Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntumat Suomen suosituimmasta pikkuautosta – Toyota Yarisin Suomen aikataulut ja hinnat julki

Julkaistu 12.04.2017 10:25

Amsterdamissa kevät on jo pitkällä. Myös uudistunut Toyota Yaris on saapunut näyttäytymään. Suomalaismedia pääsi ensipyrähdykselle testaamaan b-segmentin suosituinta. Suomeen uuden Yarisin ensimmäisten yksilöiden odotetaan saapuvan huhti-toukokuun vaihteessa.

Yaris on Suomessa sankoin joukoin tavattu automalli. Viime vuonna sitä rekisteröitiin maassamme 3 254 autoa ja koko Euroopassa yli 208 000 kappaletta. Ensimmäiset yksilöt ovat vuodelta 2001 ja lähtöjään Ranskan Valenciennesta, missä valmistus tapahtuu edelleen.

Yaris viihtyy Suomessa erityisen hyvin, koska se sopeutuu laajasti erilaisille käyttäjille. Sen vahvuuksiksi valmistajan mukaan lukeutuvat alhaiset omistamisen kustannukset, laatu ja hyvä jälleenmyyntiarvo. Lisäksi yksi Yarisin valteista on Toyotan hybriditekniikka, joka on vallannut Euroopan kokonaismyynnistä noin 40%.

Suomessakaan hybriditekniikalla varustettu Yaris ei ole pöllömpi vaihtoehto. Kyseisellä voimalinjalla varustettuna auto tarjoaa pikkuautoluokkansa ainoan hybridin ja myös Suomen edullisimman hybridiauton, alkaen hinnaltaan karvan alle 20 000 euroa. Malliston edullisin Yaris syö kuitenkin bensiiniä ja tarjoaa 69 hevosvoiman tehot. Omaan pihaansa Yarisin saa asumaan jo alle 15 400 eurolla. Voimakkaimmillaan Yaris on uudella 1,5-litraisella bensiinimoottorilla varustettuna. Uusi voimanlähde on kirinyt taloudellisuutta kuriin ja samalla parantanut teho- ja vääntölukemia (111 hv ja 136 Nm).

Vaikka valmistajalla on suuret odotukset hybridin osalle, yllätti iloisesti myös moottoreista pienitehoisin. Vaikka litran kolmesylinterinen voimanlähde joutuu koville kiihdytyksissä, se toimii näppärästi kaupungissa. Ja jos ohitukset harkitsee tarkoin, riittää potku myös maantieajossa. Pienimmän koneen yhteydessä valinnanvapautta on kuitenkin rajoitettu ja varustelutaso jää aina alimmalle tasolle.

Uudistunut Yaris Hybrid on edeltäjäpolveaan pienempiruokainen ja näin myös päästöjen puolesta siistimpi. Yhdistetyn ajon kulutukseksi luvataan 3,3 litraa 100 kilometriä kohden ja vastaavia hiilidioksidipäästöjä 75 grammaa kilometriä kohden. Sen liikehdintä on entistä äänettömämpää ja hillitympää. Äänitason laskun huomaa selvästi hybridin kohdalla, joka risteilee hiljaisesti kaupungissa. Toisaalta kiihdytysten aikana moottoriäänet kantautuvat edelleen ohjaamoon, mutta verrattuna uuteen 1,5-litraiseen bensiinimoottoriin, on auton melutaso selvästi alhaisempi.

Uusi Yaris on edelleen hyvin tunnistettava, mutta uudistuksia löytyy myös sen ulkonäössä. Muun muassa keulassa on uusi puskuri, pinnassa on uusia värejä ja sisätiloissa uusia yksityiskohtia. Uudistuksella haetaan selvästi uljautta ja uhmakkuutta, mikä suosiota nauttivalle Yarisille sopiikin hyvin. Uudessa mittaristossa on 4,2 tuumainen näyttö, jota ympäröi kaksi analogista näyttöä. Lennokuutta sisätiloihin tuovat myös potkurimaiset tuuletusventtiilit, sinisenä hohtavat taustavalot ja multimedijärjestelmän helppokäyttöisemmät ohjauspainikkeet.

Muttei vauhtia ilman vaaratilanteita. Niihinkin on varauduttu entistä paremmin. Yarisin varustelussa vakiona tulevat törmäyksiä ennakoiva järjestelmä, joka jarruttaa automaattisesti hätätilanteessa, vahtii kaistoja ja säätää automaattisesti kaukovaloja. Lisänä varustukseen saa myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.

Yarisin suosiota selittää sen hyvä maine ja tasavahvuus monella osa-alueella, eikä uudistusten kanssa ole tälläkään kertaa menty vikaan. Sen ulkonäkö on kauniimpi ja urheilullisempi kuin aiemmin ja toiminnallisuus selkeää. Yarisin kyydissä on lisäksi houkuttelevaa siirtyä hybridimaailmaan.

Kuvat: Mia Pelttari

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Uusi Polo ottaa mallia isoveljiltä – mukana myös täysin uutta tekniikkaaEnsituntuma: Uusi Ford Fiesta jatkaa tutuilla vahvuuksillaEnsituntuma: BMW 5-sarjan farkku uudistui ensisilmäystä enemmänEnsituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteenEnsituntumat uudesta e-Golfista – vakuuttava sähköautoEnsituntumat Audin uudesta suosikkimaasturista – tylsän hyvä suoritus
ToyotaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Toyota
  • 30.10.14:11
    Autot

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • 9.10.11:30
    MM-ralli

    Manageri teki Kalle Rovanperälle vastarintaa – naurahtaa "isoista summista"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 18.8.17:27
    Auton ostaminen

    Tarve vain puolikkaalle Toyotalle? Huutokauppailmoitus hämmentää

  • 10.6.11:02
    MM-ralli

    Toyotan ylivoima sokaisee – Jari-Matti Latvala teki osuvan huomion: "Kyllä he haluavat meidät lyödä"