Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Kommentti: F1:n seuraava trendi on valeväistöliike

Copyright 2016 The Associated Press. All rights reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistribu
Julkaistu 23.10.2016 08:31
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Kansainvälinen autoliitto FIA teki lauantaina merkittäviä tarkennuksia kahteen paljon porua aiheuttaneeseen tulkintatapaukseen, mutta onko ohitussäännössä kääntöpuolensa?

MAINOS

Yhdysvaltojen GP MTV Totalilla

Sunnuntai: Yhdysvaltojen GP klo 21.55, ennakkotunnelmat klo 20.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Ensimmäistä päätöstä voisi kutsua vaikka nimellä Lex Max. Jatkossa kaikki sellaiset estelyt, joita Red Bullin Max Verstappen on tällä kaudella viljellyt, menevät suoraan tuomariston tutkittavaksi.

Verstappen piti kesän Unkarin ja Belgian kisoissa Kimi Räikkösen takanaan kyseenalaisin keinoin. Hän muutti ajolinjaansa jarrutuksen aikana, mikä on kokeneille kuskeille etikettivirhe pahimmasta päästä. Hän myös sulki linjanvaihdostensa jälkeen mutkan sillä seurauksella, että ohittavan oli pakko ajaa leveäksi törmäyksen välttämiseksi.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Hiljattain 19 vuotta täyttänyttä hollantilaista on yritetty tähän asti saada epävirallisissa puhutteluissa muuttamaan ajotyyliään, mutta mitään ei ole tapahtunut. Mutta kun kaksi viikkoa sitten Japanissa Verstappen poukkoili Lewis Hamiltonin Mercedeksen tiellä, tapahtui viimein jotain konkreettista. Tästä lähin kuljettaja (lue Max Verstappen) ei saa enää muuttaa ajolinjaansa sillä seurauksella, että ohitusta yrittävä joutuu tekemään väistöliikkeen. Perussääntö silti on ja pysyy: kuski saa ennen jarrutusta muuttaa kerran ajolinjaansa estääkseen ohituksen, mutta sen jälkeen hänen on jätettävä normaalikurssiin palatessaan auton mitan tilaa vastustajalle.

Sääntötarkennus on tervetullut, sillä vaikka Verstappenin röyhkeä kukkoilu on toki tuonut aivan uutta mielenkiintoa lajiin, se on sotinut viihdearvossaan pahasti kilpa-ajamisen perusperiaatteita vastaan. Nyt täytyy vain toivoa, ettei F1 aja ylisäätelyllä itseään siihen tilanteeseen, että kaikki ohitukset tapahtuvat ilman kamppailua nappia painamalla.

Toinen huolettava asia on ohitusta tekevän kuskin vastuu. Jos ohitus ei meinaa onnistua, kuski voi tehdä valeohitusyrityksiä ja päättää ne teatraalisiin väistöliikkeisiin. Nopeassa kisatilanteessa tuomaristo voi helposti päätyä siihen näkemykseen, että edellä ajavan käsketään väistyä tieltä.

Tiimiradiosta on tullut vuosien saatossa erinomainen keino viedä asioita nopeasti tuomariston tietoon. Toinen ohituksiin liittyvä parkumisen aihe on ollut kierroksella ohitettavien toiminta. Sinisten lippujen huutelu on mennyt tällä kaudella jo naurettavuuksiin asti, kun hitaammat autot ovat ohituspaikkojen puuttuessa roikottaneet kärkiautoja takanaan useiden kierrosten ajan. Osittain peippailu on ymmärrettävää, sillä hitaatkin autot ajavat omaa kisaansa eikä jatkuva liikkuvana shikaania oleminen omaa kisaa nopeuta.

FIA teki tässä asiassa erinomaisen linjauksen. Jatkossa siniset liput nostetaan kierroksella ohitettavilla jo siinä vaiheessa, kun takaa tuleva auto on kolmen sekunnin etäisyydellä. Tiimin tulee tämän jälkeen ohjeistaa kuskiaan lähestyvästä ohitustilanteesta. Kun nopeampi auto on sekunnin päässä, kuskin ratissa syttyy sininen merkkivalo.

Näiden toimenpiteiden jälkeen on jo erittäin hankala väittää, ettei tieto olisi tullut perille.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Max Verstappenin välinpitämättömyys saavutti uuden pohjatason – Valtteri Bottaksen ulosajossa ainekset karmeaan lopputulokseenNiki Juuselan kommentti: Verstappenin tapaus antoi ison opetuksenKommentti: Räikkösen rangaistus on FIA:n tuomioiden erikoistapausVettelin rike helppo osoittaa – runsaasti F1-dataa tulkinnan jatkeenaFIA puuttui Verstappenin temppuihin – Räikkönen ja muut konkarit nostivat kissan pöydälleBelgian GP:n topit ja flopit: Räikkösen kärsivällisyys loppumassa teinipojan kanssa
F1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • ke10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • ke10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"