Keskustatunneli aiheutti eripuraa Helsingin johdossa – pormestari Jan Vapaavuori: "Jos ollaan yhdessä asiassa syvemmissä riidoissa, ei se koskaan paras mahdollinen tilanne ole"

Viiden jälkeen erityisvieraana Helsingin pormestari Jan Vapaavuori 16:54
Viiden jälkeen -erikoisvieraana nähtiin perjantaina Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

Vapaavuori vieraili Viiden jälkeen -ohjelmassa perjantaina.

Helsingissä kaatunut keskustatunnelihanke aiheutti eripuraa pormestari Jan Vapaavuoren (kok.), sekä apulaispormestareiden Anni Sinnemäen (vihr.) ja Nasima Razmyarin (sd.) välille. Vapaavuori purki pettymystään muun muassa blogissaan.

MTV:n Viiden jälkeen -ohjelmassa perjantaina vieraillut Vapaavuori kommentoi tunnelikohua muun muassa toteamalla, että henkilökohtaisesti häntä harmittaa prosessi, joka jäi hänen mukaansa kesken.

Torstaina uutisoitiin, ettei SDP:n valtuustoryhmä kannata Helsingin keskustaan suunniteltua keskustatunnelia.

Demarit pitivät 1,4 miljardin arvioitua hintalappua liian korkeana ja heidän mukaansa kävelykeskustan laajentamista ja liikenteen sujuvoittamista tulisi selvittää ilman keskustatunnelihanketta.

Vapaavuori arvioi, että hanke herätti niin paljon tunteita sen takia, että kyseessä on kaksi erillistä asiaa. Toisessa on konkreettisesti kyse siitä, että pitääkö Helsinki saattaa muiden modernien eurooppalaisten kaupunkien tasolle rakentamalla enemmän maan alle.

Toisaalta, häntä itseään harmittaa prosessin kulku, jossa Vapaavuoren mielestä kaikkia asioita ei selvitetty kunnolla.

– En ole itsekään ihan varma siitä, että pitäisikö tämänlainen tunneli rakentaa. Mutta olen ihan varma, että se olisi pitänyt selvittää tarkemmin. Nythän oltiin siinä vaiheessa, että saatiin vasta haarukoitua seitsemästä vaihtoehdosta, eli tunnelilinjauksesta se, jota piti selvittää tarkemmin, Vapaavuori totesi.

Ei päätöksiä "fiilispohjalta"

Apulaispormestari Nasima Razmyarin aiempien kommenttien perusteella tiedot olivat riittävät. Vapaavuori kuitenkin painottaa, että työjärjestyksestä oli selkeä suunnitelma.

Tarkoituksena oli ensin kartoittaa vaihtoehtoisia linjauksia sekä vaihtoehtoja kuinka kävelykeskustaa voitaisiin laajentaa. Alustavan tarkastelun perusteella oli tarkoitus löytää paras vaihtoehto, jota kannattaisi tutkia syvällisemmin.

– Kaikki asiat, jotka liittyvät kustannuksiin, päästöihin, elinkeinovaikutuksiin ja kantakaupungin saavutettavuuteen olisi syvennetty olennaisesti ja parannettu. Tätä kautta olisi mahdollisesti saatu aito hyvä päätöksenteko, kuten moderneissa sivistysvaltioissa pitäisi olla. Ettei päätös etene niin sanotusti fiilispohjalta puolessa välissä keskusteluja, Vapaavuori perustelee.

"Itse koen tämän epäonnistumiseksi nykyisessä tehtävässäni"

Vapaavuori ei ota kantaa siihen, mistä SDP:n kiire johtui ja pitää tapahtunutta tavanomaisena politiikkaan kuuluvana ilmiönä, vaikkei aivan olankohautuksella sivuutakaan asiaa.

– Minusta se on kurjaa, sillä olen tottunut siihen, että asioista voidaan ja pitääkin olla eri mieltä. Sen takia meillä on demokratia ja puolueita. Mutta menettelytavoista ei pitäisi olla eri mieltä, Vapaavuori toteaa.

– Itse koen tämän epäonnistumiseksi nykyisessä tehtävässäni, ettei pystytty luomaan sellaista prosessia johon kaikki olisivat voineet sitoutua ja vasta huolellisten arviointien jälkeen päätetty mitä mieltä itse asiasta ollaan.

Demarit perustelivat hankkeen hylkäämistä sen kovalla hinnalla. Vapaavuoren mielestä nyt julkisuudessa ollut 1,4 miljardia euroa on otettu vastaan ilman kritiikkiä yksittäisenä summana. Lopullinen hinta olisi hänen mukaansa muodostunut useista vaihtoehdoista.

– Pelkkä runkotunneli olisi maksanut noin 500 miljoonaa euroa. Kokonaishinta olisi muodostunut sen mukaan, kuinka monta eri liittymää tunneliin olisi tehty. Välttämättä kaikkia liittymiä ei oltaisi edes rakennettu, josta syystä siitä olisi luonnollisesti tullut halvempi. On myös syytä muistaa, että rakentamatta jättäminen, sekin maksaa paljon, Vapaavuori kertoo.

Vapaavuoren mukaan esimerkiksi Jätkäsaaren sataman rekkaliikenne on äärimmäisen hankala ratkottava asia jo nyt, vaikka Jätkäsaaresta on rakennettu vasta puolet.

– Joudutaan ilman muuta tekemään monia kalliita ratkaisuja niiden ongelmien ratkaisemiseksi, joita keskustatunneli olisi myös ratkaissut, Vapaavuori muistuttaa.

Mistä korvaavat ideat?

Vapaavuori toteaa, että hänellä oli selkeä visio kaupungin ja sitä myötä liikenteen kasvamisen aiheutuvien haasteiden ratkaisemiseksi. Pormestarilla ei vielä toistaiseksi ole uutta suunnitelmaa, kuinka ongelmiin puututaan nyt tai tulevaisuudessa.

– Minut on tähän tehtävään valittu sen takia, että suunnitelmia etsitään. Helppoa se ei ole. En ole hirveästi kyllä muidenkaan kuullut tätä visioineen. Lähinnä vastustetaan jotain, mitä ei olla edes selvitetty niin tarkkaan, että tiedetään mitä vastustetaan, Vapaavuori ihmettelee.

Työilmapiiri ei paras mahdollinen

Ulospäin tällä hetkellä näyttää siltä, että kaupungin työilmapiiri ei ole paras mahdollinen. Vapaavuoren mukaan ilmapiiri on toimiva, muttei optimaalinen. Vapaavuori kuitenkin kertoo kunnioittavansa apulaispormestareita.

– Uskaltaisin sanoa, ainakin itsestäni mutta myös apulaispormestareistani, että olemme kaikki aikuisia ihmisiä ja ymmärrämme olevamme vastuullisessa tehtävässä. Meillä on ollut paljon palavereja eri aiheista tämänkin tapauksen jälkeen ja ihan siististi olemme niissä keskustelleet, Vapaavuori korostaa.

– Kyllä tämä rakkaus kaupunkia kohtaan on suurempaa. Totta kai on selvää, että jos ollaan yhdessä asiassa syvemmissä riidoissa, niin ei se koskaan paras mahdollinen tilanne ole. Yhteistyö voisi olla vielä paljon parempaa, vapaavuori summaa.

 Katso yllä olevalta videolta koko Jan Vapaavuoren haastattelu.

Lue myös:

    Uusimmat