Volkswagen Golfista on ensimmäistä kertaa saatavilla GTD–mallinimeä kantava farmariversio.
Tykkäsimme
- Vahvasta väännöstä
- Matka-ajo-ominaisuuksista
Emme tykänneet
- Hinnasta
- Automaatin toiminnasta
Lyhyen ajan sisään tarjolle on tullut nippu ripeitä perhefarmareita, jotka kulkevat myös taloudellisesti. Ford Focus ST TDCi (185 hv), Peugeot 308 SW GT HDi (180 hv) ja Seat Leon ST TDi (184 hv) – siinä Golfille vastusta. Seatissa on jopa sama kone kuin Golfissa. Seat on myös hieman kevyempi sekä lähes 7000 euroa halvempi.
Golf pelaa tässä joukossa tutuilla vahvuuksillaan: sen laatuvaikutelma vakuuttaa ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Brändikin on kunnossa. GTD-lisukkeet tekevät autosta jopa sen verran persoonallisen, ettei sitä voi haukkua tylsäksi.
Ajoimme Golf GTD:n ensimmäisen kerran tovi sitten ulkomailla. Toimittajamme Vesa Eskola oli vakuuttunut. Juttu loppui lausahdukseen: ”Olen löytänyt oman suosikkini Golf-mallistosta”.
Hyvä kuva autosta jäi myös kotimaan koeajossa. Tehoa piisaa perhefarkkuun riittävästi ja muhkea vääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Automaattivaihteisella autolla ajaa mieluusti manuaaliasetuksella, jolloin moottorin sitkeyttä pääsee käyttämään parhaiten hyväkseen. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 7,9 sekunnissa, joten aivan bensakoneisen GTI–golfin lukemiin ei nokivasara yllä. Toisaalta diesel kuluttaa vain 4,8 litraa satasella, joten aikaa säästyy pitkissä tankkausväleissä.