Koira teki arkeologisen löydön takapihalta – leikki kaksi päivää 13 000 vuotta vanhalla fossiililla: "Pohdin, mikä siinä kivessä oli niin erityistä"

Koira teki arkeologisen löydön omistajan takapihalta 1:31

Koira kaivoi takapihalta esiin arkeologisen löydön. Omistaja luuli 13 000 vuotta vanhaa fossiilia ensin kiveksi.

Katso video: Tällä arkeologisella "aarteella" koira leikki kaksi päivää.

Kahdeksan kuukautta vanha koiranpentu teki arkeologisen löydön. Scout-niminen labradorinnoutaja kaivoi Washingtonin osavaltiossa sijaitsevan kodin takapihalta villamammutin hampaan.

– Huomasin, että se kantoi jotakin ympäriinsä suussaan, koiran omistaja Kirk Lacewell kuvailee.

Ensin Lacewell luuli löytöä kovettuneeksi puunpalaksi tai kiveksi. Omistajan epäilykset kuitenkin heräsivät, kun Scout ei luopunut aarteestaan vielä seuraavanakaan päivänä. Hän päätti selvittää, mistä oli kyse.

– Pohdin, mikä siinä kivessä oli niin erityistä, Lacewell kertoo.

Fossiloitunut löytö 13 000 vuoden takaa

Lacewell pesi kiveksi luulemansa löydön. Pian hän havaitsi, että se näytti olevan osittain luuta, jolla oli kulunut pintakerros. Lacewell lähetti kappaleesta ottamansa kuvat paikallisen historiamuseon asiantuntijoiden arvioitavaksi.

– Kaikki heidän paleontologinsa ovat yhtä mieltä siitä, että se on osa villamammutin hampaasta, Lacewell toteaa.

Hammas on tutkijoiden mukaan noin 13 000 vuotta vanha. Hampaat säilyvät tyypillisesti paremmin kuin muut mammutin osat.

"Annoit sen minulle ja aion pitää sen"

Lacewell pitää fossiloitunutta hammasta kotonaan paikassa, josta Scout ei saa sitä.

– Annoit sen minulle ja aion pitää sen, Lacewell toteaa koiralleen.

Whidbey:n saarelta on löydetty ennenkin mammutin hampaita ja joitain luita. Noin neljä metriä korkeat ja tuhat kiloa painavat eläimet asuttivat aluetta jääkaudella. Tapauksesta uutisoi CNN.