Karille ajanut Viking Isabella hinattiin Långnäsiin

Yöllä karille ajanut Viking Isabella on hinattu Långnäsin satamaan. Matkustajat päässevät palaamaan Suomeen huomenissa.

Viime yönä Ahvenanmaan saaristossa karille ajanut Viking Isabella on saatu hinattua Långnäsin satamaan. Hinaus Ahvenanmaan itäosan satamaan sujui ongelmitta.

Laivan vauriot tutkittiin, jonka jälkeen sille annettiin lupa lähteä illalla hinauksessa Naantalin Luonnonmaan telakalle korjattavaksi. Laiva pystyy käyttämään toista potkuriaan ja toista peräsintään sekä omia koneitaan. Jos kaikki sujuu hyvin, sen on määrä olla Naantalissa huomenna puolilta päivin.

Aluksen matkustajat kuljetettiin Maarianhaminaan. Tukholmaan matkalla olevat matkustajat pääsevät matkustamaan vielä tänään Viking Linen omistamalla Ålandsfärjanilla Kapellskäriin ja sieltä edelleen linja-autoilla Tukholmaan. Suomeen matkustavat kuljetetaan hotelleihin Maarianhaminaan, josta he pääsevät jatkamaan Helsinkiin tai Turkuun.

Sukeltajat tutkivat satamassa aluksen vaurioita. Aluksen siirrosta telakalle Naantaliin päätetään mahdollisesti vielä tämän illan aikana.

Viking Linen Rosella-laivan on tarkoitus korvata Isabellan vuorot Turun ja Tukholman välillä huomisesta alkaen. Sen sijaan piknik-risteilyt Maarianhaminaan on peruutettu siihen asti kunnes Isabella palaa liikenteeseen.

Isabellasta pieni öljypäästö

Saaristomerellä karille ajaneesta Viking Isabellasta on valunut mereen vähäinen määrä öljyä. Määrä on kuitenkin niin pieni, ettei se uhkaa ympäristöä eikä edellytä torjuntatoimenpiteitä, arvio kehitysinsinööri Erkki Mykkänen Suomen ympäristökeskuksesta.

Öljyä on todennäköisesti valunut vahingoittuneen potkurin vaihteistosta. Pieniä päästöjä havaittiin myös hinattaessa alusta Långnäsiin. Mykkäsen mukaan vuoto on kuitenkin korjattava ennen kuin Isabella lähtee Långnäsistä.

Karilleajon syyt selville


Onnettomuustutkintakeskus selvittää Viking Linen Isabella-aluksen karilleajoon johtaneet tapahtumat ja syyt.

Tänään nimitettyä tutkintalautakuntaa johtava vesiliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Martti Heikkilä kertoo, että työ on jo oikeastaan aloitettu pelastustoimien seuraamisella. Aluksella lautakunta käy heti, kun se on saatu telakalle.

Lopulliset tulokset saadaan Heikkilän mukaan aikaisintaan ensi kesänä.

Isabellalla yli 2 000 hyttipaikkaa

Isabella liikennöi Turun ja Tukholman välisellä reitillä ja poikkeaa myös Långnäsin satamassa Ahvenanmaalla. Alus on rakennettu vuonna 1989 Kroatiassa. Aluksen pituus on 170,9 metriä ja leveys 27,6 metriä. Laivan syväys on 6,35 metriä. Maksiminopeus on 21,5 solmua.

Laivalla on 2 214 hyttipaikkaa. Matkustajia alukselle mahtuu kaikkiaan 2 450. Henkilöautoja otetaan maksimissaan 364 ja rekkoja 30. Laivalla on yhteensä 11 kantta.

Omaisille palvelunumero

Viking Linen Isabella-laivalla olevien matkustajien omaisille on perustettu palvelunumero, josta voi kysellä tilannetta laivalla. Tähän mennessä kukaan ei ole loukkaantunut ja tunnelma laivalla on rauhalllinen. Puhelinnumero on 018-27000.

Aluksi varauduttiin suuronnettomuuteen


Viking Linen Isabella-aluksen karilleajoa pidettiin tapahtuman alkuvaiheessa mahdollisena suuronnettomuutena. Siksi meripelastuslohkon johtoryhmä kokoontui nopeasti Turun meripelastuskeskukseen valmistelemaan mahdollisia pelastusoperaatioita.

Toimistopäällikkö Esa Saari Saaristomeren merenkulkupiiristä arvioi kuitenkin, että tällä kertaa selvittiin vähäisillä vahingoilla.

- Isabellan pohjakosketuksessa saama vuoto on pieni ja todennäköisesti laivalla itse hoidettavissa. Potkuri- ja peräsinviat sen sijaan saattavat olla pahempia sekä nykyisen tilanteen että myös tulevan korjauksen kannalta.

Saari ei pidä onnettomuuspaikkaa merenkulun kannalta mitenkään erikoisen pahana paikkana.

- Sen sijaan Långnäsin satama on tuulella hyvin vaikea. Juuri kovan tuulen takia Isabella jätti viime yönä käymättä Långnäsissa. Saari uskoo, että Onnettomuustutkintakeskus selvittää Isabellan karilleajon syyn. Lisäksi tapahtumasta annettaneen lähiaikoina meriselitys.

(MTV3-STT)

(Huomenta Suomi 20.12.2001)

Päivän valjettua Viking Isabella tuodaan Långnäsin satamaan.

(Huomenta Suomi 20.12.2001)

Lue myös:

    Uusimmat