Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kauppojen tuoksut: Asiakkaiden manipulointia?

Ihanasti hajustetussa kaupassa voi iskeä ostovimma.
Ihanasti hajustetussa kaupassa voi iskeä ostovimma.
Julkaistu 28.01.2011 14:14(Päivitetty 03.02.2011 14:34)

Nykyään liikkeiden markkinointikeinot eivät rajoitu pelkästään silmillä havaittaviin mainosbanderolleihin tai korvilla kuultavaan musiikkiin – nyt kisataan myös tuoksujen avulla. Mutta onko kyseessä vain entistä salakavalampi tapa saada ihmiset tuhlaamaan enemmän?

Kävelet kahvilan ohi, ja ilmaan lehahtaa paahtuneiden kahvipapujen tuoksu. Mmm. Mieleesi vilahtaa heti ihana höyryävä maitokahvikupillinen. Samassa huomaatkin jo astelevasi kahvilan ovesta sisään, josta palaat pian takaisin kadulle take-away -kuppi kourassasi.

Mutta mikä sai sinut alunperin tekemään tämän spontaanin ostopäätöksen?

Tuoksu.

Tuoksut vaikuttavat alitajuntaan huomaamatta

Tuoksujen ja hajujen vaikutusta ihmisen käyttäytymiseen on tutkittu viime vuosikymmeninä paljon myös markkinoinnin näkökulmasta.

Hajuaisti on yhteydessä muistia ja tunne-elämää säätelevään keskukseen aivoissa, ja sen on sanottu olevan ihmisen tärkein aisti heti näköaistin jälkeen. Tuoksuilla siis todella on merkitystä, eikä ihme: ne vaikuttavat vahvasti alitajuntaamme, tunteisiimme ja mielialoihimme.

Vaateliikkeetkin käyttävät tilatuoksuja.Vaateliikkeetkin käyttävät tilatuoksuja.

Kuten käytännön esimerkki osoittaa, tuoksut ovat varsin voimakas markkinointitaktiikka – ja varsin huomaamaton sellainen.

Etenkin Yhdysvalloissa kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa leijuvat erilaiset tuoksut ovat olleet olennainen osa yritysten asiakkaidenkalastelustrategiaa jo pitkään. Ja mitä muut edellä, sitä Suomi perässä: tuoksumarkkinointitoimisto Ideair Oy:n toimitusjohtajan Antti Pasilan mukaan tilatuoksujen käyttö alkoi 2000-luvulta lähtien yleistyä selvästi myös Suomessa.

Tilatuoksutusta ovatkin käyttäneet ainakin Aleksi 13, KappAhl, Finnmatkat sekä Glo Hotelli – eikä lista varmasti jää tähän. Pasilan mukaan esimerkiksi Helsingissä tilatuoksutukseen törmää tietyissä tavarataloissa ja urheiluliikkeissä.

Kuinka tuoksut toimivat liikkeissä?

Tilatuoksutuksen idea on yksinkertainen: kun liike tuoksuu hyvältä, asiakkaat viipyvät siellä kauemmin ja siitä syystä ostavat enemmän.

Tietyt yritykset hyödyntävät myös suoraan tiettyjen tuotteidensa tuoksuja. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat juuri kahvilat, jotka suihkauttavat ilmaan kahvin tai vaikkapa pullan tuoksua.

– Jos kahvilassa leijuu esimerkiksi korvapuustin tuoksu, aivot kysyvät automaattisesti ”halutanko tätä”, Pasila kertoo tuoksujen voimasta.

Tuoksuilla voidaan jopa vaikuttaa asiakkaiden rahantajuun.

– Jos jossain tuoksuu arvokkaalle, ihminen ei ole niin hintakriittinen, Pasila toteaa.

Tuoksut – asiakkaiden manipulointia?

Tutkimukset ovatkin osoittaneet, että tuoksuilla voidaan suoraan vaikuttaa positiivisesti yrityksen liikevaihtoon. Niille, jotka toivoisivat ostohimojensa pysyvän omassa kontrollissa, on tämä melko karua kuultavaa.

Eurot saattavat kadota kassaan tuoksujen vaikutuksesta.

Ovatko siis kaikki kaupat nyt tuoksuansoja, jotka vain odottavat saalistaan, kuluttajaa, astumaan siihen ja tuhlaamaan entistä enemmän?

– Tuoksujen käyttäminen ei ole sen enempää manipulointia kuin mikään muukaan markkinointi. Jo pelkät alennuskyltitkin saavat ihmiset toimimaan täysin eri tavalla, Pasila puolustaa tilatuoksujen käyttöä.

Pasila vertaakin tuoksujen käyttöä esimerkiksi liikkeiden sisustukseen tai niissä soivaan musiikkiin, joiden tarkoitusperä on samanlainen kuin tuoksujenkin.

Mutta vaikuttavatko hienot designsohvat tai klassinen musiikki yhtä vahvasti kuluttajien päätöksiin kuin liikkeen kotoisa tilatuoksu taikka mummolasta muistuttava korvapuustin leijailu – se jääköön jokaisen kuluttajan harkinnan varaan.

Helena Mustonen/MTV3
Lähteet: Antti Pasila, toimitusjohtaja, Ideair Oy, www.brandsense.fi, www.ideair.fi, www.scentia.fi, http://utain.uta.fi/2007s/10/40750.html
Kuvat: Shutterstock

Lisää aiheesta:

Kozeen Shiwanin ravintolan varauskalenterissa tapahtuu kummia – Yle: YllätysavautuminenTiesitkö? Tänne "peltipoliisien" keräämät rahat menevätAlligaattori sai porttikiellon ruokakauppaan YhdysvalloissaNäin maalaavat Beebrahimovic ja Beemu Pukki! Suomalaistutkija opetti kimalaiset pelaamaan jalkapalloaLaihdutuslääkkeissä huolestuttava trendiMoni luulee, että Gore-Tex-vaatetta ei saa pestä – asia on päinvastoin
Lifestyle
Eurot saattavat kadota kassaan tuoksujen vaikutuksesta.

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 07:58
    Ravintolat

    Kozeen Shiwanin ravintolan varauskalenterissa tapahtuu kummia – Yle: Yllätysavautuminen

  • 06:29
    Liikennevalvonta

    Tiesitkö? Tänne "peltipoliisien" keräämät rahat menevät

  • Eilen22:42
    Luonto ja eläimet

    Alligaattori sai porttikiellon ruokakauppaan Yhdysvalloissa

  • Eilen21:35
    Kevennykset

    Näin maalaavat Beebrahimovic ja Beemu Pukki! Suomalaistutkija opetti kimalaiset pelaamaan jalkapalloa

  • Eilen20:06
    Painonhallinta

    Laihdutuslääkkeissä huolestuttava trendi