Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kiinan GP:n topit ja flopit: Hamiltonin ja Webberin parhaita ajoja

Lewis Hamilton ja Mark Webber Kiinan GP:n palkintopallilla
Lewis Hamilton ja Mark Webber Kiinan GP:n palkintopallilla
Julkaistu 18.04.2011 12:51

MTV3:n F1-toimitus listaa tällä kaudella jokaisen GP:n onnistumiset ja epäonnistumiset. Nyt vuorossa ovat Kiinan GP:n topit ja flopit.

MTV Oy 2010

1. Lewis Hamilton

Kiinan GP:n ajosuoritus kuuluu varmasti Hamiltonin F1-uran kolmen parhaan voiton joukkoon. Hamilton osoitti myös saaneensa hieman malttia. Aiemmin hän olisi rynninyt aggressiivisesti Vettelin ohi heti ensimmäisen tilaisuuden tullen, mutta nyt hän malttoi hieman odottaa ja livahti lopulta Vettelin edelle sellaisessa paikassa, jossa kukaan ei edes odottanut ohitusta. Myös Hamiltonin ohitus Buttonista oli mestarillinen suoritus.

2. Mark Webber

18. lähtöruudusta kolmanneksi noussut Webber ajoi Hamiltonin tavoin yhden uransa parhaista kisoista häviten vain 2,3 sekuntia paalupaikalta lähteneelle tallikaverilleen. Eikä Webberin Kers-laite edes toiminut.

3. Vettelin jääminen toiseksi

Ei mitään Vetteliä vastaan, mutta neljän peräkkäisen paalupaikan ja neljän voiton jälkeen oli todella virkistävää, kun Vettel jäi toiseksi. Kauden MM-taisto heräsi taas uudelleen eloon.

4. Ohittamista helpottavat sääntömuutokset

Toimii! Kiinan GP:n perusteella ohittaminen on helpottunut juuri oikean verran. Ohittaminen ei edelleenkään ole helppoa, mutta kovan taistelun myötä se on nyt mahdollista.

5. Nico Rosberg

Rosberg ajoi jopa paremmin kuin mihin Mercedes-auton suorituskyvyn pitäisi riittää yltämällä aika-ajossa neljänneksi ja kisassa kärkipaikalle, mutta sitten iski ehkä kilpa-autoilun noloin ongelma, eli bensa alkoi loppua.

MTV Oy 2010

1. Fernando Alonso

Alonso valittaa jokaisessa haastattelussa, ettei Ferrari-auton vauhti riitä voittotaistoon, mutta Kiinassa se väite ei pitänyt paikkaansa. Felipe Massa nimittäin ohitti ennen ensimmäisiä varikkokäyntejä Lewis Hamiltonin, joten ainakin Massan käsissä Ferrarilla olisi taisteltu voitosta, jos vain taktiikka olisi osunut oikeaan. Alonso jäi toisen kerran peräkkäin kisassa Massan taakse.

2. Lotuksen testikuskisekoilu

Team Lotuksella tuntuu olevan liikaa testi- ja varakuljettajia riveissään, sillä tallin sisälläkään ei pysytä mukana siinä, kuka nousee ohjaamoon harjoituksissa. Talli tiedotti aluksi, että Luiz Razia ja Davide Valsecchi ajaisivat perjantain ensimmäisen harjoituksen Kiinassa, mutta Heikki Kovalainen ilmoitti kuitenkin, ettei hän luovuta paikkaansa.

Tallipäällikkö Tony Fernandes hämmensi kuskisoppaa entisestään, kun hän intialaislehden haastattelussa piti avoimena mahdollisuutta Karun Chandhokin nostamisesta kilpakuljettajaksi lokakuun lopussa ajettavassa kaikkien aikojen ensimmäisessä Intian GP:ssä. Tämä on toivottavasti pelkkää pr-puhetta, jolla kerätään Lotukselle intialaiskannattajia ja nostatetaan intialaisten innostusta omaa F1-kisaa kohtaan, mutta se antaa signaalia sekavasta kuljettajatilanteesta.

Kovalainen on onneksi osoittanut, ettei hyväksy omaan asemaansa minkäänlaista heikennystä, joten Chandhok ei ota autoa ainakaan Heikiltä. Tallin johtohenkilöiden pitäisi nyt lopettaa varakuskeilla spekuloiminen ja antaa kisakuskeille täysi työrauha.

3. Vettelin taktiikka

Kun katsoo Webberin vauhtia kolmen varikkokäynnin taktiikalla, niin Vettelin olisi pitänyt helposti pystyä ajamaan paalulta voittoon. Kahden pysähdyksen taktiikan takia Vettel joutui kuitenkin ajamaan renkaitaan säästellen, mikä oli selvästikin väärä ratkaisu.

4. Toro Rosson kisasuoritus

Hienosti onnistunut aika-ajo (Alguersuari 7:s ja Buemi 9:s) loi kovat odotukset kisaan, joka meni kuitenkin ihan metsään. Alguersuarilta irtosi pyörä ja Buemi hiipui 14:nneksi.

5. Nick Heidfeld

Heidfeldin tulokset ovat aikamoista vuoristorataa. Tämän kauden aika-ajosijoitukset: 18:s, 6:s, 16:s ja kisasijoitukset 12:s, 3:s ja 12:s. Tällä kertaa oltiin taas siellä pohjalla.

Kuljettajien topit & flopit saldo kaudella 2011:
Sebastian Vettel    +9
Lewis Hamilton      +7
Sergio Perez        +5
Mark Webber         +4
Heikki Kovalainen   +3
Vitali Petrov       +3
Nick Heidfeld       +1
Paul di Resta       +1
Kamui Kobayashi     +1
Nico Rosberg        +1
Karun Chandhok      -3
Rubens Barrichello  -4
Fernando Alonso     -5

Lisää aiheesta:

Button: Olisin metsästänyt NicoaTOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytötRed Bull kyseenalaistaa aika-ajon merkityksenLotus-pomo: Tähtäimessä Williams - valitettavastiRosbergin bensavaje neljä prosenttiaKovalainen blogissaan: Olen F1-urani parhaassa vireessä
Kiina 2011

Tuoreimmat aiheesta

Kiina 2011
  • 15.04.201213:10
    Kiina 2011

    Button: Olisin metsästänyt Nicoa

  • 04.11.201112:23
    Belgia 2011

    TOP 10: F1-varikoiden kuumimmat varikkotytöt

  • 26.04.201111:50
    Kiina 2011

    Red Bull kyseenalaistaa aika-ajon merkityksen

  • 23.04.201107:50
    Kiina 2011

    Lotus-pomo: Tähtäimessä Williams - valitettavasti

  • 22.04.201121:42
    Nico Rosberg

    Rosbergin bensavaje neljä prosenttia