Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa suomalaisten kestosuosikin tehoversio

Julkaistu 12.10.2016 21:35
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Nissan Qashqain kohdalla voidaan puhua kestosuosikista. Auto on pysynyt vuosia myyntitilastojen kärjessä, ja syyskuussa Qashqai nappasi tilastojen piikkipaikan.

Tykkäsimme

  • Moottorista
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Ohjaustuntumasta
  • Vaihteensiirrosta

Hinta alkaen 22 990 €
Koeajoauto 30 740 €

Nissan esitteli ensimmäisen sukupolven Qashqain vuonna 2006. Se rikkoi perinteisiä luokkarajoja yhdistäen kompaktit mitat ja taloudelliset moottorit katumaasturimaiseen ilmeeseen. Malli nousi nopeasti eurooppalaisten suosioon, ja sittemmin markkinoille on tullut useita niin sanottuna crossover-luokan autoja.

Nykyinen toisen sukupolven malli esiteltiin vuonna 2013. Huomattavasti menevämmin muotoiltu malli on noussut myös Suomessa erittäin hyvään menestykseen, ja se on ollut vuosittain myydyimpien autojen joukossa. Syyskuussa Qashqai olikin Suomen eniten rekisteröity malli, ja koko vuoden osalta malli on toiseksi eniten rekisteröity.

Tilojen ja muotoilun ohella Qashqain myyntivaltteihin kuuluu kilpailukykyinen hinta. Se on kokoisekseen järkevän hintainen, ja valtaosa autoista myydäänkin taloudellisuus edellä eli bensakoneella, etuvetoisena ja manuaalivaihteistolla. Nelivetoisten mallien osuus kokonaismyynnistä on vain neljä prosenttia, ja dieselmalleilla on 12 prosentin osuus.

Qashqai on ikääntynyt tyylikkäästi, ja muotoilu edustaa edelleen hyvin nykypäivää. Myös sisätilat ovat huomattavasti edeltäjää tyylikkäämmät. Valitettavasti multimediajärjestelmä ei ole helpoin käytettävä, ja myös grafiikoissa alkaa ikä hieman näkyä.

Eurooppalaisista poiketen Nissan ei juurikaan tarjoa auton personoinnille, vaan haluttu varustelu täytyy löytyy tarjolla olevista varusteversioista. Niitä onkin runsaasti tarjolla ja nyt koeajettu Business 360 -varustelu on erittäin kattava sisältäen muun muassa LED-ajovalot automaattisella kaukovaloavustimella, kaistavahdin, kuolleen kulman varoitusjärjestelmän, peruutuskameran ja tunnelmaa ohjaamon tunnelmaa nostattavana piirteenä täysnahkaverhoilun.

Qashqain suosiota on helppo ymmärtää. Etenkin hyvin varusteltuna ja tehokkaimmalla bensakoneella se on varsin vaivaton kulkuväline monipuolisiin arkielämän tarpeisiin.

MIKÄ Qashqain 163-hevosvoimainen tehoversio.

KENELLE Mallin suosio on osoittanut Qashqain sopivan monipuoliseen käyttöön.

AJETTAVUUS Crossover-mallin korkeampi maavara ei juurikaan tunnu kallisteluna, mitä voisi odottaa. Toisaalta kallistelun ehkäisemikseksi alusta on varsin jämäkkä ja hieman pintakova. Isommissa heitoissa alusta toimii hyvin, mutta valitettavasti ohjaustuntuma jää hieman etäiseksi.

SUORITUSKYKY Malliston tehokkain bensakone liikuttaa kohtuullisen painoista Qashqaita vaivattomasti. Moottori vetää hyvin jo alakierroksilta, mikä tekee arkiajosta miellyttää. Lisäksi huipputehoa lähestyessä meno on suorastaan pirteää, eikä tällä Qashqailla tarvitse pelätä olevansa tukkona tiellä. Kiihdytyksissä häiritsevin tekijä on varsin pitkäliikkeinen ja aavistuksen kankean oloinen vaihteensiirto, jota mieluummin käyttää rauhallisesti.

TILAT Yksi Qashqain valttikortteja on hieman korkeamman ohjaamon lisäksi mittoihin nähden hyvät tilat. Sekä edessä että takana on väljät ja siistit tilat, mutta penkeiltä kaipaisi hieman enemmän tukea.

MALLISTO Nissan tarjoaa suosikkimalliaan kahdella bensa- (115 ja 163 hv) ja kahdella dieselvaihtoehtolla (110 ja 130 hv). Pienempi bensamalli sekä tehokkaampi diesel on saatavana automaattivaihteistolla. Lisäksi isompi diesel on tarjolla nelivetoisena, mutta ei automaattiin yhdistettynä. Varusteversioita ovat Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna sekä uusin Business 360.

Nissan Qashqai 1,6 DIG-T Business 360
Polttomoottori
1 618 cm3, R4 turbo
Teho 120 kW (163 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 240 Nm / 2 000-4 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 5,8 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 380 mm, leveys 1 806 mm, korkeus 1 590 mm, akseliväli 2 646 mm
Omamassa 1 390 kg
Vetomassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 430 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lisää aiheesta:

Koeajossa Skoda Kodiaq Scout – maastohenkisesti maustettu katumaasturiKoeajossa Nissan X-Trail – Qashqaita tuntemattomampi SUV vakuuttaa kyvyilläänKotimaan koeajossa Suomen suosituin crossoverKoeajossa kovan luokan haastaja – Toyotan nelivetoinen crossoverKoeajo: Kian iso sedan tähtää varustelulla premium-luokkaanKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja