Teknavin ajossa uudistunut Hyundai i20. Hyvä auto, selkeästi eurooppalaisiin odotuksiin istuva.
Tykkäsimme
- vaivattomuudesta
- laadun tunnusta
Emme tykänneet
- moottoreista
Vielä pari vuotta sitten i30:n esittelyssä mietin Hyundain puuhia. Sisarmerkki Kialla oli tekemisessä selvä meininki, mutta Hyundailla homma tuntui olevan hakusessa. Tavoitteeksi ilmoitettu eurooppalaisuus ei konkretisoitunut tuotteissa.
Hyundain varapääjohtaja Euroopassa oli vuodesta 2007 aina viime syksyyn asti Audi-taustainen Allan Rushforth. Keskustelin hänen kanssaan aiheesta tasaisin väliajoin, ja hän muistutti minua aina olemaan kärsivällinen. Perinpohjaiset muutokset vaativat autobisneksessä kauan. Selittelyn makua, ajattelin.
Sitten tuli nykyinen i10. Se oli ensimmäinen Hyundai, joka tuntui eurooppalaiselta – ja tällä tarkoitan VW-tuotteita.
Syyskuussa istuin ensimmäistä kertaa uuteen i20:een. Se oli looginen jatke i10:ssä alkaneelle isommalle muutokselle. Ja nyt – autoa ajattuani – Hyundain VW-tyylin kopioinnissa alkaa vihdoin olla tolkkua.
i20:n on hyvä auto, selkeästi eurooppalaisiin odotuksiin istuva. Laatu- ja laatuvaikutelma ovat vaikeita asioita, ja etenkin jälkimmäistä on vaikea mitata. Se vain konkretisoituu perstuntumalta koettavana vakuuttavana olemuksena.
Auton ainoa heikkous – kuten on ollut Hyundain ja Kian kohdalla jo pidempään – on moottorit. Vanhahtavat koneet laskevat kokonaisuutta. Moottoreista puuttuu se viimeinen silaus, turbo. Ajamiseen ei löydy samanlaista hauskuutta kuin tuoreeseen Skoda Fabiaan ja VW Poloon. Muuten i20 on – näin väittäisin – todella lähellä sitä tavoitetta, minkä Hyundai on itselleen asettanut. Ja... joissain asioissa se saattaa olla jopa edellä. Ulkonäön suhteen i20 on persoonallisempi kuin Polo. Sisätiloista puolestaan heijastuu laadukkaampi vaikutelma kuin Fabiasta. Myös tilojen suhteen i20 on mukana aivan tämän kokoluokan kärkikahinoissa. Mitä tästä opimme? Kun asettaa kovat tavoitteet, ja tekee työtä niiden saavuttamiseksi, kova työ palkitsee tekijänsä. Tässä on toki auttanut myös kilpailijoiden tietotaidon kopionti. Seuraava kysymys onkin, mitä tapahtuu Hyundain hinnoille jatkossa?


