Audi kasvattaa Q-mallistoaan uudella pienokaisella. Q2 on etenkin kaupunkiympäristöön sopiva kompakti crossover.
Tykkäsimme
- Näpsäkästä ulkonäöstä
- Jämäkästä ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Ahtaista takatiloista
- Vakiopenkenkkien tarjoamasta tuesta
- Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä
Hinta alkaen 29 712 €
Koeajoauto 36 194 €
Moneen kertaan todettuun tyyliin SUV- ja crossover-luokat kasvattavat jatkuvasti suosiotaan sekä Suomessa että maailmalla. Autonvalmistajat vastaavat tähän kysyntään tuomalla maasturimaisia piirteitä aina vain uusiin autoluokkiin. Viimeisimpänä Q-tuoteperheen laajennuksena Audi esitteli kompaktin Q2:n.
Muhkeampi ulkonäkö tuo luonnollisesti oman mausteensa kokonaisuuteen ja se on ehdottomasti yksi tämän autoluokan vahvuuksia. Korkeuden myötä myös autoon istuutuminen on helpompaa, ja näkyvyys ulos parempi. Nämä ominaisuudet korostuvat entistä useammassa autohankinnassa ja parempi näkyvyys helpottaa etenkin kaupunkiliikenteessä. Auton sisätilantuntua hieman rajoittaa korkehkon kylkilinjan vuoksi matalaksi jäävät ikkunat.
Uusi Q2 sijoittuu koon puolestaan jopa yllättävän lähelle Q3:a, joka oletettavasti on kasvamassa tulevan uudistuksen aikaan. Q2 on teknisesti hyvin lähellä A3:a ja jakaakin saman perustekniikan ja sisätilojen ilmeen sen kanssa. A3 näki viime vuonna faceliftin, ja tässä uudistuksessa tarjolle tullut kolmisylinterinen pikkuturbo ja esimerkiksi virtuaalimittaristo ovat tarjolla myös Q2:een.
Q2 tuo uuden vaihtoehdon Audin mallistoon. Se tarjoaa laadukkaan kokonaisuuden, ja Audi-maailmaan aavistuksen persoonallisemman ilmeen. Etenkin tarjolla olevilla monivärisillä koripaneeleilla ilmeeseen saa huomattavaa pirteyttä.
MIKÄ Audin haastaja kompaktien katumaasturien luokkaan.
KENELLE Tyylitietoiselle kaupunkiautoilijalle.
AJETTAVUUS Pienestä koostaan huolimatta Q2 on hyvin jämäkkä kokonaisuus. Kaupunkipyörittelyssä kompaktit mitat ovat luonnollisesti eduksi, mutta ei auto maantietäkään pelkää. Lähinnä lyhyt akseliväli tuntuu peräkkäisissä epätasaisuuksissa, jotka aiheuttavat pientä nypytystä.
SUORITUSKYKY 150-hevosvoimainen bensaturbo tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn ja on taloudellisuuden nimissä varustettu sylinterienlepuutuksella. Koeajoautossa moottorin parina toiminut 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii ajossa miellyttävästi ja nopeasti, mutta tälle vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä on havaittavissa liikkeellelähdöissä. Etenkin start-stop-järjestelmän ollessa aktiivisena, auton kannattaa antaa käynnistyä rauhassa ennen kaasun painamista, jotta liikkeellelähdöstä tulee sujuva.
TILAT Pikkumaasturi sijoittuu tiloiltaan kompaktin luokan normien puitteisiin. Normaalia korkeampi istuma-asento parantaa näkyvyyttä autosta, mutta matalahkot ikkunat verottavat tilantuntua. Edessä säätövarat riittävät keskimittaiselle, mutta vakiopenkkien tuki jää turhan vaisuksi. Muhkea ulkomuoto herättää ehkä hieman suuremmat odotukset etenkin takapenkin suhteen, mikä jää suhteellisen tiiviiksi. Tavaratilaa puolestaan on hyvin tarjolla.
MALLISTO Q2:n keulalle on tarjolla bensakoneiden osalta koeajetun 1,4-litraisen lisäksi 115-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen. Dieseleitä puolestaan on tarjolla kolme: 1,6-litrainen tarjoaa 115 hevosvoimaa ja 2,0-litrainen on tarjolla 150- ja 190-hevosvoimaisena. Viimemainitut ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia, ja pienempien pariksi on tarjolla automaattivaihteisto. Tällä hetkellä kuluttajahinnaston mallit alkavat Business-varustellusta versiosta, ja tarjolla on myös kattavampi Business Sport (+ 2 000 €), joka tuo mukanaan muun muassa suositeltavat urheiluistuimet.
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic
Polttomoottori 1 395 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 212 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 191 mm, leveys 1 794 mm, korkeus 1 488 mm, akseliväli 2 587 mm
Omamassa 1 355 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 405 l
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
00:01
Mielipuolista: Real Madrid iski viime minuuteilla takaa finaaliin – alla dramaattinen videotuomio
-
23:23
Iranilainen Kultaisen karhun voittaja vankilaan – perusteena "salaliitto valtion turvallisuutta vastaan"
-
22:58
Raju hyökkäys elokuvateatterissa – nyrkkeilijä pieksi katsojan silmittömällä tavalla
-
22:53
MTV Uutiset Saksassa: Yksi Stubbin vierailun Suomi-teema upposi isäntiin kuin kuuma veitsi voihin
-
22:53
Hämmentävä episodi kesken huippuvaarallisen tilanteen Mestarien liigan suurottelussa – "Ei voi mennä läpi"
-
22:34
Suutelukohussa ryvettynyt jalkapallopomo joutuu oikeuden eteen
-
22:32
Piikittelyä Mestarien liiga -jättien välillä – katso, kuka legenda bongattiin Madridin katsomosta
-
22:16
Moni Malmön juutalainen on jättänyt kaupungin suurmielenosoitusten ajaksi: "Tunnelma saattaa muuttua aggressiiviseksi"
-
22:01
Irlannin viisuedustaja yritti sisällyttää Palestiinaa tukevan kannanoton lavameikkiinsä – EBU vihelsi pelin poikki
-
21:59
Aada uskoo tulleensa huumatuksi: "Tuntui, että mä kuolen" – näin THL:n ylilääkäri parantaisi testausta
-
21:59
Britannia karkotti Venäjän puolustusasiamiehen – Zaharovalta tyly vastaus
-
21:47
Finnairin lentokone evakuoitiin Helsinki-Vantaalla – kyydissä ollut ministeri Henriksson kehui henkilökunnan toimintaa
-
21:32
Kova vahvistus: NHL-supertähti tulee MM-kisoihin
-
21:29
Shokkitulos: neljännen sarjatason joukkue pudotti helsinkiläisen liigaseuran – "Katastrofi tästä tuli"
-
21:20
Viron puolustusministeri MTV:lle: Tätä Venäjän sabotaasista voidaan odottaa
-
21:19
Dorothea Wierer pohti, jatkaako uraansa – nyt se selvisi
-
21:08
Euroviisujen väliaikanumerossa piikitellään Suomelle – lavalle marssitetaan myös muumit
-
20:58
Leikkisän modernit mökit – tässä on kymmenes Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:50
Kalle Rovanperältä suora vastalause MM-rallin uudistuksesta ja "säälipisteistä" – ennakoi uhkakuvan toteutuvan: "Ihan helposti voi tulla sekin"
-
20:46
Omakotiliitto: Sähkön siirtomaksussa huimia eroja – nämä ovat nyt kalleimmat ja halvimmat yhtiöt
-
Lataa lisää