Kaapeleilla virtaa akkuun? Hinta voi olla todella kallis

Akku- ja polttoaineongelmat hyydyttävät tänäkin talvena eniten autoja tien päälle ja parkkipaikoille.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutasen mukaan auton pitäisi lähteä liikkeelle pakkasellakin, jos siitä on pitänyt kunnolla huolta. Akun kunto on ratkaiseva asia, sillä nykyautoissa virrankuluttajia on paljon.

– Jos autolla ajetaan lyhyttä matkaa, niin akku ei ehdi kunnolla latautua. Kun auto käynnistetään kylmänä, ei kylmä akkukaan pysty ottamaan virtaa niin hyvin vastaan. Autolla pitäisi ajaa vähän pidempiä matkoja, että akku ehtisi latautua.

Poutanen muistuttaa, että akun kunto olisi hyvä tarkistuttaa säännöllisesti ammattilaisella ja tarvittaessa vaihtaa se.

Apuvirran antamisessa riskejä

Tien päälle akun takia hyytyneelle autolle voi antaa virtaa kaapeleiden avulla toisesta autosta. Virran antamisessa on kuitenkin riskejä, jos sitä ei tehdä oikein.

– Sen voi tehdä myös uusiin autoihin, mutta siinä pitää tietää mitä tekee. Jos näin ei ole, apuvirran antaminen kannattaa jättää ammattilaisen tehtäväksi. Aina kuulee sitäkin, että kaapelit on kytketty väärin. Tällöin voi mennä moottorinohjauslaitteet ja esimerkiksi automaattivaihteisessa autossa voi automaattilaatikonkin ohjauslaitteet kärsiä.

Ongelmia esiintyy myös polttoainelämmittimellä varustettujen autojen kanssa.

– Jos auto on pitkään ollut lämmityksessä, on akun varaus heikentynyt, eikä auto enää käynnistykään.

Lohkolämmittimellä varustettuihin autoihin Poutanen suosittelee lisäksi akkulaturia.

– Sen kustannus on aika pieni. Aina kun laitat auton lämpiämään, niin akkukin latautuu siinä samalla. Tässä on automyyjille haaste, että heidän pitäisi osata autokaupan yhteydessä myydä laturi autoon.

Polttoainesuodattimet vaihtoon

Jos auto köhii ajon aikana, syynä saattaa olla likainen polttoainesuodatin.

– Suodattimet tulisi vaihtaa erityisesti dieselautoissa syksyisin uusiin.

Kun pakkasmittari nousee lähelle -30 astetta, olisi dieselautoihin hyvä tankata talvilaadun sijaan arktista laatua.

– Arktisen saanti on ollut etelässä vähän ongelmana. Pitäisi saada ajoissa syksyllä laatua huoltoasemille. Näin kuluttaja saisi ajoissa ajettua kesälaadun loppuun tankistaan.

Poutasen mukaan paluuta ovat tekemässä auton nokkamaskit.

– Niiden avulla ajoviima saadaan pienemmäksi, jolloin moottoritila ja moottorin käyntilämpötila saadaan pidettyä tasaisempana.

Lue myös:

    Uusimmat