Koeajo: Subaru Levorg – sielultaan sporttifarkku

Viidennen sukupolven Legacy ei koskaan yltänyt edeltäjänsä menestykseen. Nyt Subaru hakee keskikokoisten perheautojen markkinaosuuksia takaisin uudelleen nimetyllä mallilla.

GT-S hinta alkaen 41 889 €
Malliston hinnat alkaen 35 999 €

Subaru esitteli vuonna 2014 keskikokoisen Levorgin Japanin markkinoille. Auto kuitenkin herätti mielenkiintoa myös Euroopassa ja alkuperäisistä suunnitelmista poiketen Levorg päätettiin ottaa mukaan Euroopan tuontiohjelmaan.

Uusi Levorg on Subaru Legacyn korvaava malli. Edeltäjäänsä viittaa vain hieman kaukaa haetulta kuulostava nimen selitys; Legacy Revolution Touring. Levorg on ulkomitoiltaan viidennen sukupolven Legacya pienempi, mutta sisätiloiltaan se on lähes samalla tasolla. Tehtaan mukaan viimeisimmän Legacyn myynti kompastui auton liian suuren kokoon, ja Levorgilla lähdetään hakemaan menetettyä markkinaosuutta takaisin.

Uuden perhefarmarin lähtökohtana toimii Subarun urheilullisin auto eli WRX STI. Alustan komponentit ovat suoraan tästä sporttisesta mallista, mutta säädöt ovat luonnollisesti paremmin arkikäyttöön sopivat. Moottorina toimii nykyaikainen 1,6-litrainen turbomoottori, joka työskentelee portaattoman automaattivaihteiston ja jatkuvan nelivedon kanssa. Autosta löytyy myös vakiona SI-Drive-ajotapavalinta, josta voi valita Sport- ja Intelligent-asetusten väliltä. Tämä vaikuttaa vaihteiston toimintaan ja kaasun vasteeseen.

Sisätilat ovat suurin heikkous kilpailijoihin verrattuna. Tunnelma on hieman vanhanaikainen eivätkä materiaalit ole hienoimmasta päästä. Käytön aikana kaikki kuitenkin osoittautuu toimivaksi ja käyttö on helppoa.

Kokonaisuutena Levorgissa mikään osa-alue ei nouse selkeästi esille. Se vakuuttaa tasapainoisuudellaan ja käytännöllisyydellään.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Moottorista

Emme tykänneet

  • Vaihteiston ajoittaisesta empimisestä
  • Ohjaamon muovisuudesta
  • Matalalle avautuvasta takaluukusta

MIKÄ Subarun uusi keskikokoinen perhefarkku.

KENELLE Subaru hakee Levorgilla merkin pariin uusia asiakkaita. Keskikokoinen perhefarkku on suosittu esimerkiksi työsuhdeautoilijoiden piirissä.

AJETTAVUUS Uusi Levorg pohjautuu suoraan Subarun urheilumalli WRX STI:hin ja sukulaisuus on havaittavissa myös ajettavuudessa. Auto etenee radalla vakaasti ja kallistelematta. Ajonvakautus on varsin salliva ja pidon rajoilla ajettaessa mutkassa jarruttamalla auton saa helposti hallittavaan nelipyöräluisuun. Maantiellä meno on jämäkkää, mutta ei kuitenkaan liian kovaa. Alusta nielee epätasaisuudet hienosti ja auto herättää luottamusta. Ainoastaan ohjaus on nykytyylisesti hieman tunnoton, mutta tästä huolimatta miellyttävän tarkka.

SUORITUSKYKY Subarun uusi 1,6-litrainen turbonelikko on nöyrä työjuhta. Se vääntää mukavasti jo alakierroksilta ja tekee etenemisestä joustavaa. CVT-automaatti pitää normaalissa ajossa kierrokset hillitysti alle 3000 lukemissa. Kovemmin kiihdytettäessä vaihteisto käyttää ohjelmoituja pykäliä. Yläkierroksilla moottori tuntuu hieman rasittuneelta, eikä yli 5 000 lukemiin kierrättäminen tuo juurikaan iloa etenemiseen.

TILAT Ulkomitat pienemmät kuin viidennen sukupolven Legacyssä, mutta aavistuksen isommat kuin aikoinaan suositussa neljännessä sukupolvessa. Sisätilat ovat kuitenkin paremmat kuin viimeisessä Legacyssä. Aivan luokkansa kärkeä Levorg ei hätyyttele, mutta täyttänee valtaosan keskimääräiset tarpeet.

MALLISTO Levorg on aina varustettu 1,6-litraisella turbomoottorilla, CVT-automaatilla ja nelivedolla. Varustetasoja on GT, GT-N ja GT-S. Jo perustasolla on useimmille riittävä varustelu ja mukava ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, 7-tuumainen viihdejärjestelmän näyttö, peruutuskamera sekä auton avaimeton käyttö. Noin 2 000 euron panostuksella saa GT-N-mallin, josta löytyy navigaattorijärjestelmä ja värillinen keskusnäyttö. Parhaassa varustetasossa varusteluun kuuluvat muun muassa kattoluukku, 18-tuumaiset alumiinivanteet, nahkaverhoilu sekä kuljettajan sähkösäätöinen penkki.

Subaru Levorg 1.6 GT-S
Moottori 1 599 cm3, B4 turbo
Teho 125 kW (170 hv) 4 800-5 600 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 800-4 800 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
0-100 km/h 8,9 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 7,1 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 690 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 626 kg
Tavaratila 522-1446 l

Lue myös:

    Uusimmat