Pirttikosken kesäteatterinäytelmän aiheuttama kohu opettaa jotain olennaista rasismista, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Silja-Riikka Seppälä.
Ensi-iltansa juuri saaneen Boomereita woke-kulttuurin puristuksessa -näytelmän rasistiset nimet ja stereotypiat vahvistavat valtaväestön ennakkoluuloja vähemmistöjä kohtaan ja lisäävät rasismia. Se on selvä. Kesäteatterinäytelmän nimet ovat paitsi halventavia ja törkeitä, myös laiskoja.
Lue myös: Kesäteatterinäytelmä nostatti rasismikohun – nyt puhuu näytelmän ohjaaja ensi-iltapäivänä
Taiteen vapaudesta sen sijaan on puhuttu ennenkin.
Kansallisteatteri peruutti vuonna 2020 ensi-iltansa jouduttuaan kohun keskelle. Teatteri oli kiinnittänyt miesnäyttelijän transhenkilön rooliin. Siinäkin oli kyse vähemmistöjen esittämisestä.
Teatterissa usein nousee kysymys taiteen vapaudesta. Kuka sää näytellä mitäkin? Saako taiteen vapaus ohittaa syrjintää kokevan vähemmistön ihmisoikeudet?
Taiteen vapautta vai identiteettipolitiikkaa?
Taiteen politisointia on kritisoitu amerikkalaiseksi identiteettipolitiikaksi, jossa ei ole kyse enää rakentavasta keskustelusta yhteisöjen välillä, vaan arvoista osana identiteettiä. Kansallisteatterin kohussa kritisoitiin sitä, että transaktivistit vaativat roolin poistamista niin, että kansallinen instituutio peruuttaa ensi-iltansa. Tämän nähtiin heikentävän taideinstituutioiden valtaa.
