Koeajo: Hyundai i20 – budjettiluokan laatuauto

Volkkarin suosikkimallin voittanut uusi Hyundai i20 on edeltäjäänsä suurempi, vakaampi ja kaikin puolin vakuuttavampi.

Hyundai i20 on todennäköisesti eurooppalaisin ei-eurooppalainen auto luokassaan. Taannoisessa Auto Bild -lehden testissä ryhtiliikkeen tehnyt i20 päihitti muun muassa Volkswagen Polon, joka on hallinnut B-segmenttiä vuosikaudet.

Koeajoimme uuden i20:n ja kiinnitimme erityistä huomiota auton käytännöllisyyteen ja mukavuuteen tavallisessa arjessa.

Plussat

+ Laatuvaikutelma

+ Ulkonäkö

+ Ajettavuus

+ Tilavuus

+ Takuu

+ Hinta-laatusuhde

Miinukset

- Kulutus vain keskitasoa

- Hieman persoonaton

Ajo-ominaisuudet balanssissa

Hyundai i20 on kaikin puolin vaivaton ajettava. Edellisen sukupolven rauhattomuus ja tunnottomuus loistaa poissaolollaan. Koeajoauton 1,4-litrainen bensakone vääntää alhaalta, eikä konetta tarvitse rääkätä kiihdytyksissä. Tien tukkeeksi sataheppaisella i20:lla ei missään nimessä tarvitse jäädä, vaan auto kiihtyy riittävällä napakkuudella niin liikennevaloista lähtiessä kuin moottoritien rampillakin. 

Kuusivaihteinen manuaali on sulava käyttää, eikä rengasmelu ole erityisen häiritsevä edes moottoritienopeuksissa. Ohjaus pysyttelee tarkkana ja tuntuma hyvänä, oli alla minkälainen tie tahansa. Hyundai ilmoittaa yhdistetyksi keskikulutukseksi 5,3 litraa sadalla kilometrillä, mutta todellisuudessa alle kuuden litran lukemiin pääseminen vaatii tarkkaa ja taloudellista ajotapaa.

Neutraalin sivistynyt

i20 on kokenut suuren uudistuksen myös ulkoisesti. Edelliseen sukupolveen verrattuna auto on huomattavasti linjakkaamman ja nuorekkaamman näköinen. Muotoilu ei synnytä suuria tunteita suuntaan eikä toiseen, mutta toisaalta asiallisesta ulkonäöstä on helppo pitää ja siitä on mahdoton ärsyyntyä. C-pilarin takana oleva musta pinta antaa autolle harkitun sivistyneen loppusilauksen. Muotoilu on tehty kestämään sekä katsetta että aikaa. Lopputulosta voi kuitenkin pitää aavistuksen persoonattomana.

Suuret etuvalot LED-nauhoineen ja maitolasisine listoineen sekä vaikuttavan kokoinen etusäleikkö antavat keulalle sporttista ilmettä. Peräpäähän on saatu luonnetta takavaloilla, jotka on asennettu edellisestä mallista poiketen vaakatasoon.

Kalliin auton vaikutelma

Auto on sisustettu hyvällä maulla. Koeajoautomme oli varustettu Cappuccino Brown -sisävärillä, mikä näkyy penkkien lisäksi myös kojelaudassa. Kuljettajan paikalla on hyvät oltavat, sillä kojelauta on selkeä – jopa pelkistetty. Kaikki säätimet löytyvät käden ulottuvilta ja loogisilta paikoilta, eikä mitään tarvitse etsiä. Ohjaamon laatuvaikutelma ja yleinen fiilis on hämmästyttävän saksalainen.

Vakiovarustelistalta löytyvä lämmitettävä ohjauspyörä ilahdutti suuresti, kun Helsingin Pitäjänmäellä lämpötila laski eräänä elokuisena aamuna reilusti alle 10 celsiusasteeseen. Ratin lämpenemisen huomaa sekunneissa. Puoli minuuttia myöhemmin kohmeiset sormet ovat pelkkä ikävä muisto.  

Etuistuimet antavat erittäin hyvän sivuttaistuen ja ajoasento on helppo säätää itselleen sopivaksi. Etuistuinten väliin on laitettu reilun kokoiset mukitelineet. Etuovien lokeroihin mahtuu 1,5 litran juomapullot, takaoviinkin litraiset. Käytännöllisyyttä on ajateltu kaikessa.

Tilaihme idästä

Autossa matkustaa mukavasti neljä aikuista. Jalkatilat ovat asialliset myös takapenkkiläisillä, eikä edes allekirjoittanut joutunut ahtaalle 186-senttisen ja satakiloisen ruhonsa kanssa. Monen pikkuauton pääntila on takapenkkiläisten osalta uhrattu tuulitunnelimuotoilun alttarilla, mutta i20:n takapenkillä matkustaa pitkäkin mies yllättävän mukavasti.

Nuoren pariskunnan arkeen i20 istuu tiloiltaan kuin nakutettu, sillä tavaratilakin on luokkansa kärkeä. Perusasennossa kontti vetää 301 litraa ja penkit kaatamalla tila kasvaa 1017 litraan. Tavaratilan välipohja on säädettävä, jotta pohjasta saa tasaisen penkit kaadettuna. Autosta löytyy myös runsaasti säilytyslokeroita. Viikonloppureissut appivanhempien luokse tai ostosretket Ikeaan eivät tuotakaan minkäänlaisia ongelmia – ainakaan autolle. Ottaen huomioon auton ulkoiset mitat, tavaraa mahtuu kyytiin varsin kiitettävästi.

Varusteissa löytyy

Hyundai i20 on saatavissa kolmella eri varustelutasolla. Classic-nimeä kantava taso on auton niin sanottu hinnat alkaen -versio, mutta varusteiden kanssa ei ole siinäkään pihtailtu. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa ajotietokone, mäkilähtöavustin ja nahkaverhoiltu, lämmitettävä ohjauspyörä, josta saa useimmissa kalliimmankin luokan autoissa pulittaa kunnolla ekstraa.

Pykälää kattavampi Comfort-varustelutaso tuo mukanaan esimerkiksi LED-päiväajovalot, kaistavahdin ja vakionopeudensäätimen. Style-varustellussa koeajoautossamme oli lisäksi automaattinen ilmastointi ja automaattiset ajovalot sekä pysäköintitutka niin edessä kuin takanakin.

Hyundain mukaan yli 90 prosenttia autoilijoista haluaa käyttää omaa älypuhelintaan auton ykköslaitteena musiikissa ja muissa palveluissa. Hyundai tarjoaakin uuteen i20:een todella kätevän, kojelaudan keskelle istutettavan älypuhelintelineen, jossa on sovitin yleisimmille älypuhelinmalleille.

Summa summarum

Uudistunut Hyundai i20 on erinomainen pieni perheauto, jota on vaikea moittia mistään. Auto on tasapainoinen kokonaisuus nykyaikaisen näköisessä paketissa, mitä ei oikein voinut sanoa edellisen sukupolven i20:sta. Korealaiset ovat tutkineet Volkswagen Poloa hyvin tarkasti, ja lopputulos onkin saanut wolfsburgilaiset vapisemaan.

Auto sopii hienosti pienen perheen tarpeisiin tai esimerkiksi nuorenparin ensiautoksi. Koeajoauton sataheppainen bensakone on riittävän pirteä, jotta ajaminen pysyy nautittavana, mutta aitoa pikkusporttia etsivän vauhdinjanoa auto ei tyydytä. Autossa matkustaa neljä aikuista mukavasti ja tavaraa mahtuu kyytiin enemmän kuin päällepäin uskoisi. 

Perusmallin autoverollinen hinta 1,2-litraisella bensiinimoottorilla ja Classic-varustelutasolla on 15 390 euroa. Koeajoauton hinta on 19 790 euroa. Hyundai tarjoaa autoon viiden vuoden takuun ilman kilometrirajoitusta.

Lue myös:

    Uusimmat