Mainos

Kärsitkö puhelimessa puhumisen pelosta? Näin siitä pääsee eroon

Jättääkö sydämesi aina lyönnin väliin kun puhelimesi pärähtää soimaan? Saatat kärsiä puhelimessa puhumisen pelosta.

Puhelimessa puhuminen on älypuhelinten, sosiaalisen median ja erilaisten pikaviestisovellusten myötä vähentynyt: viestittely hoituu soittamista nopeammin ja onnistuu useamman ihmisen kanssa samaan aikaan.

Puhelinahdistuksesta kertoo esimerkiksi se, että jätät vastaamatta puheluun ja laitat myöhemmin soittajalle tekstiviestin perään. Saatat myös pitää puhelintasi aina äänettömällä, jolloin et edes lähtökohtaisesti kuule sen soivan.

Mistä puhelinahdistus sitten johtuu?

1. Olet epävarma puhelimessa. Epävarmuus saattaa aiheuttaa puhelimessa puhumisen pelkoa. Et pysty näkemään keskustelukumppaniasi tai hänen ilmeitään, etkä siten tulkita hänen reaktioitaan. Saatat epävarmuuksissasi kuvitella, kuinka vastapuoli esimerkiksi pyörittelee silmiään, vaikka todellisuudessa niin ei kävisikään – tai mistä tiedät?

2. Pelkäät hiljaisuutta. Pelko siitä, ettei puhelimessa saakaan sanaa suustaan, on myös oleellinen heille, joita puhelimessa puhuminen ahdistaa. Entä jos kummallakaan ei ole mitään sanottavaa?

3. Puhelimessa täytyy olla nopea. Viestittelyyn tottuneille viestin kirjoittaminen on keino ottaa hieman aikaa itselleen ja asetella sanansa huolellisesti. Puhelimessa reaktioiden on oltava nopeita tai muuten syntyy pelätty hiljaisuus. Puhelimessa ympäristön häiriöt saattavat myös yltyä liian suuriksi, jolloin keskittyminen vastapuolen puheeseen voi olla vaikeaa. Puhelinpelosta kärsivälle mikään ei ole kauheampaa kuin joutua pyytämään vastapuolta toistamaan asiansa, eikä vielä silloinkaan ymmärtää, mitä hän tarkoittaa.

4. Kuinka puhelu lopetetaan? Joillekin myös puhelun päättäminen voi aiheuttaa ahdistusta. Keskustelun vieminen päättämistä kohden voi olla hankalaa ja epämukavaa.

5. Viestittäminen on paljon helpompaa. Viestittely antaa enemmän valtaa kuin puhuminen. Viestejä saa suunnitella vaikka kuinka kauan etukäteen ennen niiden lähettämistä ja huolehtia siitä, että viestisi lähtee juuri oikeassa muodossa.

Kuinka ahdistusta voi lieventää?

1. Muista, ettet ole ainoa. Puhelimessa puhumisen pelko on hyvin yleistä, joten mitä todennäköisemmin puhut siitä kärsivän kanssa joskus itsekin! Mieti, millä keinoin toivoisit sinua autettavan puhelimessa potiessasi ahdistusta ja tee samoin vastapuolelle.

2. Pohdi, mistä pelkosi kumpuaa. Onko sinulla esimerkiksi useita ikäviä kokemuksia puhelimessa puhumisesta? Selvitä pelkosi syy, ja käsittele se. Saatat huomata puhelinpelkosikin lieventyvän.

3. Tee pieniä muutoksia. Älä lannistu, vaikka pelkosi ei heti häviäisikään. Tee päätös hoitaa puhelimitse yksinkertaisia asioita: tilaa ruokaa kotiin tai soita sähköpostiviestin sijaan. Totuttele puhumaan puhelimessa uusien ihmisten kanssa.

4. Muuta ajattelutapaasi. Jos vinksahtanut ajattelutapasi on tuonut sinut johonkin pisteeseen, muuta ajatteluasi. Päätä, että teet puhelimessa puhumisesta itsellesi normaalin asian ja tee töitä sen eteen.

 

Lähde: Lifehack

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.