Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Volkswagen Golf GTD Variant – pihistelevä sporttifarkku

Julkaistu 21.08.2015 10:53
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Volkswagen Golfista on ensimmäistä kertaa saatavilla GTD–mallinimeä kantava farmariversio.

Tykkäsimme

  • Vahvasta väännöstä
  • Matka-ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Hinnasta
  • Automaatin toiminnasta

Lyhyen ajan sisään tarjolle on tullut nippu ripeitä perhefarmareita, jotka kulkevat myös taloudellisesti. Ford Focus ST TDCi (185 hv), Peugeot 308 SW GT HDi (180 hv) ja Seat Leon ST TDi (184 hv) – siinä Golfille vastusta. Seatissa on jopa sama kone kuin Golfissa. Seat on myös hieman kevyempi sekä lähes 7000 euroa halvempi.

Golf pelaa tässä joukossa tutuilla vahvuuksillaan: sen laatuvaikutelma vakuuttaa ja jälleenmyyntiarvo on kohdallaan. Brändikin on kunnossa. GTD-lisukkeet tekevät autosta jopa sen verran persoonallisen, ettei sitä voi haukkua tylsäksi.

Ajoimme Golf GTD:n ensimmäisen kerran tovi sitten ulkomailla. Toimittajamme Vesa Eskola oli vakuuttunut. Juttu loppui lausahdukseen: ”Olen löytänyt oman suosikkini Golf-mallistosta”.

Hyvä kuva autosta jäi myös kotimaan koeajossa. Tehoa piisaa perhefarkkuun riittävästi ja muhkea vääntö tekee ajamisesta jouhevaa. Automaattivaihteisella autolla ajaa mieluusti manuaaliasetuksella, jolloin moottorin sitkeyttä pääsee käyttämään parhaiten hyväkseen. Satasen vauhtiin auto pinkaisee 7,9 sekunnissa, joten aivan bensakoneisen GTI–golfin lukemiin ei nokivasara yllä. Toisaalta diesel kuluttaa vain 4,8 litraa satasella, joten aikaa säästyy pitkissä tankkausväleissä.

Galleria

Ajettavuudeltaan auto on tuttua Volkswagen-tasoa. Ohjaus on hyvin painotettu ja jousitus sopivan jämäkkä. Varsinaisesti sporttiauton henkeä ei ratin takana pääsee kuitenkaan syntymään. Moottori pitää taitavasti mölyt mahassa ja dieselistä on tunnetusti vaikea saada hyviä pakoääniä. Ainoa varsinainen moite tulee kaksoiskytkinautomaatin toiminnasta, jolla on taipumus aiheuttaa nykäys liikkeellelähdöissä. Tämä korostuu etenkin, jos sammutusautomatiikka on kytkettynä päälle.

Ohjaamosta GTD-mallin tunnistaa helpoiten sporttijakkaroista, jotka on verhoiltu ruutukuosilla. Kokonaisuudessaan kuljettajan työympäristö on viihtyisä ja farmarissa on hyvin tilaa isommallekin lapsiperheelle. Kontti vetää perusasennossa 605 litraa ja istuimet kaadettuna 1620 litraa.

Volkswagen Golf GTD Variantin hinnat alkavat 37 612 eurosta. Automaatti lisää hintaa noin 2000 eurolla. Isoa hintalappua kompensoi kattava vakiovarustelu. Perushintaan kuuluu mm. urheilualusta, kaksialueautomaatti-ilmastointi, pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä tuplaksenonit.

Lue myös: Kuva: Tämä persoonallinen yksityiskohta on ollut Golf GTI:ssä alusta lähtien

VW Golf GTD 2.0 A Variant BlueMotion Technology
Hinta alkaen 37 612 € (GTD Variant)

Moottori 1968 cm3, 4-syl. Bens.
Vaihteisto 6-vaihteinen, kaksoiskytkinautomaatti
Teho 135 kW (184 hv) 3500 r/min
Vääntö 380 Nm 1750–3250 r/min
0-100 km/h 7,9 s
Huippunopeus 229 km/h
Keskikulutus 4,8 l / 100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4578 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1470mm, akseliväli 2631 mm
Omamassa 1495 kg
Tavaratila 605–1620 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa litrainen Leon – vahva peruspakettiKoeajossa näkymättömästi uudistunut koko kansan farmariKoeajossa nelivetoinen perhefarkku Seatin tapaan – 300 hevosvoimaa ja 4,9 sekuntia sataseenKoeajossa räväkkä uutuus-Volvo – neliveto ja yli 300 heppaa samassa paketissaKoeajossa Audi A4:n farmariversio – ulkokuori hämääKoeajo: Seat Ibiza Cupra – matka sinne, missä pippuri kasvaa
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 15:23
    Autot

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki