Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Ferrarin pistekehityksessä optinen harha

Kimi Räikkösen nousu palkintopallille Barcelonassa oli happaman makuinen.
Kimi Räikkösen nousu palkintopallille Barcelonassa oli happaman makuinen.xpbimages.com/All Over Press
Julkaistu 25.05.2016 19:41
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Pelkästään kahden F1-kauden viittä ensimmäistä osakilpailua tarkastelemalla Ferrarin alkukausi saattaa näyttää heikommalta kuin se todellisuudessa on.

Italialaistalli on viiden ajetun GP:n jälkeen MM-sarjassa toisena 109 pisteellä. Välimatkaa kärkitalli Mercedekseen on kertynyt 48 pisteen verran. Se voisi olla pahempikin ilman Mersu-kuskien Nico Rosbergin ja Lewis Hamiltonin keskinäistä kolarointia edellisviikolla Espanjan GP:ssä.

Vuosi sitten Ferrari oli jo avannut voittotilinsä viiden ensimmäisen osakilpailun aikana ja palkintopallisijoituksia oli kertynyt tilille viisi kappaletta. Nyt tallin suurin pettymyksen aihe on ollut, ettei voittoa ole vieläkään tullut – podiumpaikkoja on kuitenkin yksi enemmän, mistä on kiittäminen Kimi Räikköstä, joka on jo nyt tienannut tallilleen yhtä monta korokesijoitusta kuin koko viime kaudella yhteensä. Kaudella 2015 Ferrarilla oli viiden kisan jälkeen kasassa 132 pistettä ja eroa Mercedekseen oli kertynyt jo 70 pisteen verran.

Yksi merkittävä seikka on kuitenkin jäänyt huomioimatta kahden kauden suorituskykyä vertailtaessa:  viime vuoden Maranellon kirkonkelloja kumisuttanut voitto tuli jo toisessa osakilpailussa Malesian GP:ssä, joka on tällä kaudella siirretty syksyyn. Näin ollen kausi on avattu radoilla, joilla Ferrari oli huomattavasti Sepangin rataa enemmän Mercedestä perässä myös viime vuonna. Sebastian Vettelin ottama voitto Malesiassa oli todellinen ihmeteko edelliskauden Mersu-ylivoiman jälkeen. Räikkönenkin olisi voinut taistella Rosbergia ja Hamiltonia vastaan kakkossijasta ilman alussa tullutta rengasrikkoa.

Tuon voiton jälkeen taistelu MM-sarjan voitosta käytiin enää kahden Mercedes-kuskin välillä, sillä Ferrari ei juuri onnistunut siirtämään Malesian vauhtiaan muille radoille ennen loppukesän ja alkusyksyn kilpailuita. Vaikka kisakalenterin muutos on ehdottomasti merkittävä syy siihen, miksi Ferrari ei ole vielä juhlinut voittoa, selittäviä tekijöitä löytyy muualtakin.

Ferrarilla oli varmasti oletettu, että välimatka Mercedekseen olisi kutistunut nykyistä enemmän. Räikkönen toisti viime vuoden kakkossijansa Bahrainissa, joka niin ikään sopii kuumissa olosuhteissa viihtyvälle Ferrarille, mutta ylimmälle korokkeelle ei tälläkään kertaa ollut asiaa. Sen sijaan edellisessä kisassa Barcelonassa sen voiton olisi jo pitänyt tulla, kun Mersun kolari jätti päävastustajan tyhjän maalin eteen. Sen maalipaikan Ferrari hukkasi, kun huono aika-ajotulos päästi Red Bullit edelle lähtöruudukossa. Red Bull yllätti Espanjassa Ferrarin housut kintuissa. Kisasunnuntaina Max Verstappen pystyi ajamaan täsmälleen samoja kierrosaikoja Räikkösen kanssa ja nappaamaan sillä uransa ensimmäisen GP-voiton.

Vaikka Ferrarin alkukausi tuntuu takapakilta viime vuoteen nähden, todellisuudessa välimatka kärkeen on kaventunut jonkin verran – sen kertoo jo Mercedeksen ajautuminen ensimmäisiin merkittäviin luotettavuusongelmiinsa koko valtakautensa aikana. Ongelmia on toki ollut myös Ferrarilla. Jos viime kauden viidessä ensimmäisessä kisassa tuli vain yksi keskeytys ja sekin johtui huolimattomuudesta varikolla, niin tällä kaudella tiimi on jäänyt kolmesti ilman pisteitä. Näistä kaksi on johtunut teknisestä viasta ja yksi vastustajan aiheuttamasta kolarista.

Kaikki ei kuitenkaan ole kiinni omasta kehityksestä, sillä Red Bullin nousu on osoitus sarjan kärkipään yleisestä tiivistymisestä. Ferrarin kannalta tuleva kisaviikonloppu Monacossa onkin todellinen tulikoe. Miten talli pystyy vastaamaan Red Bullin parantuneeseen vauhtiin tämän lempiratoihin kuuluvassa Monacossa?

Lisää aiheesta:

Steiermarkin GP:n topit ja flopit: Valtteri Bottas teki juuri sen, mitä lääkäri on määrännyt – Ferrarin syväkyykky vaihtui jo konttausasentoonUnkarin GP:n topit ja flopit: Olipahan mieletön F1-kesä!Kommentti: Ferrari jo pakkovoittojen edessä – ongelma silti enemmän Vettelin kuin RäikkösenAustralian GP:n topit ja flopit: Bottaksen pomon pettymys paljon puhuva, Räikköseltä mainio avausF1-kauden topit ja flopit: Bottas selvisi vaikeasta kaudesta voittajanaMalesian GP:n topit ja flopit: Ferrari heittämässä kautensa roskakoriin
Monacon GPF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Monacon GP
  • 26.5.16:19
    F1

    Max Verstappen antoi palaa parjatusta F1-kokeilusta: "Ehkä täytyisi heitellä banaaneita"

  • 26.5.06:30
    F1

    F1-sarjan mullistava kokeilu johti häijyyn ilmiöön: "Manipulaatiota"

  • 25.5.17:53
    F1-liveseuranta

    Lando Norris on Monacon voittaja! Näin kisa eteni

  • 24.5.20:26
    F1

    Hurja F1-taistelu! Charles Leclerc lyötiin täpärästi kotiradallaan

  • 24.5.20:23
    F1

    Ferrari sekoili taas – Lewis Hamiltonille rangaistus