksi vielä pari kisaa sitten.

Bottas on ottanut kauden jokaisena viikonloppuna sellaisia harppauksia eteenpäin, että myöskään Mercedeksellä on aivan turha alkaa leipoa Hamiltonista ykköshevosta tässä vaiheessa kautta.

Suomalaiset vain tarvitsevat nyt sen täydellisen onnistumisen kisassa. Sotshi on se paikka, jossa sekä Räikkösellä että Bottaksella on koko kevään paras tilaisuutensa tallikaverinsa lyömiseen ja MM-taistelun palauttamiseen omiin käsiinsä. Tämä kausi on vielä liian aikaista julistaa Vettelin ja Hamiltonin kaksintaisteluksi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Portugalin GP:n topit ja flopit: kolme nimeä toistuvat viikonlopusta toiseen – kaksi vihaista valittajaa voisivat jo keskittyä olennaiseenKiinan GP:n topit ja flopit: Kansalaiset – Valtteri Bottas on noussut F1-sarjan huipulleSingaporen GP:n topit ja flopit: Ferrarin perisynti viemässä punaiset jälleen tuhoonKanadan GP:n topit ja flopit: Kimi Räikkönen totaalisen kateissa – Valtteri Bottas teki Mercedeksen päätöksenteon helpoksiKiinan GP:n topit ja flopit: Bottaksen aiheuttama paine kuului jo hätähuutona Hamiltonin radiossaBelgian GP:n topit ja flopit: Räikkösen kärsivällisyys loppumassa teinipojan kanssa
Venäjän GPF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Venäjän GP
  • 1.10.22:39
    Veneet ja laivat

    Ranska tutkii epäilyttävää Venäjän varjolaivaston tankkeria – miehistön jäseniä otettu kiinni

  • 24.08.202209:27
    F1

    F1-pomolta tiukka jyrähdys – osakilpailu Suomen rajan tuntumassa jää haaveeksi: "Voin luvata varmuudella"

  • 02.03.202214:30
    F1

    Bernie Ecclestonelta hämmentävää tekstiä Vladimir Putinista ja Venäjästä – tallipomon kommentit toista maata: "Hyvin hyvin pelottavaa"

  • 25.02.202217:49
    F1

    Venäjän GP:n perumisen sanamuoto hämmentää – Sotshin järjestäjä pitää F1-kisaa yhä mahdollisena

  • 25.02.202214:17
    F1

    Venäjän F1-kisa on peruttu