Oliver Solberg ajoi sensaatiomaisella tavalla uransa avausvoittoon Viron MM-rallissa, mutta istuu Rally2-auton ratissa Suomessa kahden viikon kuluttua. Se on perverssi tilanne, eikä mikään tässä mairittele Toyotan toista 23-vuotiasta kuskia Sami Pajaria, MTV Urheilun Ossi Karvonen kirjoittaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Suomen MM-ralli 31.7.–3.8.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko totesi Viron MM-rallin alla, että Oliver Solberg voi olla "voimakkaassakin iskussa" heti kilpailun alussa. Ruotsalainen pääsi debyyttiinsä Toyotan Rally1-autolla hyvältä lähtöpaikalta hirmuvireisenä ja täynnä näyttämisen nälkää.
Perjantaiaamusta alkanutta show'ta ei kuitenkaan osannut ennustaa kukaan. Solberg otti johtopaikan heti paukusta, ajoi kaikkiaan 9/10 pohja-aikaa ja voitti kilpailun 25,2 sekunnin erolla kotiteillään ajavaan Ott Tänakiin. Lähin Toyota-kuljettaja, neljänneksi tullut Kalle Rovanperä, jäi 55,6 sekunnin päähän.
Juttu jatkuu videon alla.
1:51Oliver Solberg herkistyi uran ensimmäisestä pohja-ajasta perjantaina: "Unelmani toteutui."
Syitä tähän pyöriteltiin pitkin viikonloppua. Toyota-tiimipomo Juha Kankkunen arvioi, että Rally2-vuodet ovat tehneet hyvää Solbergin pääkopalle ja ajotyylille. Rovanperä arveli Hankookin renkaiden sopivan hyvin ruotsalaisen ajotyyliin, ja etuna on myös se, että Solberg on päässyt säätämään Toyota-tykkiä puhtaalta pöydältä.
Lue myös: Oliver Solberg kyynelehti MM-rallivoittajana – maailmanmestari-isä ryntäsi autoon
Nämä arvelut ovat varmasti ainakin osa totuutta. Tässä vielä muutama lisänäkemys ja -fakta. Edellinen uusi osakilpailuvoittaja MM-rallissa oli Rovanperä vuonna 2021, ja juurikin Virossa. Asiantuntija Fermin mukaan Solberg ajossa oli "rovanperämäisiä piirteitä" läpi viikonlopun. Ja Solbergilla on nyt 14 MM-pistettä enemmän kuin Sami Pajarilla, vaikka Solberg on ajanut koko alkukauden kakkosluokan kalustolla toisin kuin Pajari.
Mutta miksi ottaa Sami Pajari esiin tässä kohtaa?
Juttu jatkuu kuvan alla.
Kuten MTV Urheilukin ennakoi kisaviikonlopun alla, Pajarin ja Solbergin välillä tehtäisiin eittämättä vertailua Virossa, sillä molemmat kuljettajat tuntuvat nyt olevan Toyotan putkessa mahdolliseksi tulevaksi vastuukuskiksi.
Asiantuntijat Tahko, Ferm ja Jari Ketomaa uskoivat tämän vertailun kääntyvän Solbergin eduksi, mutta näin ruma lopputulos oli varmasti yllätys heillekin.
Lue myös: Juha Kankkunen avasi Oliver Solbergin salaisuuden – piikikästä huumoria Toyotan tähtikuskeista
Viikonlopun aikana Ferm ja Ketomaa hämmästelivät useaan otteeseen sitä, miksi Pajari pitää vauhtiaan edelleen vakan alla – tai ainakin väitti pitävänsä – vaikka tarjolla ei ollut enää valtavaa pistepottia. Pajari itsekin totesi kisan alla, että nyt hän yrittää näyttää vauhtia hänelle suotuisassa nopeassa sorarallissa sen sijaan, että keskittyisi vain kokemuksen keräämiseen, mikä lanseerattiin kauden teemaksi talvella.
Kun kisa eteni, Pajari kuitenkin vain toisteli samaa mantraa tuntuman hakemisesta, varman päälle ottamisesta ja siitä, että vauhtia olisi vielä varastossa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
1:36Miksi Sami Pajari ei yritä, asiantuntijatkin kysyvät – suomalaiskuskilta erikoista pyörittelyä vauhdistaan ennen päätöserikoiskoetta.
Asiantuntija Ferm nosti sunnuntaina esiin osuvan pointin: Onko sitä parempaa vauhtia tulossa lainkaan?
Merkittävää tasonnostoa ei tullut, ja Pajari vaikutti perjantaiaamupäivänä vaivanneen teknisen vian jälkeen poissaolevalta, epävarmalta ja sanojaan hakevalta kuskilta. Tässä saattaa osansa tietysti olla myös Solbergin maagisella suorituksella.
Suomessa Pajari jatkaa Toyotan ykkösauton ratissa, eikä siinä ole nokan koputtamista, sillä näin lukee myös sopimuspaperissa. Tuore kisavoittaja Solberg hyppää puolestaan Printsportin haalareihin ja tehoiltaan karsitumman Toyotan Rally2-auton penkille. Tämän vahvisti MTV Urheilulle tuoreeltaan kisan jälkeen myös Toyota-pomo Kaj Lindström.
Sanotaan nyt suoraan: Se on perverssi tilanne.
Toyotalla on nyt käsissään rallitimantti, ja on ilmiselvää, että Solberg saa lisävastuuta japanilaistiimin Rally1-auton ratissa vielä tänä vuonna, jos Sébastien Ogier ei intoudu ajamaan loppukautta Suomen osakilpailun jälkeen.
Ja mitä tulee Pajariin, suomalaisen MM-rallitulevaisuuden ylle ilmestyi nyt uhkaavia pilviä, pyöritteli sitä miten päin tahansa. Ne pitää nyt hätistää tiehensä ajamalla kovaa. Ja kuten asiantuntija Ketomaa alleviivasi: Sen oppii vain ajamalla kovaa koko ajan.
2:15Sami Pajarin saamattomuus hiertää asiantuntijoita – missä sunnuntaivauhti?