Kannattaako taajamassa edes ohittaa?

Autoilijan on syytä kiinnittää erityistä huomiota pyöräilijöiden turvalliseen ohitukseen.

Erityisesti taajamassa on syytä harkita ohituksen tarpeellisuutta kahdesti: mitä lähemmäs ydinkeskustaa mennään, sitä tarpeettomammaksi ohittaminen muuttuu.

– Kuljettavat matkat ovat useasti lyhyitä ja liikenteen sekä liikenteenohjauksen aiheuttamia pysähdyksiä on paljon, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.

Ohittamisen riskejä taajama-alueella lisäävät runsaan vastaantulevan liikenteen lisäksi lähekkäin olevat risteykset ja pihaliittymät – kevyestä liikenteestä puhumattakaan.

Taajamassa ajettaessa ei ohittamisella voita juurikaan aikaa. Omia hermojaan ei kannata kiristää turhaan.

Jos esimerkiksi viidenkympin rajoitusalueella edessä ajaa mopoauto tai vastaava reilua neljänkympin nopeutta, on monesti järkevämpää jättäytyä riittävällä turvavälillä ajamaan mopoauton perään.

– Kun kuljettaja toimii näin, ei mopoautojen olemassaolokaan aiheuta hänessä samanlaisia vihan tunteita kuin tiukasti takapuskurissa roikkuen ja ohituspaikkaa kytäten. Kuljettajan kannattaakin pitää mielessä, että ohituksella saatu ajansäästö on mitätön muutaman kilometrin matkalla, jos aikaa säästyy ylipäänsä ollenkaan.

Pyöräilijän ohitus

Pyöräilijöille ei välttämättä ole taajamassa osoitettu omaa pyörätietä, joten autoilija voi joutua ohitustilanteeseen.

– Aivan kuin maantielläkin, pyöräilijää ohitettaessa on taajamassakin syytä jättää sivuetäisyyttä pyöräilijään riittävästi, Vesalainen muistuttaa.

Pyri tulkitsemaan pyöräilijän aikeita ajoissa: kiinnitä huomiota pyöräilijöiden eleisiin ja liikenneympäristöön.

– Jos ajoradan vasemmalla puolella alkaa pyörätie, on todennäköistä, että ajoradan reunassa ajava pyöräilijä kaartaa sinne. Autoilijan on siis oltava valppaana. Mikäli hiukankin vaikuttaa siltä, että pyöräilijä saattaisi olla aikeissa kääntyä, ei ohittaminen ole järkevää.

Lue myös:

    Uusimmat