Ravien markkinointi oli takavuosina ihanan simppeliä. Laadittiin asiallinen ilmoitus tulevista kisoista ja sisällytettiin siihen startissa olevien kuumimpien suosikkihevosten nimet. Lisättiin alalaitaan vielä ravibussin aikataulut ja voilà, valmista tuli.
Maailma on muuttunut ja markkinointi sen mukana. Perinteiset mainoskeinot ovat käymässä riittämättömiksi ja kustannuksiltaan raskaiksi. On tutkittu, että nykykuluttaja on selailija, joka suodattaa itselleen yhdentekevän aineiston tehokkaasti pois. Aivojen onkin pakko toimia näin, jotta ne selviävät 2010-luvun informaatiovyörystä. Enää ei olla passiivisia mainosten uhreja. Moderni ihminen valikoi tiedon aiempaa aktiivisemmin.
Myös markkinointiosastot ovat sopeutuneet ajan haasteisiin ja löytäneet uudenlaisen väylän, mitä pitkin viesti voidaan ujuttaa kuluttajan aisteihin. Väylän nimi on vaikuttajamarkkinointi, ja sen avulla isketään suoraan haluttuun kohderyhmään.
Vaikuttajamarkkinoinnissa valjastetaan sosiaalisen median ja muiden kanavien näkyviä persoonia kertomaan tuotteista ja aktiviteeteista sankalle seuraajalaumalleen. Näitä trendisettereitä kutsutaan tapahtumiin vip-vieraiksi. Heille maksetaan siitä, että he käyttävät tiettyjä tuotemerkkejä. He sanelevat seuraajilleen, mikä on coolia ja mikä taas ei.
Meitä ikääntyviä meno huimaa. Itse en edes tiedä, onko enää coolia käyttää sanaa cool.
Jos trendisetteri on sitä mieltä, että ravit on siisti juttu, seuraajista - ja heitä voi olla satojatuhansia - suuri osa kallistaa asennettaan tähän suuntaan.
* * *
Hartwall Arenalle ahtautunut väki hurrasi hurmiossa, kun lahtelainen Jaakko Parkkali palkittiin Youtube-videokanavan palkintogaalassa TubeConissa viime syksynä Yleisön suosikki -pystillä. Parikymppisen vloggaajan eli tubettajan Youtube-kanavalla on noin 160 000 tilaajaa. Enemmän kuin ravilähetyksillä on viikottain katsojia.

