Maailmanlaajuinen sirupula on pannut autovalmistajia tukalaan tilanteeseen. Yksi kärsijöistä on yhdysvaltalainen Tesla, joka joutuu lisäämään autoihinsa USB-paikkoja jälkikäteen.
Globaali puute puolijohteista on heijastunut autovalmistajiin monin eri tavoin. Viiveet toimituksissa venyvät, hintoja pudotetaan ja varusteita karsitaan. Osa valmistajista on myös joutunut supistamaan tuotantoaan.
Esimerkiksi Volkswagen ilmoitti tällä viikolla keskeyttävänsä ID.3- ja ID.4-sähköautojensa tuotannon Saksassa viikon ajaksi. Viime viikolla BMW vahvisti, että joissain sen uusissa autoissa ei ole sirupulasta johtuen nyt lainkaan kosketusnäyttöjä, ja amerikkalainen General Motors ei toistaiseksi lisää puhelinten langattomia latureita autoihinsa. Viime keväänä Peugeot siirtyi sirupulan takia analogisiin mittaristoihin joissain malleissaan.
Viime viikon lopulla kävi ilmi, että sähköautovalmistaja Tesla on toimittanut uusia autojaan jopa tyystin ilman USB-portteja. Näin ollen autoissa ei ole ollut mahdollista esimerkiksi ladata puhelintaan tai käyttää muitakaan auton USB-porttiin luottavia laitteita.