Kiihdytyskisojen kuningas, ikoninen Ford McMullen roadster, on jälleen myynnissä – Kumia hotkiva katurauta kiilasi enkelten kaupungin valtiaaksi 1960-luvulla

2:15
Katso myös video: Ford taistelee koronavirusta vastaan varsin poikkeuksellisin keinoin. Sen Yhdysvalloissa suosittujen Interceptor-poliisiautojen sisätilat voi nyt nopeasti lämmittää lukemiin, joiden valmistaja uskoo tekevän selvää viruksesta (video ei liity juttuun)

Ikoninen Ford McMullen roadster on jälleen myynnissä, mutta tuskin yhtä halvalla kuin 1970-kuvulla. Autosta tuli aikanaan länsirannikon hot rod-veljeskunnan johtotähti.

Vaikea uskoa, että tämä kuminkäryinen katurauta täyttää pian 90 vuotta.

Näin kumminkin on. Ja mikä tärkeintä, vuonna 1932 kasattu Ford Model A on edelleen tanakasti neljällä kumilla.

Katso yllä kuva Ford McMullen roadsterista. Jos et näe kuvaa, voit katsoa sen tästä linkistä.

Eräänlainen selviytymistarina on jo se, että Helsingin olympialaisiin 1952 mennessä auto oli ehättänyt jo tukevasti veteraani-ikään. Mutta tuolloin kärryn tarina toden teolla vasta käynnistyi.

Vuonna 1958 Fordin coupe-malli nimittäin ajautui Tom McMullenin käsiin, ja se oli menoa - sananmukaisesti.

Los Angelesissa asunut McCullen tunnettiin miehenä, jonka käsissä sävyisäkin vakioauto muuttui kumia hotkivaksi katuraudaksi. Eikä Fordin kaksiovinen coupe tehnyt poikkeusta.

McCullen tohtoroi auton täysin uuteen uskoon. Nokalla kehrännyt 4,5 litrainen V8 vaihtui 5,6 litraiseen kasipyttyyn.

Lisää muskelia haettiin superahtimella ja alumiinisella bensatankilla. Katu-uskottavuuden nimissä kärryn mustaan maalipintaan kirjailtiin lisäksi legendaarinen liekkikuvio, joka alkoi määrittää kokonaisen veljeskunnan käsityksiä tuunatuista katuautoista.

Länsirannikon hot rod-estetiikka oli saanut johtotähtensä. Alan piireissä se tunnettiin Ford McMullen roadsterina.

Oman aikansa hot road

Eräs arvostetun hot rod-julkaisun päätoimittaja nimesi myöhemmin auton “helpoimmin tunnistettavaksi hot rodiksi kautta aikojen”.

Varsinaiset kannuksensa liekitetty hodari hankki kuitenkin Los Angelesin iltavalaistuilla katusuorilla, laittomissa kiihdytyskilpailuissa. McCullen otti haasteen aina vastaan ja lähes yhtä usein savun- ja kuminkäryinen kisa päättyi hänen rakentamansa liekinheittimen voittoon.

Vuonna 1964 McCullen sai myös virallista tunnustusta. Hän osallistui Fordillaan tuunatuille katuautoille järjestettyyn nopeuskilpailuun.

Äärimmilleen viritetty hodari ylsi 267,2 kilometrin tuntinopeuteen ja lunasti samalla nopeimman katuraudan tittelin. Ja kaiken kiihdyttelyn keskellä McCullen körötteli samaisella vauhtiraudalla myös työmatkansa.

Raflaavasti tuunattu kärry murtautui pian lehtien kansikuviin, levykansiin ja elokuviin. Siitä tuli ajan myötä eräs 1960-luvun populaarikulttuurin tunnetuimpia autoja.

Upea auto on jälleen myynnissä. Jos yllä oleva kuva ei näy, voit katsoa sen tästä linkistä.

Halvalla lähti

Ajat kuitenkin muuttuivat, ja vuonna 1970 rahanpuutteesta kärsivä McCullen myi katukisojen valtiaan vaivaisella 5 000 dollarilla. Myöhemmin hän kutsui päätöstään elämänsä suurimmaksi virheeksi, The Drive-julkaisu kertoo.

Nyt entiseen loistoonsa ehostettu auto on tarjolla Mecum-huutokauppakamarin huutokaupassa ensi viikonlopulla. Tällä kertaa hinta tuskin jää 5 000 dollariin.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja