Kaikki Suomen MM-rallista: aikataulu, erikoiskokeet, uusittu reitti, kuskit ja suomalaislupaukset

1:07img
Julkaistu 24.07.2018 17:34

MTV SPORT

Perinteinen Suomen MM-ralli (Neste Oil Rally Finland) käynnistyy torstaina Jyväskylän maisemissa. Lue kattava tietopaketti Suomen rallista!

MM-sarjan tähdet kohtaavat 26.-29. heinäkuuta Suomen MM-rallissa, joka on sarjan nopein osakilpailu. Taistelu kilpailun voitosta on yksi autourheilun näyttävimmistä tapahtumista. Tälle vuodelle Suomen MM-rallin reittiä on uudistettu reilusti, mutta kilpailun vaatimustaso pysyy ennallaan.

Luvassa on kovavauhtisia, puiden reunustamia sorateitä kilpailun keskuspaikkana toimivan Jyväskylän ympäristössä. Kilpailijoiden komeita hyppyjä ja vauhdikkaita nypyn ylityksiä seuraa metsäerikoiskokeilla jälleen suuri joukko rallifaneja Suomesta ja ulkomailta.

Uudistettu reitti

Suomessa on tuhansia kilometrejä hyviä ralliteitä, ja tämän vuoden kilpailua varten rallin järjestäjät ovat hyödyntäneet uusia tieosuuksia. Peräti 40 prosenttia erikoiskokeista on sellaisia, joita ei ole ennen ajettu Suomen MM-rallissa ja viime vuoteen verrattuna 65 prosenttia reitistä on uutta.

Kilpailu alkaa torstai-iltana perinteisellä Harjun kaupunkierikoiskokeella, joka on sekoitus asfalttia ja soraa. Perjantain avauserikoiskoe on paluun reitille tekevä Moksi, jonka jälkeen ajetaan kokonaan uusi Ässämäki ennen Urrian ja Äänekosken erikoiskokeita. Iltapäivän lenkki avataan uudistetulla Oittilan erikoiskokeella, jonka jälkeen vuorossa ovat aamun erikoiskokeet sekä Harju toistamiseen.

Lauantaina kilpailijat ajavat neljä erikoiskoetta kahteen kertaan, ja ne ovat Pihlajakoski, joka on ainoa täysin viime vuodelta ennallaan säilynyt erikoiskoe, Päijälä sekä uudet erikoiskokeet Tuohikotanen ja Kakaristo, jossa ajetaan Ouninpohjan erikoiskokeelta tuttuja osuuksia.

Rallin päätöspäivä on sunnuntai, jolloin ajetaan kahteen kertaan vuoteen 2017 verrattuna käännetty Laukaa sekä toisella ajokerralla lisäpisteitä jakava Power Stage Ruuhimäki, joka on radikaalisti muutettu versio viime vuoden testierikoiskokeesta ja jonka lopussa on uusi, iso hyppyri.

Mestaruuskandidaatit valmiina taisteluun

Viime vuonna suomalaisyleisöllä oli uusi kotijoukkue kannustettavana, kun Puuppolassa pääkonttoriaan pitävä, Tommi Mäkisen johtama Toyotan tehdastalli esiintyi ensimmäistä kertaa Suomen MM-rallissa. Esapekka Lapista tulikin saman tien kilpailun tuorein suomalaisvoittaja, kun hän kiidätti näillä teillä kehitetyn Yaris WRC:n voittoon. Tänä vuonna Lappi ja Jyväskylän kolminkertainen voittaja Jari-Matti Latvala ovat saaneet tallikaverikseen virolaisen Ott Tänakin, joka ajoi Toyotalla voittoon Argentiinan MM-rallissa.

Viime vuoden näyttöjen perusteella Toyota-kuljettajien yksi vahvimmista haastajista voi olla Fordilla ajava vuoden 2014 Jyväskylän Tulevaisuuden Tähti Teemu Suninen, joka taisteli viime vuonna loppuun asti palkintokorokepaikasta uransa toisessa WRC-kilpailussa. Hänen kanssaan M-Sportin Fiestoilla ajavat viime vuonna täällä kakkoseksi ajanut Elfyn Evans sekä vuoden 2013 voittaja Sebastien Ogier.

Ogierille, joka jahtaa jo uransa kuudetta maailmanmestaruutta, tässä kilpailussa tärkeintä on koittaa kuroa kiinni piste-eroa MM-sarjan kärjessä ajavaan Thierry Neuvilleen, joka on venyttänyt pistejohtonsa jo 27 pisteeseen. Neuville, Andreas Mikkelsen ja Hayden Paddon yrittävät puolestaan parantaa Hyundain osakkeita tässä rallissa viime vuoden heikon esityksen jälkeen.

Citroen antoi hiljakkoin potkut tämän kisan vuonna 2016 voittaneelle Kris Meekelle, mutta heidän valttikorttinsa on Graig Breen, joka nappasi samana vuonna uransa ensimmäisen MM-rallin palkintokorokesijan tästä kisasta. Mads Östberg on astunut Meeken ajokenkiin ja hänen vyöllään on kaksi palkintokorokepaikkaa Jyväskylästä. Tallin kolmoskuljettaja Khalid Al Qassimi on ollut vakituinen Suomen MM-rallin kävijä vuodesta 2007 alkaen.

Nuoret suomalaislupaukset

WRC2 ja Junior WRC -luokissa nähdään koko joukko nousevia kykyjä, jotka pyrkivät kohti WRC:n rattia Lapin ja Sunisen jalanjäljissä. WRC2-luokassa on jälleen vahva suomalaisedustus. Yksi mielenkiintoisimmista nimistä on Jari Huttunen, joka valittiin vuonna 2015 Tulevaisuuden Tähdeksi. Viime vuonna hän voitti täällä vakuuttavan esityksen jälkeen WRC2-luokan ja on sen myötä noussut Hyundain tehdaskuljettajaksi nuorten kuljettajien kehitysohjelmaan.

Jyväskylän oma poika, 17-vuotias Kalle Rovanperä starttaa nyt ensimmäistä kertaa kotikisaansa Skodan tehdastallissa. WRC2-luokan kilpailusta on tulossa kivikova, sillä mukana ovat myös muun muassa Rovanperän tallikaveri Ole Christian Veiby, M-Sportin Fordilla ajava Gus Greensmith sekä Citroen-kuljettaja Stéphane Lefebvre.

Kannattaa seurata myös Toyotan kehitysohjelman alla Ford Fiestoilla kilpailevia Takamoto Katsutaa, joka voitti WRC2-luokan Ruotsin MM-rallissa, sekä Hiroki Araita, jotka ovat harjoitelleet paljon Suomessa ja joilla on suomalaiset kartanlukijat Marko Salminen ja Jarmo Lehtinen. Tommi Mäkinen Racingin ilmoittamana mukana on myös kokenut suomalaispilotti Jarkko Nikara japanilaisen kartanlukijansa Sayaka Adachin kanssa niin ikään Ford Fiestalla.

WRC2-luokassa debytoivat myös rallin SM-sarjaa johtava Eerik Pietarinen sekä viime vuoden Tulevaisuuden Tähti Emil Lindholm.

Tämän vuoden Tulevaisuuden Tähti on Henri Hokkala, joka sai palkinnokseen kilpailupaikan Junior WRC -luokkaan.

Suomen MM-ralli numeroina

Erikoiskokeita: 23
EK-kilometrejä: 317.26 kilometriä
Kokonaispituus: 1109.58 kilometriä
Pisin erikoiskoe: 23.92 kilometriä (Päijälä)
Lyhyin erikoiskoe: 2.31 kilometriä (Harju)
Ilmoittautuneiden määrä: 71
Eri kansallisuuksia: 22
Mukana MM-sarjassa: 45 kertaa
Eniten voittoja (rallin MM-sarjassa olon aikana): 7 (Marcus Grönholm)

Suomen MM-rallin erikoiskokeet:

Torstai 26.7.
08.00 Testierikoiskoe, Vesala (4,26 km)
19.00 EK1: Harju 1 (2,31 km)

Perjantai 27.7.
08.18 EK2: Moksi 1 (20,04 km)
09.21 EK3: Urria 1 (12,28 km)
10.13 EK4: Ässämäki 1 (12,33 km)
11.36 EK5: Äänekoski 1 (7,71 km)
12.51 Huoltotauko, Jyväskylän Paviljonki (30 min)
14.24 EK6: Oittila (19,34 km)
15.27 EK7: Moksi 2 (20,04 km)
16.30 EK8: Urria 2 (12,28 km)
17.22 EK9: Ässämäki 2 (12,33 km)
18.45 EK10: Äänekoski 2 (7,71 km)
20.00 EK11: Harju 2 (2,31 km)

Lauantai 28.7.
08.13 EK12: Päijälä 1 (23,92 km)
09.29 EK13: Pihlajakoski 1 (14,90 km)
10.38 EK14: Kakaristo 1 (23,66 km)
12.13 EK15: Tuohikotanen 1 (8,95 km)
13.31 Huoltotauko, Jyväskylän Paviljonki (30 min)
14.55 EK16: Tuohikotanen 2 (8,95 km)
16.08 EK17: Kakaristo 2 (23,66 km)
17.36 EK18: Päijälä 2 (23,92 km)
18.54 EK19: Pihlajakoski 2 (14,90 km)

Sunnuntai 29.7.
08.38 EK20: Laukaa 1 (11,74 km)
09.38 EK21: Ruuhimäki 1 (11,12 km)
11.01 EK22: Laukaa 2 (11,74 km)
13.18 EK23: Ruuhimäki 2 (11,12 km) *Power Stage*

Aikaisemmat voittajat:
2017: Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC)
2016: Kris Meeke/Paul Nagle (Citroën DS3 WRC)
2015: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2014: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2013: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC)
2012: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2011: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2010: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Ford Focus RS WRC)
2009: Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)
2008: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën C4 WRC)

Kärkikuskien autonumerot:
 1 Sébastien Ogier (FRA)/Julien Ingrassia (FRA) Ford 
 2 Elfyn Evans (GBR)/Daniel Barritt (GBR) Ford  
 3 Teemu Suninen (FIN)/Mikko Markkula (FIN) Ford 
 4 Andreas Mikkelsen (NOR)/Anders Jaeger-Synnevaag (NOR) Hyundai
 5 Thierry Neuville (BEL)/Nicolas Gilsoul (BEL) Hyundai
 6 Hayden Paddon (NZL)/Sebastian Marshall (GBR) Hyundai
 7 Jari-Matti Latvala (FIN)/Miikka Anttila (FIN) Toyota
 8 Ott Tänak (EST)/Martin Järveoja (EST) Ford
 9 Esapekka Lappi (FIN)/Janne Ferm (FIN) Toyota 
10 Mads Östberg (NOR)/Torstein Eriksen (NOR) Citroën
11 Craig Breen (IRL)/Scott Martin (GBR) Citroën 
12 Khalid Al-Qassimi (UAE)/Chris Patterson (GBR) Citroën 

Lähde: Autoliitto AKK:n tiedote

Tuoreimmat aiheesta

Ralli