Pulmatilanteet ulkomaisten verkkokauppiaiden kanssa ovat lisääntyneet kansainvälisten verkko-ostosten yleistyessä.
Ulkomaisia verkkokauppoja ja niiden tuotteita koskevat kyselyt ovat lisääntyneet niin Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) Kuluttajaneuvonnassa kuin Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesissa.
Useimmiten ulkomaisen verkkokaupan toimintaan pettynyt on tilannut vaatteita, kenkiä tai elektroniikkaa.
Kuluttajaneuvojien korviin kantautuvia tyypillisiä ongelmatilanteita ovat muun muassa tilatusta poikkeavat tuotteet sekä toimitus- ja laskutusongelmat. Tukesille puolestaan on ilmoitetaan eritoten elektroniikkatuotteiden turvapuutteista.
Suoja ei ulotu joka verkkopuotiin
Esimerkiksi suurista EU-alueen ulkopuolelta tuotteita välittävistä verkkokaupoista Wishistä, kiinalaisen verkkokauppajätti Alibaban omistamasta Aliexpressistä sekä Evillestä on tehty kuluttajaneuvontaan noin 70 valitusta vuosina 2015-2016.
Luvut ovat viitteellisiä, sillä yhteydenotot kirjataan KKV:n tietokantaan pääasiassa valituksen aiheena olevan verkkokaupan nimellä, eikä se aina ole asiakkaan tiedossa. Kaikki harminaiheet eivät myöskään kulkeudu viranomaisten korviin.
Kaukomaiden verkkokaupoissa asioivat suomalaiset eivät aina ole tietoisia siitä, että EU:n ulkopuolella toimivia verkkokauppiaita eivät sido unionin säädökset tai suomalainen kuluttajansuoja.
– Jos yritys on Kiinassa, Intiassa tai vaikka Yhdysvalloissa, eipä suomalaisilla viranomaisilla ole oikein toimivaltaa, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista.
